EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
Har problem med startmotorn på min 69 med 351C motor, den drar bara några varv sen släpper den och varvar upp utan att dra runt motorn, misstänker att den är sliten, måste ta bort headersen på höger sida innan jag kan ta bort starmotorn, vilket inte ser ut att bli lätt, vad skulle ni andra gjort, renoverat original starten eller köpa en ny, isåfall en mini starter eller? är det samma startmotor till 351C och 351W ?
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Dags få bilen säkrad på gatan hos bilprovningen. Men vilka regler gäller egentligen för belysning för "Röda Faran" anno 1969?? 1) Tidigare var det förbjudet att ha både hel/halvljus tända så som det är draget original. Men vad jag hört så är det okej nu... Eller? Alltså får de yttre H4 halvljusen vara tända samtidigt som de inre helljusen är tända? 2) Sidobelysning fram.....Är orange okej eller ska det vara vitt? 3) Sidobelysning bak....Förr fick man alltid släcka denna innan besiktning.... Gäller det ännu?
-
- 22 svar
- 7,8k visningar
-
-
Hej nån som vet ? Har monterat en Msd fördelare ready to run (8352) på en 302:a, men den går inte speciellt bra - just så pass att den går alls. har tidigare haft ignitor så motståndet är borta. Har även pertronix tänsspole och tycks ha läst att detta inte ska fungera ihop - minns jag rätt? mvh/ jörgen
-
- 1 svar
- 1,6k visningar
-
-
Att ställa in tändningen, varvtal och kontrollera kamvinkel på min gamla 289:a med konventionell fördelare och tändspole är inga problem med min nuvarande stroblampa men häromdagen när vi startade upp en kompis nyrenoverade motor (Camaro -69). Han har en sådandär stor klump till fördelare (HEI?) så finns det ingenstans att ansluta kabeln till tändspolen!! Stroblampan blinkade och fungerade som den skulle men det går inte att avläsa varken kamvinkel eller varvtal (och laddspänningen). Hur gör man om man som jag har en stroboskoplampa med inbyggda funktioner (kamvinkel, varvtal och laddspänning)? Måste man lämna in till en verkstad för att kunna ställa tändningen eller måst…
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Bilen är en 67:a På min bil rör sig ampere mätaren ca 0.5mm åt höger när jag varvar upp bilen. Aldrig åt discharge hållet jag har mätt motståndet mellan den gula och röda kabeln och fick ca 1ohm, dvs mätaren är inte bränd. Dock så är det nog lite felkopplat, eller snarare förbikopplat vid startreläet Både den röda och gula kabeln sitter där, som jag har förstått det så ska den gula sitta kopplad på nån typ av anslutningspunkt lite längre ned, och amperemätaren mäter spänningsfallet över den kabeln som går mellan startreläet och anslutningspunkten. Jag har ingen sån anslutningspunkt utan nån har kopplat om lite el. Det är alltså den kabeln som är gulmarkerad,37,på bilde…
-
- 7 svar
- 5,3k visningar
- 1 follower
-
-
Upptäckte ett konstigt problem idag på min 70:a cab med en 302 2v V8 automat. Var ute hos en kompis och vred av tändningen, men motorn fortsatte att gå. Ryckte lite i växelväljaren utan resultat. Om jag vred nyckeln till startläget, så att startmotorn aktiverades för en bråkdel av en sekund, kunde jag sedan stänga av motorn. Samma procedur fick upprepas när jag parkerat i garaget hemma. Vad kan ha hänt? Bosse
-
- 10 svar
- 2,9k visningar
-
-
Efter ett par mils körning med min 66:a så slutar plötsligt motorn att gå och man får rulla in till kanten för att på nytt försöka få igång den på nytt. Ström finns i övrigt till bilen men vad kan detta vara för problem. När jag sedan skall starta bilen på nytt så startar den inte på en gång utan man får köra på startmotorn ett tag innan han startar på nytt. Detta fenomen är någort helt nytt och har aldrig hänt tidigare.
