Jump to content

Halvljus eller ej


Recommended Posts

Hej! Någon som vet?

I frdags på väg till Power meet blev jag stoppad och bötfäld för att jag enast hade positionsljus (han kallade det parkeringsljus) de små vita under kofångaren, samt baklus, har en 67 HT! Hade för mig att detta var helt ok att köra med på dagstid.

MatsA//

Link to comment
Share on other sites

Tänk på mig då som har täckta framljus.

Det är ju coolt att då bara köra med de undre positionsljusen 8) Skall man behöva köra med öppna luckor mitt o solskenet så försvinner ju hela grejen :(

Förre ägaren sade att polisen brukar ha överseende. Det gäller kanske att ha täckta lyktor orginal på bilen såsom Dodge Chargern också har :?

massivemats: Just för att det var ett meeting så ville väl denne polis hävda sig. Usch va' tråkigt alltså. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Det gäller kanske att ha täckta lyktor orginal på bilen såsom Dodge Chargern också har :?

jo eller stingray. har bara sett EN stingray i hela mitt liv som kört med strålkastarna uppfärlda, och det är ju obotligt fult...

Link to comment
Share on other sites

Sidospår:

Blev själv tillsagd så jag monterade ljusvarnare. Efter funderande monterades den under motorhuven vänster fram. Tog plus/plus från halvljus resp laddrelät. Blev då ett enkelt 10-minutersmontage.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också funderat på det där men nu är det väl bara att gilla läget. Halvljusen ska tydligen ALLTID vara på.

Dimljusen är ett "mörker" det också. De får väl absolut inte användas ihop med halvljus? Hmm...

Jag vet att det åker en del polisbilar med bara positionsljus på kvällen och sen bötfälls folk på dagarna. Rimmar dåligt tycker jag. :?

Link to comment
Share on other sites

Som jag fattat det, så kan du ha dimljus på om du inte har halvljuset på samtidigt, Positionsljusen avger inte tillräckligt med ljus och är då inte godkända som belysning under färd. Men detta är helt klart en bedömmningsfråga som lätt kan drabba motorintresserade människor.

Gubbar 50+ med S70 och en keps på skallen blir nog inte tillsagda så ofta, likaså när sambon var ute och körde med familjebilen och hade både halv och dimljus på, då blev det en liten tillrättavisning.

Det bästa är nog att se lite förvirrad ut och skylla på att man inte lyckats vrida/dra ljusknappen till rätt läge när man blir invinkad,,,,

Lika inför lagen, hehe...

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Någon som minns varselljusen som många monterade på sina bilar på 70-talet? Två 21 watts lampor var allt som behövdes då för att tillfredsställa lagen.

Link to comment
Share on other sites

Någon som minns varselljusen som många monterade på sina bilar på 70-talet? Två 21 watts lampor var allt som behövdes då för att tillfredsställa lagen.

Dessa sitter ju ännu på tex Volvo 240 & äldre Saab 900. De bör mao vara godkända i dagens trafik med.

Nog för att lagar ska följas men de borde ha annat att göra än å ta veteranbilar som kör på parkeringsljus. Tycker det är värre med alla som kör helt utan, ett trasigt halvljus eller, värst av allt, idioterna som har dimljus och halvljus...

Link to comment
Share on other sites

Mina "riktiga" halvljus är ju bara hederliga glödlampor på 35w tror jag det är. Inget häftigt ljus alltså.

Däremot så har jag utöver heljuset på dessa två lampor två stycken "sealed beam" :idea: som strålar desto mer, nästan i klass med H4 tror jag. Dessa behöver dock inte fungera alls. Räknas kanske som extra ljus :?:

Ungefär så här ser det ut när det lyser med luckorna öppna :lol:

.....................XR7.....................

<|||| :idea::idea: |||||||||||||| :idea::idea: ||||>

Link to comment
Share on other sites

På min 66 hade jag faktiskt varselljus,har för mig att lagen trädde ikraft på hösten 77.

Fick mycket skäll av poliserna för att jag inte hade halvljus på :lol: ,men ännu mer för att jag inte tvättade nummerplåten :roll: .

På min corvette åker jag oftast med parkering och dimljus,och oftast köper lagens väktare det.

Men på min 66 hade jag faktiskt 4 extraljus också,men den bilen gick om vintern också.

73,an har egentligen kasst ljus,och vi satte in nya biltema insatser,men fick nedslag på ljusbilden så jag monterade in gamla H4 insatser jag hade liggande.

Har några intressanta insatser liggande nu. Carello med två h1 lampor istället för h4,skulle vara intressant att se om dom lyser bättre än H4..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...