Jump to content

Motorer

Ämnen om alla motorer för Mustang

  1. Started by JanneJ,

    Jag ser ibland frågor här på forumet om tändinställning, grader hit och dit, vacuumklocka ja eller nej, osv. Här är min syn på saken: Anledningen till att vi behöver fördelare, tändspolar och allt omkring är i grund och botten att vi vill antända luft-bränsleblandningen i precis rätt ögonblick för att få ut max effekt ur bränslet. Vad är då rätt ögonblick? Just när kolven har vänt i loppet och ska påbörja sin resa neråt, det är då som blandningen ska vara fullt antänd. Kommer antändningen för tidigt, medan kolven är på väg upp hindrar vi den, kommer den för sent missar vi effekt. Skulle motorn bara gå på ett varvtal med en belastning vore det inga problem men verklighet…

  2. Started by Dancmc2321,

    Söker åtdragningsmoment på de 4 muttrar som håller ihop svänghjul med convertern på en C4 med V8 , 1965

  3. Started by lumbago,

    Har en 351w från -69. Vet inte speciellt mycket om den men är en holley 600 vakum förgasare och ett holley street dominator insug och nån slags brytarlös tändning, sitter även headers på den. Av någon anledning har någon stoppat i en 302kam i den som jag misstänker är en orginal kamaxel. Jag är lite sugen på att sätta i en lite värre kam men vad skulle passa till min motor?

  4. Started by Larsac,

    Tänkte förnya drivlinan i min gamla Mustang, har då funderingar på 4,6 upp till 05 eller 4,6 efter 05 motor o automatlåda, är det någon som gjort den här operationen innan/Lars

  5. Started by Kihl,

    Halloj! Nån som vet vilken V8 som kan ersätta den raka 4:a som sitter i en Mustang II från -77? Och vad kan en begagnad sån kosta?

  6. Started by hotrod31,

    T meyer.au . Denna firma har termostat även restrikt brickan till Cleveland

    • 0 svar
    • 175 visningar
  7. Started by Must1,

    Försöker hjälpa farsan att byta förgasare, har en förgasare och lite olika packningar. Ser inte ut att passa så bra men såg på någon hemsida att en ny packning till förgasaren såg ungefär ut som den jag har (men osäker). Någon som kan svara på om det är rätt, täcker ju inte hela anläggningsytan.

    • 1 svar
    • 257 visningar
  8. Started by BjörnD,

    Hej Hur ser jag vad det är för förgasare? ser ett nummer på den 11761

  9. Started by pony,

    Acceleratorpumpens membran på min autolite 1100 hade passerat bäst före datum med råge och läckte lite bensin, så jag beställde ett ombyggnadskit (https://www.cjponyparts.com/carburetor-rebuild-kit-6-cyl-ford-1100-1965-1966/p/CRK901/) och passade på att byta ut alla packningar när jag ändå var igång. Körde med bilen direkt efteråt, och inga problem med varken läckage eller annat. Allt verkade tip topp Nu en månad senare skulle jag köra bilen till sommargaraget, men direkt vid uppstart så kände jag doften av bensin. Öppnade huven och det droppade kraftigt med bensin från flera ställen på förgasaren. Både från de nya packningarna, men också vid autochoken. N…

    • 0 svar
    • 169 visningar
  10. Started by Peter Johansson,

    Hej. Röret mellan "flotörhusen" sitter helt löst och glappar säkert 1 mm i sidled. Antar att det suttit någon bränslefast o ring i varje ände som torkat sönder lr liknade. Måste man springa och köpa ny pakningsats eller har någon löst det på annat sätt? Mvh 20240424_152305.mp4

  11. Started by Perssson,

    Jag ger upp i googlande efter 'rätt' olja.. är de grufman som gäller eller finns de andra alternativ? Alla oljetrådar blir man ju inte klokare av heller.. wss-m2c930-a 5w20 ska min gt 5.0 2011 Hittat olja på autodoc, märke mannol och pemco (vill man ens ha såna märken?) som till synes hade rätt spec och viskositet men inte skulle passa min bil enligt regnummer, däremot rekommenderar dom wss-m2c948-b till den bilen, är de nån form av nyare motsvarande klassning?. /Magnus

  12. Started by mikeo cmc 748,

    Lyfte ut motorn i vinter och en av mina skruvar hade då skurit så fick såga loss den. Ska nu köpa en ny vilket kanske inte är helt enkelt att hitta UNC skruv i Sverige. Skruven är en 1/2 UNC grade 8 (sex streck). Söker på nätet vad grade 8 motsvarar i ISO då de UNC skruvar jag hittar i Sverige benämns med ISO standard. När jag söker hittar jag information att en grade 8 kan motsvara 10.9 eller 12.9 beroende på tillägg på grade 8 skruven. Vad rekommenderar nu för hållfasthetsklass på skruven 10.9 eller 12.9?

      • Like
    • 2 svar
    • 302 visningar
  13. Started by Kent.J,

    Var kan jag hitta nya topplocksbultar till min 1966 med 3,3liter sexa?

