Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by Lasse CMC 1263,

Hej! Jag har just bytt instrumentpanel på min 67:a. Jag tog bort h-mätarwiern, en vit kontakt, en svart kontakt, som satt direkt på panelen, samt en liten kontakt med bara två kablar. Sedan kunde jag ta bort hela panelen och byta utsidan. Sedan satte jag tillbaka alla kontakter som dom satt och skruvade dit panelen. Nu fungerar inte bränslemätaren, inte tempmätaren och inte oljetrycksmätaren. (laddningsmätaren fungerar)(alla säkringar är hela) Jag har skruvat bort panelen igen och gjort rent alla kontakter men mätarna fungerar inte ändå. Förut en gång så slutade mätarna att fungera när jag körde. Då slog jag till på instrumentbrädan och sedan fungerade dom igen. Verkar s…

2. Started by PeterF,

Mätte av en händelse spänningen från tändning + det var bara 9volt, uppenbarligen sitter det ett motstånd nånstans... Men var? Kanske enklare att dra ny kabel? Vill ju att msd ska ha full Spänning /peter

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  3. Antar att det inte är normalt?? Eller gör jänkarna så? Vänster fram blinkar ej, men om jag fäller blinkerspaken till vänster blinkar alla utom höger bak? Fel på spaken??

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  4. Hej! Nu har jag byggt nya kabelhärvor till bakljusen på min HT -73. Det behövdes, för de gamla satt (inte) ihop med sockerbitar. Men jag upptäckte något konstigt. I kabelhärvan från vänster hjulhus gick alla kablar som i Haynes (vänster blinker, parkeringsljus, höger blinker, backljus) och med samma kabelfärger. Men där fanns och så en extra (lite grövre) röd kabel med bromsljusström! Tydligen har de "inre" lyktorna varit bromsljus och de "yttre" blinkers. Bilen är svensksåld. Är det där någon omkoppling som svenska Ford gjorde för att bilen skulle bli godkänd i Sverige? Och är det idag OK att koppla ljusen "rätt" (blinkers och bromsljus på alla fyra lampor) utan att bilp…

5. Started by Emberglo,

Hej På tändlåset sitter förutom den kombinerade kontaktnoden med tre kablar samt en kabel i botten finns det en enkel flatstift kontakt. Ser inget i kopplingschemat vad det kan vara för kabel. Har ingen över för den delen när jag nu skall få ihop elen Vad kan det vara, någon som vet? Mvh Tommy

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by olle,

Har bytt generator och laddningsrelä men när jag mäter över batteriet under gång så fladdrar spänningen mellan noll och ca 14v. Kan det vara överslag eller annat fel i övriga elsystemet?

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by convertible90,

Tänkte ersätta orginal kylfläkt med en elektrisk fläkt. Någon som har tips om lämplig elektrisk temperaturgivare/termostat som skall styra fläkten? Jag hade tänkt en givare som sitter i kylarens flänsar. /Lasse

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by ricky,

Hej Vi har hissat upp bilen för att ta ut framsätet. När vi sedan skulle starta den(fortfarande uppe)skulle vi prova choken. Den starta men fick inte tillräckligt med bensin,sen för mycket och starta inte ordentligt. Kanske den 4:e gången vi provade att starta den,det lät ett klickande ljud som om startmotorn inte starta. Provade 3-4 gånger med det samma ljud. Men nu finns det inte någon ström alls i bilen. Vad kan vara fel? eller har vi gjort något fel?

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by KenHT68,

Hej alla semesterfirare ! (och ni andra också) Vet någon om 67 och 68:ans torkarmotor med tillhörande armar är likadana? Dvs passar 67:ans på en 68:a ? Då menar jag dom dolda reglage-armarna under plåten. Ej Torkar-armarna som torkarbladen sitter på. Är det svårt att komma åt att byta dem ? Någon som gjort detta ? Hur mycket behöver man riva ? MVH KenHT68

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  10. Hallo ! Er det noen som har konverterat en varvreknare fra 6 syl. til 8 syl . noen gang ? Dette kan helt sikker gjøres , men det må nok kobles en motstand i kretsen , eller liknende . Jag skal anvenda instrumenter fra en Musse II , til mitt 65' R prosjekt . Kan noen hjelpe meg med detta problem ?

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Christoffer,

Matas lyktorna med 12 volt, eller sitter det någon form av spänningsregulator eller annat på vägen ? Lider nämligen av klent strålkastarsken.

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by Jan CMC 391,

Hej, Är det någon som har reparerat en bränslegivare (sending unit) med termistor? Jag har en ganska ovanlig option som heter Convenience Group som består av 4 varningslampor på instrumentbrädan. En av dessa är för låg bränslenivå. Det är den som aktiveras av en termistor som sitter på bränslegivaren i tanken. Jag plockade isär den och fann att termistorn var pulveriserad av all år i tanken. Jag vågar inte köpa en från t.ex Elfa utan att veta att den är klassad för denna miljö. Är det någon som har löst detta problem förut? Tacksam för tips.

13. Started by Larry1,

Hej Mustangvänner! Tog ut min fastback 69 här om dagen. Hel och halvljuset har slutat att fungera. Har inte tittat på det än, men har någon något tips på vad det kan vara för fel?? Finns det kopplingsschema att hitta någonstans?? Mvh Daniel Ps: Hade lite prpblem att ljuset glappade förra sommaren..