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
- 1 follower
-
-
Ska byta ut den där berömda ljusomkopplaren, och tänkte i samma veva dra dit ett relä för avbelasta den. Undrar vilken typ av relä jag ska ha, och hur jag kopplar dit den. Tänkte även sätta dit ett relä vid generatorn till lysena för att slippa glömma lysena på o försöka starta motorn med tomt batteri. Men där vet jag på ett ungefär hur jag ska göra, om jag bara hittar rätt relä. All hjälp uppskattas. MVH Kim
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Köpte en 67:as mustang som är importerad men det finns inga nycklar till den, så jag undrar hur man får lös tändningslåset? Går det eller är det bara att ta fram dom större verktygen. Jag har köpt nya låssatser runtom. Tack på förhand Jörgen Lyrén.
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har en 92 GT som sluta ladda då böt jag generatorkol och laddregulator. Bilen laddar 14.2volt men generatorn blir varm och drar ur batteriet när bilen står. Är det fel på den nya regulatorn eller har något annat gett upp.Tacksam för svar
-
- 0 svar
- 959 visningar
-
-
Hej. Är lite sugen på att byta strålkastarna mot nya H4. Finns på Ebay bl.a. Frågan är om dessa lyktor från USA är godkända i Sverige och om halvljusbiden etc. är samma som i Sverige. Är det någon som har skaffat eller tänker göra det? 11§ låter alldeles för billigt..... Eller går man på en nit? http://www.prostreetlighting.com/ebay/euro6024.jpg
-
- 12 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej! Är det någon som har satt in ledlampor i sin bil. Alltså lysdioder i st.f. lampor? Se bild. Eller baklysen med LED? Vet ni isåfall vilken ljusstyrka dioderna har. Tänkte experimentera lite och bygga egna. M.v.h.
-
- 15 svar
- 3,6k visningar
-
-
Har fått ett skumt problem, misständning på 1:ans cylinder (som jag först trodde var en glappande tändlampa från Biltema). Efter lite test med kabelbyten och stift drog jag slutsats av det var ett felaktigt tändstift som spökade. Efter byte av stift så tände den som den skulle igen - tills nu. Jag får alltså misständning lite då och då, men endast på cylinder 1, alla andra fungerar som de ska och tändlampan blinkar som aldrig förr. Kikade ner i locket och tyckte att det var väl lite extra skitigt i honkontakten för 1:an. Inga synliga sprickor eller andra skador någonstans. Rengjorde och testade igen, men samma problem. Kablar har jag växlat också, så det borde inte vara …
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har fått ett konstigt elfel som jag inte får ordning på. Vid återinstallation av min retro CD/Stereo så går radion ingång men jag får inte in någon kanal eller ljud i högtalarna. Vad kan detta vara?
-
- 0 svar
- 820 visningar
- 1 follower
-
-
Upptäckte hastigt och inte fullt så lustigt att en gul kabel inkl. stift glidit ur den 18-poliga kontakten till instrumentpanelen på min -69:a. Jag hittar inget elschema där numreringen på kontakten är med men det verkar som om de yttersta stiften (1, 9, 10 och 18) ej används samtidigt som det finns anslutningar på 2-4, 8, 11-17, d v s 5-7 är tomma och min gissning är att det är någonstans där den ska vara. Alla mätare utom tankmätaren fungerar så det ligger nära till hands att tro att det är givaren till denna som hoppat ur. Får heller ingen spänning på den när jag slår på tändning, tänder ljus, helljus o s v Är det någon som har koll på anslutningarna på den här konta…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, På senare tid har några av fönsterhissarna i min 94 GT Cab börjat leva sitt egna liv.... Speciellt höger bak som gärna går ner men inte lika gärna upp igen. Hittills har jag lyckats få upp igen efter lite trixande och sedan kan det gå ett tag som allt funkar. Har noterat att alla rutorna går "trögare" om motorn inte är igång. Annars orkar bakrutorna inte hela vägen upp. Passagerardörrens kontakt funkar inte alls. Knappen "lock" i förardörren verkar inte ha någon funktion. Kan det vara dags för nya kontakter, är de slitna kanske? Eller kan det räcka med lite 5-56? Och varför orkar de inte hela vägen upp på bara batteriet utan man måste ha motorn igång? Varför finns d…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Håller på och ska byta tändkontakt på en -66. Hur får jag ut den? Får lös ringen som sitter med bajonetfattning där det står off, on osv. Men får inte ut den för det. Måste jag få av tändningslåset först och isåfall hur får jag av det?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Visst har det funnits (finns) el-scheman som Grufman lagt upp här på forumet? Hittar inte! Har en 95:a 5.0 Någon som vet?
