Jump to content

Recommended Posts

Tjena!!

Blev Mustang ägare igår!!

En vit 65 ht 289+4speed man.

Åkte från Gävle till Säffle för att titta/köpa bilen.

Då bilen var finare än jag förväntade mig så blev det affär!!

Hemresan blev en strulfri tur på 40mil i Mussen.

Mina planer för bilen är någon form av blandning 60talets racestuk och

dagens Pro touring! 17"are ska på,lite väss i motorn o dyl...

40mil i min Mustang var inte en avslappnande tur.. nästan så att jag känner av lite träningsvärk i axlarna... kanske lite överdrivet men den är orolig efter vägen och det blev några parreringar med ratten.

Fråga:

Hur går jag enklast tillväga för att få en bättre väghållning?

"värstingkit" från USA för tusentals dollar är inget jag klarar av ekonomiskt idag, men det måste ju finnas mellanting!!

/Freddie,Gävle

Börja med att titta över det som slits; bussningar, leder osv. Kolla fram och bakvagnsinställningar. Däcken, stötdämparna...

Byt ut bussningarna mot polyurethan, Energy Suspension har säkert kompletta kit för din modell, det kan göra underverk. En taskigt inställd framvagn eller en bil som går på tvären är ingen höjdare. Däcken kommer du ju att byta ändå om du ska köra 17" istället.

Jag är absolut inte kunnig på de äldre mustangerna, men det borde väl finnas andra fjädrar och krängningshämmare tillgängliga på marknaden?

Kolla på de bilarna som körs i historisk racing om du är ute efter väghållning för bankörning, de är hårt begränsade i reglementet på vad de får göra, men går ändå fort när det svänger.

mvh

Jocke

Hmm..

Ja fram o bakvagnsinställning skulle säkert göra endel,sen även sänkning + Konidämpare kanske?

Bilen ser ut att vara lägre i bak än ifram... kanske räcker att sänka ifram?

Mycket funderingar...

/Freddie (Det var svårt att lägga in en bild...)

Sätt dit allt, men du får fortfarande inte någon väghållning, talar av erfarenhet, jag har bytt ut allt på min 68 cab, men det är vingligt ändå.

Men har du glapp i ratten som alla gamla bilar har så finns det en ställskruv på styrsnäckan dra åt den lite! lite! annars får du bilen trög styrd. går inte det köp en ny tex på www.johnsmustang.com dom tog 199 usd + inget i dep. medans mustang + tog 399 + 199 i dep.

Glapp i ratten är en bov i sammanhanget om du har servo

Jag ska nu sätta dit kuggstångs styrning från SET på min 69a. :D

Hej.

Det rack & pinion kitet är ett liknande som Morgan skrev om, dock är det väntetid på dessa som tillverkas här i Sverige samt att det är billigare än flamming river, kolla på tidigare inlägg här på forumet, eller på länkar efter SET engineering.

En annan sak du kan göra för att förbättra väghållningen är den s.k. Shelbysänkningen, som du kan hitta om du söker här på forumet, själva ingreppet kostar inget annat än hederligt mekkande.

Det tillkommer en inställning av framvagnen efter detta ingrepp, men du kanske borde göra denna åtgärd ändå pga orolig gång på vägen.

Kolla alla bussningar fram och bak byt ut de som ser dåliga ut (tex uttorkade) Byt ut stötdämparna en liten kostnad i sammanhanget.

Ett par krängningshämmare fram och bak är inte heller fel.

Vad har du för däck, det kan göra en hel del på väghållningen.

Ett par kortare och styvare framfjädrar är inte heller så dyrt, men skall du investera i mer väghållning och framvagnsdetaljer från tex. Global West börjar det kosta flis,,,

Lycka till Tommy 8)

Hej,

Grattis till bilköpet!

Är du ny mustangägare kanske du inte varit medlem i Mustangklubben tidigare. I MustangFourm, klubbens tidning, har det tidigare publicerats tre artiklar om hur man förbättrar väghållningen på framför allt äldre Mustanger. Skrivet av erfarana klubbmedlemmar med stor erefarenhet. Det var i nummer 3-04, 4-04 och 1-05. Hör av dig med ett pm till mig om du inte har dessa så kan jag scanna och skicka till dig.

