Jump to content

Vad drar era bilar?


Gäst

Recommended Posts

Tänkte vi kunde jämföra lite hur bränsle"ekonomin" är på våra bilar.

Har en 351w -70, FMX, 8" 3:00:1, 280hk/480nm.

Har först mätt efter att ha kört en sträcka på 10mil med full tank och sedan tankat fullt igen, fick det då till att den drog 1.2l/mil. Då körde jag lungt och det var 50-90km/h som gällde.

Idag körde jag till Säve och tillbaka med full tank, 24.5mil sammanlagt och fick i 28l så på denna resan drog bilen 1.14l/mil om det stämmer.

Var mest 70-100km/h men även en hel del fullgasvarvningar för skojs skull!

Trodde aldrig att motorn skulle gå så snålt så jag är otroligt nöjd! :D

Ska dra upp till Rättvik nu till Classic Car Week och dit är det 55mil enkel resa så då blir det väl en mer precis mätning :)

Så skriv vad ni har för motor, låda och bakaxel/utväxling och eran förbrukning :) gärna årsmodell också..

Link to comment
Share on other sites

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Har en ny 351W, Performer RPM toppar, Edelbrock 800 CFM förgasare, FMX, 8", 3.00:1, 400hk/560Nm.

Har som billigast kört den på ca 1.2 l/mil. Har för mig den drog ca. 1.35 - 1.45 när jag körde 34 mil från Karlstad till Stockholm.

Den skulle säkert gå billigare med en mindre förgasare vid långkörning, men det är ju inte det jag har eftersträvat utan bättre acceleration.

Kan återkomma då jag funderar på att köra upp den i aug. igen till Wheels Nat's. Då lär det bli värre med 3.89:1. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har en likadan motor som HT67 fast just med 3.89 i bakaxeln och den drar på landsväg ca. 1.5 till 1.8. fast då har man över 3000varv vid 100Km/h.

Egentligen så spelar det inte så stor roll för min del. Det blir inte så många långresor ändå utan mest körande i stan. Då tar den mer men det blir inte många mil.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Cab-68, strokad 336, RPM toppar + kompressor, Holley 750, T5 låda, 3,55 i bakaxeln - ca 450hkr med fullt tryck på kompressorn / vrid = jorå !

Blandad körning utan tanke på bränsleekonomi = 1,4

Landsväg i 110 / 120 med ca 2000 varv = 1,14

Har bytt till en Holley 650 inför CCW så vi får se vad den drar till Dalarna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Var ner till Västerås och Big Meet. Körde 171 mil. (Bodde hos en kusin i

Ärla/Eskilstuna). Tyckte att 390-motorn drog lite mycket. Räknade ut när

vi kom hem. Hade dragit 1,91/mil. Upptäckte då att jag hade en liten läcka

i en slang vid förgasaren. (El-pump). Bör ligga på 1,6-1,7 i vanliga fall.

Link to comment
Share on other sites

Lägsta hitils 0.91

högsta hitils 1.29

blandad körning 1.00 - 1.20 l/mil ligger mest under 2000rpm men kan även dra på från rödljus och raca lite ändå ligga kvar på 1.00-1.20.

Landsväg 0.91-1.00 l/mil 0.9 ca 90-110 km/h, 1.00 runt 140-160 km/h i snittfart

stadstrafik 1.29 L/mil

Men det går nog att dra upp dessa siffror om man vill leka ordentligt, brukar dock inte köra så.

Är dock grymt imponerad över hur bränslesnål 4,6:an är!!!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

460 (med holley 850dp + lite mer förändringar), C6, 9" 3,25:1

Ca 2,3 l/mil blandad körning (inte speciellt mycket stadskörning)

Aj aj aj... Större delen av lönen går till bensin alltså?

Link to comment
Share on other sites

460 (med holley 850dp + lite mer förändringar), C6, 9" 3,25:1

Ca 2,3 l/mil blandad körning (inte speciellt mycket stadskörning)

Måste bara säga att din motor huv ser verkligen mäktig ut på bilden du tagit av din bil!

Snyggt tagen bild! Hur lång är huven på bilen? ser ut som 2m lång.

Ursäkta min lilla utsvävning här från ämnet!

Till ämnet som Holley skruvare så blir jag bara lite nyfiken på vilka munstycken kör du med i din 850 förgasare? Och vilken tillskotsventil? Inte för att jag tror det går att göra så mycket åt förbrukningen om bilen går bra men alltid kul att höra vilken kombination av munstycken du använder dig av.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Måste bara säga att din motor huv ser verkligen mäktig ut på bilden du tagit av din bil!

Snyggt tagen bild! Hur lång är huven på bilen? ser ut som 2m lång.

Ursäkta min lilla utsvävning här från ämnet!

Till ämnet som Holley skruvare så blir jag bara lite nyfiken på vilka munstycken kör du med i din 850 förgasare? Och vilken tillskotsventil? Inte för att jag tror det går att göra så mycket åt förbrukningen om bilen går bra men alltid kul att höra vilken kombination av munstycken du använder dig av.