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
- 1 follower
-
-
Var igår med om en traumatisk händelse. Hade åkt ca 7 km då bilen bara "dör". Motorn stannar och jag kan rulla in till vägkanten. Startmotorn drar och bränslepumpen surrar. Det visar sig att ingen gnista från tändspolen finns. Bogserar bilen till en god vän - där den står över natten. I morse när vi skulle mäta - så började vi (givetsvis) med att testa om den startade - och det gjorde den !?!?. Kunde köra de ca 6 km hem. Den ryckte till en gång annars gick den som vanligt. Har haft liknande händesler då motor bara dör - men då bara någon sekund. Alltid när den rullar, dvs. ej när på tomgång och står stilla. Check Engine lampan lyser vid dessa tillfällen - precis som igår…
-
Jag har en importerad Ford Mustang –95 med defekt halvljusautomatik. Ljusautomatik-reläet (EB705) sprakar/glappar frekvent när jag slår på tändningen och när jag slår på ljuset manuellt blinkar ljuset i takt med spraket/glappet som hörs från EB705-reläet. Jag har provat byta EB705-reläet (från SEPAB SE-Pettersson AB) men felet kvarstår, jag har därför uteslutit att det är fel på EB705-ljusautomatik-reläet. Vad kan då vara felet? PS. Framlyktorna är bytta av förra ägaren till ett par modernare med kromade insatser. Tacksam för råd/tips/felavhjälpning. Bilen:
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej som rubriken lyder så har jag en ford mustang gt årsm. 2000. När ja köpte bilen följde bara en nyckel med och självklart tappade jag bort den.. Efter många om och men så hittar jag ingen som kan/vill hjälpa mig, tydligen så fastnar allt på att jag inte har nån kod (som skulle finnas på nåt kontokortsliknande). Hur ska jag gå tillväga för att få fram nya nycklar kodade till min bil?
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
- 1 follower
-
-
Precis börjat köra min -69: a med 351 C. Kopplade in stereo av nyare modell, i sin tur kopplat till slutsteg i skuffen. Allt går bra så länge jag kör rakt, svänger jag bryts strömmen men kommer igen när jag kör rakt igen !!!!! Skit samma om bilen rullar eller inte och inte heller om motorn är på. Finns det någon koppling i rattstången som kan orsaka jordfel ??? Har just installerat ny Borgeson styrsnäcka med servo så ratten har varit ur. Mvh Per
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vid ett par tillfällen har följande inträffat: Vrider om nyckeln, ett knappt hörbart klickljud hörs men i övrigt händrer inget. Några minuter senare försöker jag igen,full kontakt och det snurrar igång. Initialt tänkte jag att det kanske hade att göra med "glapp" i växelförare ( automatlåda) men lite "juckande" i den verkar inte ha någon inverkan. Batteriet visar full power i övrigt,inget jordfel indikerat.... Om någon besitter en vetskap kring detta fenomen vore det uppskattat att få ta del av upplevda erfarenheter? PS Mustang 66,C4.
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Har en mustang GT/CS -07, också en sct tuner men inte vågat mig på att använda denna, men i helgen gav jag ett försök att hitta hur man kunde reglera octantal (vilket var omöjligt då jag tills nyligen förstod att det va en massa uppdateringar som behövde göras på den innan jag kunde ändra detta). I alla fall, Så jag ändrade på en sak, som jag förmodligen inte skulle gjort. Jag gick in på monitor setup och ändrade på Channel 1 till RAW 0-5. Det finns två att välja mellan Custom 0-5 och det just nämnda. Ett par mil senare så började motorn ticka. Antog då att det kan ha varit så att jag ändrade på tändningen. Då tänker man ju "ändra tillbaka det du gjorde". När jag fö…
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
- 1 follower
-