14. Started by Anders S,

Hej. Någon som vet hur man kopplar in en "Gnägg-tuta".Den har en sladd från "tutan" och 3 anslutningar på "Gnägg-delen".

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by diskus,

På min-67a fungerade inte temp, olje o bränslemätaren när jag köpte bilen i höst. Alla mätare rörde sig litet men knappt märkbart. Efter info på detta forum beställdes en spänningsregulator från Vp. Då började oljetrycksmätaren fungera normalt de andra två var lika låga som tidigare, tempade kylvattnet med webertermometern 82 grader så det var ok. Testade då mätarna genom att jorda enl instruktion både temp o bränsle mätare gick i topp så mätarna verkar fungera. Beställde då nya givare både till tank och för vattnet. Fick ikväll mekabstinens så jag tog min varma kaffe kopp ut i garaget kopplade in den nya tempgivaren även med jord o lät den smaka på kaffet. Var helt säk…

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by amberman,

som beställt nya kabelpiskor från USA KONTAKT ÖNSKAS e:heimdahl.lkpg@swipnet.se

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  17. hej Jag har std Ford fördelare (351C) så jag måste spänna fjädern (böjer fästet) för att ändra tändkurvan, vet någon hur mycket ändring av fästet som behövs för en viss del ändring av tändningen? Ex 3 mm ger x grader… Tackar för hjälpen! Anders

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  18. Hej Har ett tokproblem, tror min hallgivare på min 67-musse gett upp. Är som att någon ger han en smäll å bryter tändningen, i början när problemet började så sa det poff när han vart varm å sen tvärdog, har fått tips på att det kan vara denna hallgivare. Har testat strömmen runt och det går ström till databoxen, till tändspolen och allt. Nu startar han inte å får ingen gnista från spolen. Mitt problem är vidare att hansenracing ej får tag i denna förrens i slutet på augusti.. Powermeet är nästa vecka som jag givetvis hade tänkt åka på då jag bor i västerås. Så om det är någon vänlig skäl som sitter på en Mallory 605 hallgivare som inte används skulle jag hemskt gärna vil…

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by Sebring,

Hej Tankmätaren på min 67:a visar inte helt full när tanken är fylld så att det skvätter ut. När den sedan, efter en tids körning, visar den att tanken är på väg att bli tom , men när jag fyller på den så får jag inte i mer än typ 50 liter.Skall rymma 60 l , right ? Verkar alltså som att den är förskjuten längs skalan och visar för lågt hela tiden. Något tips om hur att rätta till ? Fel på motståndet ? Byta ut del eller hela givaren ? Mätaren ? Claes H:confused:

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by apostasy,

Hejsan har som sagt ett problem, började med att ja hade allt lyse utom halvljus, sen igår bytte jag hela ljusomkopllaren inne kupen(den som man drar ut) fortf inget resultat, efter mkt om och men hittade jag ngn form av relä eller dyligt framme i motorn dit det gick kablar från bägge strålkastarna så ngt måste det ju vara, tog upp locket varvid det "tostrade" till lite , sen hör och häpna funkade inte heljuset heller, nu e de bara parkeringen som funkar, och stereon la av åxå och bränslepumpen (elpump) men efter ett tag när ja pillrat lite på säkringdosan under ratten så funkade stereo och elpump som vanligt men fortf inget heljus,halvjus? var sitter tex strålkastar strö…

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Pelle cmc 375,

Finns det verklgen ingen som vet var kopplingsstycket på bilden ska anslutas? Det sitter alltså på kabelhärvan under instrumentbrädan och har med kupefläkten att göra.

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  22. hej är nybliven ägare till en mustang 66a 289, jätteroligt. De som inte e så roligt är min orginal brytarfördelare som är helt slut. Har för avsikt att investera i något nytt typ msd redy to run fördelare alt msd 6al grejer, tanken är att trimma lite i vinter så jag vill ha grejer som funkar när de ska gasas lite nästa sommar. Någon som har erfarenhet av msd grejer? vad funkar och är värt att lägga pengar på? tack på förhand mattias

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by Roger,

Hej är det någon som kan tala om vad kablarna ska gå ifrån reläet. Det står från höger sett I A S F på reläet vad är till vad?

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by 1973mach1,

då jag skulle bruka parkljusene på min 73 mach1 funkade dom inte alls.helt dødt.blinkljusara funkar normalt.pærana ser helt fina ut så det er nog inte problemen.nogon som har haft det problemet ock kansje kan gi mej et tips var problenen kan ligga nogon stans.tackar før svar.

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by mlindblom,

Lite elproblem: Blinkersen har gett upp. De fungerar när jag kör varningsblinkers men inte vanliga. Så tänkte börja felsöka i detta kaotiska virrvarriga elsystem. Övriga lampor fungerar Tänkte det kanske kunde vara tändlåset som dummar sig. Men det släpper ju fram ström t vindrutetorkarna när nyckeln är i tändläge så... Nån som kan något om el och kan ge nåt tips om vart börja felsöka? Vill inte riva isär allt i onödan

• 2 svar
    • 1,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.