Jump to content

Mustang 1974-1993

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

1. Started by Dennis_80,

Hej Skulle starta bilen här om dagen men det bara klickade till å all ström i bilen försvann. Har bytt startreläet trodde det var det som var sönder. Men har fortfarande ingen ström i bilen. Någon som vet eller själv har varit med om detta? Mvh Dennis

2. Started by TheyLive,

Haj. Som rubriker lyder. Går det? säljs massor av longtube men tycker det borde vara tajt med utrymmet. Vanligaste e väl shorty typen? Någon som kör men longtubes på en fox?

3. Idag när jag körde in till stan, så vid ett rödljus bara dog motorn, tvärstopp eftersom jag låg i driven. Den startar direkt och går att köra ett tag med, sen dör den igen för att omedelbart gå att starta igen utan problem. Medans jag var i stan dog den en 6-7 ggr, tex 2 gånger MITT i en korsning när jag precis börjat köra på grönt, sen på landsvägen hem gick den som vanligt igen (ca 1mil). Startar och går alltid omedelbart igen. Jag har provat att köra på guppig/stötig väg för jag tänkte det kanske var glapp nånstans men inget hände. Tändsystemet byttes förrförra sommaren till ett HEI system. Kan det vara det som spökar? Ska ställa mig i garaget snart o kolla sladdar. …

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by bosewallius,

För ca två månader sedan bytte jag kylaren i min 88 GT Cab. Originalkylaren klarade inte av Texas sommarväder med ca 40 grader varje dag. Vid färden hem från kylarfirman funkade inte kick down på AOD lådan. Jag åkte till Sverige i början på juni och bilen har stått men i förrgår började jag kolla bilen. Bussningen som håller kabeln till kick down wire under throttlen var borta. Har försökt hos Ford, Autozone, Napa osv men ingen har denna låsbussning. Sonen med tre barnbarn kommer på måndag och de är all grabbar 8, 6 och 2.5 år gamla som älskar att åka cab. Lämnade också in bilen på Firestone för att kolla bromsarna. Inget fel men en styrled var glapp så de fick byta den …

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  5. Jag har lite problem med växellådan (C4). Den vet inte riktigt hur den ska växla ibland. Gasar jag lugnt växlar den bra, likaså om jag gasar mycket. Men vid normal gasning så spökar den hit och dit mellan 1an och 2an rätt ofta. Har blivit mer med tiden. Växlar jag manuellt så går det också bra. Den växlar mjukt ännu. Vilket ska jag kolla först? Vacuumet, kickdown justering eller kolla justeringarna för banden?

6. Någon annan som råkat ut för att pedalen fastnat i botten vid fullgas? Hände mig häromdagen, fullgas på ettans växel, ska växla upp till 2an så hänger gasen kvar på fullt och jag får inte i nästa växel. Varvtalet sköt i höjden (kan berätta att varvräknaren stannar vid 7200 rpm) Fick slänga mig över tändningen och slå av. När jag stannat bilen verkade pedalen normal igen. Men f*n alltså det kändes obehagligt att den varvade iväg så. Vet inte om vajer är kass (känns som den går lätt) eller om den fastnade i mattan. Någon annan som har råkat ut för detta?

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by karloscar3,

Vid det här laget vet vi alla vem Paul Walker var. Här är ett klipp på hans bilsamling. Kolla in Foxbody-Mustangerna!

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  8. Started by Callahan,

Skulle byta ut min original Ford stereo idag mot en lite nyare med bluetooth. Men vi gick bet på det då vi blev fundersamma på om det sitter ett steg innanför stereon. Är det någon här som vet om det gör det? Var väldigt lite högtalar kablar fram till stereon för att vara 6 högtalare i bilen.

• 1 svar
    • 891 visningar
  9. Started by TheyLive,

Godmorgon! I morse när jag startade bilen o skulle iväg till jobb så kom där ett nytt ljud som jag aldrig hört förrut. Nån sorts varnings signal innefrån bilen. 6 korta, rätt så tysta signaler sen en kort paus innan det börja om igen. Som en idiot kollade jag på panelen efter en varningslampa men tji fick jag. Det höll på i drygt 10 minuter innan det tystnade. Är det någon som hört något liknande i sin Fox? Mvh Jimmy

10. Started by tsc.sundsvall,

Jag håller på och samlar info till ett bygge å då jag e helt ny på mustang så fråga jag här. jag kommer bygga 4-link till bak vagnen. Men söker tips på modifiering av fram Vagnen. Alla tips motages

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by 87gt50,

Som rubriken: jag letar efter ett icke-cobrafierat front bumper cover till 87-93 GT. Allt av intresse! Tackar på förhand! /Joakim

12. Started by Dennis_80,

Till min stora förvåning då jag börjat riva ut alla packningarna till motorn såg jag att insugspackningen måste nydligen blivit bytt, men nu har jag ju delat på den så bara till att sätta i den nya. Men min fråga är om han som satt i den har gjort rätt ?? för min packning (likadan) som den som sitter förutom att min sitter ihop med båda cylinderna å tätar imellan skarvarna mellan cylindrarna. Titta på bilden å se vilket som är rätt .?

