Jump to content

en eller flera passagerare


Equus

Recommended Posts

Hej

Enligt registeringsbeviset får jag bara ha en passagerare, konstigt nog. Jag ska göra en registreringsbesiktning för dragkrok. Tänkte få bilprovningen att öka antalet passagerare i beviset i samma veva. Det kan väl inte vara någon nackdel att ändra till tre passagerare? Det är en 66:a cab.

E J

Link to comment
Share on other sites

En interesant sak som du tar upp. Cabbar 65-66 kan vara registrerade för 1,2 eller 3 passagerare, det tycks vara slumpmässigt.

Enligt ny lag från förra året får man inte lov att vara fler passagerare i bilen än vad den är registrerad för.

Men att få bilprovningen att ändra i regbeviset bara för att du ber snällt verkar för bra för att vara sant. Det krävs säkert massor av blanketter och intyg. :evil:

Nån som har någon erfarenhet av detta ?

Ulf

http://www.vv.se/passagerare

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vet att detta varit uppe tidigare.

Kolla upp det för något år sen då fick man vara fler i bilen än vad som stod på reg. beviset bara man inte överskred maxlasten.

Har själv bara en passagerare på mitt bevis och fick förklaringen att Ford tyckte att bilen inte hade fullgott baksäte för att det skulle räknas som passagerarplats fast det finns bälte för fyra.

Läste vägverkets nya regler från förra sommaren, finns inga undantag längre om detta.

Har mailat vägverket för att veta vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Är det bara 65-66 som reglerna är virriga?

Om en passagerare så måste ju maxlasten vara ca 100 kg, 2 passagerare kanske 175 kg osv?? Kan detta stämma?

Totalvikt minus tjänstevikt är ju maxlasten för bilen.

Idag tar man bort ca 100 kg last och med 75Kg/gubbe, så vad står i reg.pappret?

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

När jag reggade om min Impala? Opps! så fick jag ta bort en passagerarefrån 4 till 3 st pga att vikten och effekten blev högre. Men jag tror mest att det var vikten som påverkade passagerarantalet.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Man lär sig... Enligt regbevis:

Min -68 har totalvikt = 1700 kg, tjänstevikt ( alltid inkl förare?) på 1520 kg och en maxlast på 180 kg.

Antal sittplatser inkl. förare=3.

( fast å andra sidan får jag hänga på ett släp med 1520 kg totalvikt istället för 4:e passageraren!)

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Min 66 var registrerad som "fyrsitsig",minns inte totalvikt o dyl.

men 73,an vi har nu är ju regad med 1 passagerare trots att det finns bälten bak o dy

Och de håradare reglerna går tydligen ut på att folk inte ska sitta obältade i bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Når du pedalerna ända från baksätet? :lol::lol::lol: Spelar du basket?

Hum... nej. De sitter kvar där bak bara för att jag ska kunna spänna fast barnstolarna, annars hade jag nog tagit ur dem. Fram satt inga bälten vid köp å har inte vart att jag skruvat dit några heller, det är ju ingen lag på att det SKA finnas men visst borde man ju ha det. Det står på "att göra listan"... :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ju på grund av bälteslagen man tog bort bälten ur bilarna,för fanns dom där var man tvungen att ha dom på sig,fanns inga bälten kunde man ju vara hur mycket folk som helst.

Sju stycken i Camaro och mustanger var ju väldigt vanligt.

Det tog ju 25 år innan det blev lag på bälten i baksätet,trots att baksätes passagerarna på kännt maner skadade passagerarna i framsättet om de var obältade,vilket inte frampassagerare gjorde,dom riskerar bara att skad sig själva.

Men lagstiftare har sällan speciellt bra pejl...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Registreringsbesiktigade min -67 cab igår och den blev reggad för 3st passagerare. Besiktningsmannen var inne på 3st passagerare i baksätet men konstaterade efter kontrollmätning att baksätet var 10 cm för smalt. Baksätet skall tydligen vara 120 cm brett för 3 passagerare.

Det var aldrig något prat om total respektive tjänstevikt.

Det verkar vara lite godtyckligt med antal passagerare som någon skrev tidigare i denna tråd.

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Hej

Registreringsbesiktigade min -67 cab igår och den blev reggad för 3st passagerare. Besiktningsmannen var inne på 3st passagerare i baksätet men konstaterade efter kontrollmätning att baksätet var 10 cm för smalt. Baksätet skall tydligen vara 120 cm brett för 3 passagerare.

Det var aldrig något prat om total respektive tjänstevikt.

Det verkar vara lite godtyckligt med antal passagerare som någon skrev tidigare i denna tråd.

/Tony

Vid registreringsbesiktning av min bil där jag bytt ut motorn till en ca 100 kg tyngre och 200 hkr starkare pjäs samt bytt bakaxeln till en tyngre så blev totalvikten för hög på ekipaget enligt bilprovningens tjänsteman. Då strök han en passagerare för att bilen skulle bli godkänd. Han läste i böcker en lång stund innan han bestämde sig för det. Jag protesterade inte.
Link to comment
Share on other sites

Ja det här är konstigt, min har en totalvikt av 2080 kg och maxlast 480 kg??

Den är bara godkänd för 1 passagerare, sen står det att det är 2 sittålatser inklusive förarens när det finn en soffa där bak med säkerthetsbälten? :shock: Jag menar när lastar man 480 kg i bagaget?

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu besiktigat bilen med dragkrok. Tjänstevikten ökade med 20 kg till 1 500 kg. Totalvikten är dock fortfarande 1 660 kg.

En eller flera passagerare? Enligt besiktningsmannen har svenska Ford gett ut anvisningar om att totalvikten för en 66:a cab ska vara 1 660 kg :evil: . I tjänstevikten ingår som bekant förare. Varje passagerare antas väga 70 kg. Alltså finns det viktutrymme för bara två passagerare (140 kg). 20 kg blir över till bagage. En ren viktfråga alltså.

Ford har även bestämt att en Mustang 66:a med V8 får ha en släpvagnsvikt på max 1 360 kg. En dito 6-cyl får ha max 960 kg (om jag minns rätt).

E J

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Problemet med antal passagerare är till 95% fastback eller

sportsroof karosser, jag skulle gärna vilja höra vad som

står i dessa ägares registreringspapper, detta är bara för

att få veta om det finns fler godkända av denna kaross typ

där passagerar antalet är godkänt för mer än 1st. ;)

Menar du vad som står på antalet passagerare eller?

Link to comment
Share on other sites

Vid regbesiktning väger man bilen tom, lägger till en fingrerad vikt för föraren (70 kg tror jag). Sedan jämför man med vad tillverkaren garanterar att fordonets chassi etc. skall klara för vikt.

Sedan tillkommer givetvis faktorer som då tex benutrymme, takhöjd m.m.

Man kollar t.o.m hur mycket bensin som är i tanken,, är den inte full lägger man till den procentuella skillnanden på vikten.

Så skall man få bästa möjliga lastvikt gäller det att lätta bilen så mycket som möjligt. Släng ut reservhjul etc. Har hört om en del som kör in med i princip tom tank och riggad tankmätare m.m.

Sedan att skillnanden kan vara stor på likvärdiga bilar kan ju ha att göra med tex ,motor, fälgar, växellåda, bakaxel, ac, servo m.m. som givetvis blir en viktökning.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...