Mvh

MrV8

Huven är tillräckligt lång :-- (Vet inte exakt, har aldrig mätt den)

Det satt tidigare två 83-munstycken i den. Den gick dock för fett vid låga varv, så de är nu utbytta till 78or tror jag... Det fanns inga gängor kvar för att skruva fast flottörhuset då jag skulle testa olika munstycken, så förgasaren lämnades in för att ordna till det. Munstycken byttes samtligt och då var inte jag med.

Jag ska plocka isär den och kika vid tillfälle för jag tror den får lite för lite soppa nu.

Tillskottsventilerna vet jag inte vad det är för storlek på.

Med den gamla bestyckningen drog bilen normalt 2,7 l/mil. Lägsta rekordet (sgs bara lugn landsvägskörning) var 2,4 l/mil.

Förbrukningen bryr jag mig inte speciellt mycket om. Prio 1, 2 och 3 är att den går bra 8)

Link to comment
Share on other sites

-66 GT cab, 289 m org förgasare, 4 vxl, 3,0 i bakaxeln.

Gbg - Malmö 98% motorväg, snitt 110km/h 1,51 l/mil

Skulle vilja få ner förbrukningen, hur gör jag?

Funkar det att skruva in de två ställskruvarnaframtill/nertill tills det går hackigt?

Tips emottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Toni CMC1361:

Ställskruvarna du pratar om ställer man tomgångsblandningen med, dom påverkar inget (eller i alla fall ytterst lite) på bränslemängden vid högre varv.

Kolla så att allt är som det ska med tändningen (brytare, tändstift osv). Ställ gärna tändningen lite tidigare än vad böckerna rekommenderar (om boken säger 6 grader, prova med tex 10 grader). Skulle du få för mycket förtändning kan bilen spika vid belastning, men då får du "backa tillbaka" några grader till spikningarna upphör.

Det skulle även kunna vara din förgasare som behöver en renovering, läckande flottörventil eller för hög flottörnivå kan ge hög bränsleförbrukning men brukar även ge problem med en motor som inte går bra.

Link to comment
Share on other sites

.

Det skulle även kunna vara din förgasare som behöver en renovering, läckande flottörventil eller för hög flottörnivå kan ge hög bränsleförbrukning men brukar även ge problem med en motor som inte går bra.

Hur ställer man in det? Min lider av detta IBLAND. Rinner ner bensin i insuget...

Link to comment
Share on other sites

Lite kort gör man så här (gäller original Autolite-förgasare alltså): Man skruvar av "locket" på förgasaren och mäter avståndet från flottören (när den är i sitt översta läge) upp till förgasarhusets kant. Måttet är lite olika beroende på modell av förgasare. För att justera böjer man på flottörens arm.

Om du har problem med att förgasaren flödar över IBLAND misstänker jag att det kan vara flottörventilen som är otät. Jag skulle köpa en renoveringssats och gå igenom alltihopa för att slippa bli frustrerad över att det inte fungerar även fast man försökt justera flottörnivån.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Åkte på söndagsträffen i stan (ystad) nu ikväll. Körde ungefär 3 mil under kvällen (dit 1 mil, stads rundan 1mil och 1 mil hem) dock en hel den buskörning i stan med plattan i mattan vid nästan varje rödljus :twisted:

66 HT, 302 4V, C4 (okänd utv.) 9" bakaxel (utv okänd)

Gjorde en väldigt grov uträkning plecis. ca 1/8 =7,5L tank gick åt, delat på 3 mil = ungefär 2,5 L/milen

Men jag tycker det var en väl spenderad 100:- triss-vinst i vilket fall som helst!! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag räknade på min 289 2V igår. Fick det till 1,58liter milen. Väldans blandad körning, både i stan och landsväg. Känns lite i överkant vad den borde dra tycker jag, med tanke på den ringa effekt den frambringar... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Körde mest landsväg i mellan 90-130 km/h några omkörningar med kickdown. drog 1,6 l/mil

351 windsor edelbrock förgasare 650 cfm, edelbrock performance RPM insug, Hocker headers, lamelldiff 9" utväxling 4.11 ,,

235 fram o 275 bak

Effekt: ??? ska provas

Min måste dra för mycket då, om din sköning till motor drar lika mycket som min "lilla sura"...

Nåja, motorn ska ju renoveras, min förgasare ÄR renoverad men jag kanske tabbat mig någonstans där...

Link to comment
Share on other sites

Var och köpte mig en Mustang GT cab -00, igår, med v8 som snart har gått 10 000 mil. När jag kom hem så såg jag ut som jokern i batman, satt med världens största leende hela vägen hem. Det enda som drog ner lite var bensinförbrukningen. Tankade fullt, körde 20 mil hem och på den sträckan passerades "halv tank", nu har jag inte fyllt upp och kollat exakt hur många liter jag får i men mätaren känns tillförlitlig. Så det betyder 35-40 liter på 20 mil. På denna sträcka gjorde jag en fullgas omkörning, sen var det 100 -120 resten av vägen med ca 2000 på varvräknaren. Om jag läser era inlägg om bensinförbrukning, så låter det som om det är för mycket. Nu till frågan. Är det nån som har nån aning om vad det kan vara? finns det något typiskt fel jag ska kolla efter? har inte haft tid ännu att kolla luftfiltret, hoppas att det bara är det som är igensatt. Tacksam för fler tips.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...