• 0 svar
    • 753 visningar
  13. Started by Åke Hjortsten,

Hej. Jag har en Mustang -93 som tycks behöva nya bromstrummor. Har hittat några i USA som säljer Kinesiska för ca $35 och någon som säljer Italienska för det dubbla. Är det nån här som har erfarenheter av nya bromstrummor och kan ge råd om var man får bäst prylar för pengarna?

14. Started by Dennis_80,

Totalt hjärnsläpp!!! Hur kopplar jag in denna tändspole? Den gamle som satt i bilen hade ett motstånd med bara en kabel den nya har två Hmmm Titta på bilderna.

15. Started by Dennis_80,

Hej måste ha hjälp med min växellåda. den har läckt ett tag å nu fick jag ner den. det var flera bultar som var lösa. nu vet jag inte om det räcker med att spänna dem eller om man bör öppna å byta packning. till min fråga lyder då om det e jätte avancerat å byta denna packning (titta på bilderna med dem röda pilarna, bultarna med röd ring var helt lösa) eller rasslar det till i hela lådan om jag öppnar denna plåtlucka?

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Dennis_80,

Nu gick den igenom :-) Dock hade jag på snodd lite höga co2 värden, någon som vet hur man får ner det eller vad det kan bero på? 75a v6a

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Dennis_80,

Hej Tänkte ge mig på att renovera motorn i vinter. den fungerar å så men skulle vilja byta vevlager å kolla över cylindrar, ventiler å ventilsätten å lyftare mm. Men min fundering är när man sen har satt ihop hela motorn å lagt den i sitt TDC hur ska då tändfördelaren stå någon som vet ? Och hur svårt är detta kan en med några års meckvana klara det ? mvh Dennis

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Dennis_80,

Hej Var under bilen idag för att fixa krängningshämmar bultarna inför besiktning. Och så tittade jag runt lite under bilen för att se om jag kunde hitta något annat uppenbart fel vilket jag inte gjorde till min lättnad. Men så började jag fundera på spindellederna hur dem var fast satta med tanke på att man nästan alltid får ner slag på någon sådan. Men nu till min fråga, hur bytar man dem ? då de ser ut till att vara nitade dit kan inte se någon bult, mycket märkligt tycker ju jag. Å verkstadsboken nämner inget om detta med byte av spindelleder. Men tittar man på nya på hansen racing så har dem bultar. Bilen är en ghia från 75 med v6a Mvh Dennis

19. Started by TheyLive,

Ok nu är det något skumt på gång i framvagnen. Igår när jag körde ut från en relativt liten korssning åt höger-mer eller mindre fullt ratt utslag för att inte komma över i mottsatt körriktning- så klonka det till i framvagnen och jag kände hur hela framänden rörde sig. När jag kom hem kände jag på hjulen och höger fram kan jag vicka på för hand och det hörs ett klonk (känns som ett stort glapp i styrleden typ och låter likadant som en kass led) Och nu imorse när jag körde till jobb har jag ett ljud som låter ungefär som när en kupefläkt börjar bli kass men det går i takt med hjulen. Bilen är besiktigad med blankt papper för typ en månad sen. Jag såg när besiktningskillen …

20. Started by Dennis_80,

Hej Någon som har en ljuskontakt till en mustang ghia 75a liggandes å skräpande hemma ? så e jag mycket intresserad att köpa den hihi. här kommer en bild med. (kontakten ner till vänster.) Mvh Dennis

21. Started by Hsch,

Har nyligen köpt en -84 GT cab. Har utan större framgång sökt efter svenska siter som säljer reservdelar till så "nya" bilar. Är det USA som gäller? Behöver just ny lite gummilister runt fönster och cab. /Henry

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Antebkvist,

Hej Säljer nu min mustang 74 som är skattad och besiktad. OBS renoverings objekt. Det primära felen att köra är att lådan inte lägg i högsta växeln när den är kall (C4lådan) men när den e varm så går de utan problem. Samt även hardeyskivan och tanken behöver bytas. Det är en lång väg att få denna bil snygg. Mycket på bilen är inte orginal b.la mattorna i bilen. Vid intresse så maila mig. Sen har jag en uppsjö med delar; Armstöd till dörrar 2 Avgasrör komplett 2 pipigt 1 Backspegel 1 Backspegelhållare? 2 Baklycktor 2 Baksätes dyna 1 Batteritillbehör? 1 Bladfjäder extra blad 4 Bromsoljebehållare m. pump 1 Bromsoljefördelare 1 Bromsstag trumbroms 1 Bromstrummor 2 Bränslepump…

• 1 svar
    • 2,1k visningar
  23. Jag behöver köpa en ny topplockspackning till min mustan II 1975 v8 302. Var kan jag köpa en med bra kvalite?

24. Started by Andreas Ostwald,

HEJ jag söker efter motorhuvs stag/pinne som håller motorhuven i öppet läge är det någon som vet vad jag hittar en sådan. Likaså crome lister på höger/vänster sida dörrar/skärmar Är tacksam för svar MVH Andreas 0768881190

25. Started by Calle,

Tanken verkar vara tom på min Ford Mustang II 1974, Vad skall jag fylla på med. Frugan brukar tanka OKQ8 i sin Skoda. Kan jag ha det i Mussen också? Tacksam för svar.