Det finns några inlägg om det sök så hittar du säkert det.Men att bara gjöra den sänkningen av övre länkarmen känner du ingen skildnad av,jag har själv gjort det,med resultat av att det vart ingen skildnad.Börja med att se över alla bussningar,stötdämpare och leder montera en styvare krängare så får du bilen så bra det går utan att bli ruinerad.Största problemet är styrningen med en monterad styrväxel istället så blir det en ny bil men det är en stor kostnad.

Morgan, justerskruven på snäckan, är det den på toppen??

/svedis

Ja du lossar muttern sedan drar du åt lite, lite med en mejsel dra sedan åt muttern igen, kolla hur stort glappet är respektive hur trögstyrd bilen blev, drar du åt för hårt går inte ratten tillbaka när du svänger när du är ute och kör, släpp resp dra åt, upprepa detta tills du är nöjd.

Styrsnäckan kan också vara så sliten att det inte går att göra något åt men det är alltid värt ett försök.

Annars är detta nästa alternativ http://johnsmustang.com/Catalog/823/

190 USD + 75 i dep. 265 X 13 = 3445 Skr hemma är billigt

många tar 399 USD + 199 i dep.

Lycka till :)

Läste för ett tag sedan om några killar som gjorde ett kitt med en kuggstångsstyrning från en Volvo. Någon som vet vad det blev av det?

Det vore lockande att bulta dit en kuggstång och slippa ställa till det så bilen inte går att återställa till original igen.

Kunde man snickra till något bra av Volvodelar blir det mer pengar över till bensin....

Jag har ju fortfarande det där rattglappet att dras med, dock inte lika illa som förut. Är det bara en ombyggnad som gäller? Jag har ju dessutom en tokmysko styrsnäcka med hel rattstång men ändå 1 1/8" utgående axel! Nått som tydligen bara fanns på vissa 67or. Lysnade...

• 2 months later...
I MustangFourm, klubbens tidning, har det tidigare publicerats tre artiklar om hur man förbättrar väghållningen på framför allt äldre Mustanger. Skrivet av erfarna klubbmedlemmar med stor erfarenhet. Det var i nummer 3-04, 4-04 och 1-05.

Någon som har tillgång till artiklarna och kan mejla dem eller lägga upp dem för nedladdning?

/Thomas

• 1 month later...
I MustangFourm, klubbens tidning, har det tidigare publicerats tre artiklar om hur man förbättrar väghållningen på framför allt äldre Mustanger. Skrivet av erfarna klubbmedlemmar med stor erfarenhet. Det var i nummer 3-04, 4-04 och 1-05.

Någon som har tillgång till artiklarna och kan mejla dem eller lägga upp dem för nedladdning?

/Thomas

Undrar det samma.

jag har en kuggstångsstyrning från volvo på min cougar 69:a. detta är ju samma framvagn som mustang orginal. fungerar bra. inget glapp ialf =) kan ta lite bilder på styrningen om någon är intresserad.

mvh

freddy

jag har en kuggstångsstyrning från volvo på min cougar 69:a. detta är ju samma framvagn som mustang orginal. fungerar bra. inget glapp ialf =) kan ta lite bilder på styrningen om någon är intresserad.

mvh

freddy

Du vet inte från vilken Volvo?

Från minnet av min gamla Amazon -65:a så såg den kuggstången likadan ut som den jag nu har på Cougarn. (Jag antar då att min är orginal och inte från någon gammal Volvo :oops: )

Nyare Volvo vetefan.

Jag kanske missuppfattat vad det är ni pratar om då :oops: .

Jag tänker på den där kuggväxeln som sitter där rattstången tar slut. Styrsnäcka heter det kanske också? Den ser ut som på Amazonen. Jag har ingen bild tillgänglig just nu.

I senaste Mustang Monthly (finns i välsorterade tidningsaffärer) så finns en artikel där man jämför konverteringskit för kuggstångsstyrning från några olika tillverkare. Klart läsvärt.

Där finns också annonser från en firma som säljer kompletta "formel 1 bakaxlar" med fjädring och allt. Lite dyrt bara startade på 9300 $ för kittet tror jag....

/Terner