  14. Jag har haft ett mindre läckage från bakre ramlagertätningen vilket jag försökte åtgärda förra vintern. Problemet kvarstod dock efter byte av tätningen om än aningen värre nu. Har försökt leta efter sätt att åtgärda problemet men det verkar vara svårt att få det helt tätt. Jag har idag vevhusventilation endast genom locken på topplocken. Har hittat några tips gällande en "seal saver" någon som har provat om det funkar? https://www.summitracing.com/parts/fel-16250 Ett annat tips är header evac kit som man svetsar dit på headers, bra eller dåligt? https://www.jegs.com/p/Allstar-Performance/Allstar-Performance-Crankcase-Evacuation-System/3410509/1000…

  15. Started by Rsracing,

    Har lite funderingar på hur effektskillnaden är på motorn vid olika insugstemperaturer. Märkte stor skillnad nu på hösten, bilen gick som ett spjut när temperaturen var ca +10. Har öppet jlt 2 filter och noterade att insugstempen i somras skenade till 35-39 grader så fort man blev lite stillastående. Den gick ner till nära utetemp vid körning ca 60km/h. Tänkte på att täta den öppna "burken" mer mot huv o chassi men då tappar man väl lite grejen med det öppna filtret? Blir istället hot airfilter. Är det någon som funderat på detta eller är det marginellt?

  16. Started by UffeR,

    Hej, På väg hem igår började bilen gå dåligt vid gaspådrag. Ligga konstant i ca 70 gick bra men om jag försökte gasa på mer så gav den upp och nästan dog. Släppte på gasen och fortsatte i 70 utan några större problem. Samma sak upprepade sig vid fler försök. Måste vara bränsle/förgasarrelaterat tänkte jag. Idag tog jag bort bränslefiltret (inlinefilter som sitter vid förgasaren) och tömde det "baklänges" och fick ut en del skräp. Fråga till församlingen, borde jag ta isär och göra ren förgasaren eller kan man tro/lita på att filtret gjort sitt och tagit hand om allt skräp? Bilen är en -66 med 200cui motorn och 1-ports Autolite förgasare.

    • 3 svar
    • 446 visningar
  17. Started by 66ahenke,

    hej någon som har testat anab´s edelbrock 1405 förgasser kopia? den är ju ca 2000 kr billigare än en edelbrock

      • Thanks
    • 8 svar
    • 786 visningar
  18. Hej! Är det någon i forumet som bytt oljekylare den som sitter framför oljefiltret ? Har fått ett oljeläckage där kanske 1 oring som är trasig. Hur går jag tillväga,någon som har tips på detta? Mvh Anders Granberg Tavelsjö

    • 3 svar
    • 416 visningar
  19. Started by goran315,

    Vad ska man dra med för moment på orginal vevstaksmuttrar. Provade med 61 nm som jag lästa på en sida men då brast den.

  20. Started by JEC,

    Har läst det mesta som skrivits om Ventiljustering, men har en 302 av årsmodell 1971 som suttit i en Ford Torino. Skall man just enl metod känna att man kan vrida stötst sedan ansätta muttern ett varv eller Oscarssons mod skruva muttern i botten? IMG_2878.MOV

    • 3 svar
    • 469 visningar
  21. Started by stefan_borgen,

    Hej undrar om vad det är för märkningen på vevaxeln förutom 1m . Mvh Stefan

  22. Started by Satisfactíon,

    Eländes elände! Jag har äntligen nått uppstart av motorn i mitt långtidsprojekt. Allt var frid o fröjd tills motorn blivit genomvarm under inkörningen. Då fräser det till på vänster headers, vattenläcka. Lång spricka löper ovanför avgasportarna!! Åkte till Aero-Svets i Bromma som sa att det går att svetsa men blir dyrare än att byta ut. Tung erfarenhet: provtryck före renoveringen 🤑 15000 kr i skogen Alternativen ser ut vara begagnade toppar från USA Motor som lär behöva renovering Eller nya aluminium från Hansen, Aero Flow för 9693 kr/par, tomma. Dom finns också kompletta med ventiler o fjädrar för 14877 kr. Hansens toppar Lite frågor…

      • Like
    • 51 svar
    • 3,6k visningar
  23. Started by lars66,

    Är på väg att byta kolvar och ringar på min -66 a .Beställde nya delar på VP autoparts men blev lite fundersam på toppen på dom nya kolvarna. Förjupningarna för ventiler är ganska mycket djupare på dom nya.Det borde väl sänka kompressionen en del?Dom gamla kolvarna är överdim.0.30 Borrad nån gång på 80-talet tror jag.Dom nya är Sealed Power som ska passa alla 289 från -64. Någon som råkat ut för detta eller känner till orsaken.

  24. Started by TFritzon,

    Undrar vad den "allmänna" skillnaden på Windsor och Cleveland motorn egentligen är..? Är det som jag fått för mig, att Windsor är smallblock och Cleveland bigblock? Hur ser man direkt skillnad när man lyfter på huven, om låt oss säga man inte vet vilken av motorerna som sitter i bilen från början? Är det samma block? Vilken är trimvänligast? Vad är effektskillnaden? Är 2v och 4v ventiler per cylinder? Har också hört att windsorn är så berömd för sitt fina motorljud.. Stämmer det och varför? Och var kommer namnen windsor och cleveland ifrån? :-)

  25. Halloj, jag undrar om det är någon mer som upplever att motorn (motorrum, vxlåda) blir mycket varm när det är varmt ute (25+), det känns att det värmer från torpedvägg och kardantunnel under vxlåda, OCH det kommer t o m ut riktigt varm luft ur ventilationen så jag måste ha de stängda. Detta är främst när man cruisar sakta i stan eller småvägar, på motorväg märks det inte så mycket. OBS, tempmätaren visar dock helt normalt mitt i, och den extra vattentempmätare ökar från ca 170 farenheit till 200 vilket inte är med än drygt 90 gr C

    • 2 svar
    • 704 visningar