Jump to content

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by Janne64,

Är det någon där ute som bytt Blinkersmekanismen och inte fårr färgerna att stämma med den nya mekanismen. Jag har 2 färger som inte stämmer till min Mustang-67:a . Hoppas på hjälp

• 2 svar
    • 998 visningar
  2. Started by Dan53,

Hej där ute. Någon som vet var matningen till ljuset på växelväljaren kommer från på aut 65'an? 15 cm Kabel o lampan sitter där under men ingen anvisning var matarkabeln kommer från. Tacksam för svar

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Lasse CMC 1263,

Jag har bytt generator på min -67:a och har nu en med inbyggt relä. Nu har jag en laddningslampa i bilen. Nu till problemet: När bilen går och jag INTE har lyset på så slocknar inte laddningslampan helt (den lite mer än glöder), men sätter jag på halvlyset så slocknar lampan!!?? När jag sätter på lyset så går tomgången ner lite också. Nåon som vet vad jag skall göra för att få någon ordning på detta? Lasse

4. Started by mikael pregner,

Undrar vilken FM radio som monterades i -66 fabrikat samt modell. Tacksam för svar cmc 918

• 17 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by Lars Brisman,

Min 67:a, med C4, krånglar. Aut.choken är för närvarande bortkopplad (spjället fastbundet), och då kan det bli ett antal startförsök innan motorn går såpass rent att jag kommer iväg. Vad som händer (oftare och oftare) är att det inte blir snurr på startmotorn (inget fel på den eller på reläet). Först efter 10-talet försök och irriterad väntan så behagar hon gå igång. (Påminner mig om något helt annat .... ) Det finns väl nån slags kontakt på lådan eller växelreglaget som skall bryta strömmen till startreläet när reglaget inte är i P-läget? Min gissning är att det är där det spökar (glappar) - tändningslåset är kanske också tänbart som skurk. Någon som har teorier eller,…

6. Started by TVRolle,

Hej. Jag har en lite annorlunda förfrågan. Står med en 96:a nercabbad och rutorna nere. Något skräp sitter i tändningslåset så jag får inte in nyckeln. Vet någon hur jag kan få igång elcabben samt fönsterhissar utan att tändningen är på? Bilen står i ett garage idag men måste flyttas snarast. Årstiden gör inte att man vill ta ut den utan att taket är på :-) Mvh Rolle

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by mustang65,

Hej igen! Här kommer en dum fråga Vad är en spoutconnector? Vad har den för uppgift? Finns det en spoutconnector på en GT-88 Har ett annat problem också... Det verkar som om bilen får för mycket soppa. Sotiga stift. En annan reflektion jag gjorde ikväll var när jag pumpade med gasen på tomgång vart det "avgassmäll i motorn" precis som en "feltändning" vad kan detta vara för fel. Ska väl nämna att bilen går ryckigt vid krypkörning. Har även kollat tändningen (har inte kopplat bort något) och den står på ca 10grader Ska väl nämna att jag bara mekat med äldre mustanger utan elektronik och insprutning, känner mig som en nybörjare Hoppas på svar Mvh Robban

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by mustang65,

Hej igen Vad skall tomgången stå på min -88 hittar ingen data? När man ställer in tändningen gör man det på tomgångsvarven eller???? Ska man koppla bort något samtidigt???? Mvh Robban

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  9. Started by janneo,

hej jag var och besiktade min nyss inköpta 65 och fick ombesiktning på att mitt halv ljus lyste för dåligt ,hellyset funkade felfritt min fråga kan det var så enkelt som jordfel ?? eller har ni här nåt tips mvh janne

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Per Berglund,

Tänkte mjukstarta mekarsesongen med visa hur LED lampor blir i bakljuset. Ni känner säkert igen er i situationen då man ska svänga in på en gata och då ser i bakspegeln hur bakomvarnade trafik inte ser ditt stopplyse/blinkers och då är påväg att parkera i ditt baksäte! Vi med äldre Mustanger vet hur det känns. Det matta "flämtande" orginal bakljustet känns endast säkert då det mörknar. I dagljus är det nästen obefintligt synligt. Idag skruva jag i (på ca 60minuter) ett LED bakljuskit från Technostalgia och skillnaden är markat. Totalt 42st små starka LED ljus lyser verkligen upp. Har tidigare prövat knep med lack eller foilie i pottorna men resultatet var fortfarande k…

• 12 svar
    • 3k visningar
  11. Started by TOPPLESS,

Jag har problem med startmotorn när bilen (-65 cab, 289) är varm. När jag ska starta den, händer ingenting men efter ca 4-5 sekunder går startmotorn igång och bilen startar. Alla har sagt till mej att byta startmotor, men nu har jag hört att det är solenoiden det är fel på, och inte någon lindning i startmotorn. Har någon annan av er råkat ut för samma sak ? Vad var felet hos er ?

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  12. Vet någon om det finns någon lämplig underhållsladdare till optimabatterier? En 'vanlig' laddare verkar ge för hög spänning.

• 6 svar
    • 2,1k visningar
  13. Started by Lars Brisman,

Hur långt "räcker" en standard fördelare för en 2-V 289:a? Är det skillnad på std och HP fördelare? Hur mycket måste motorn vara vässad för att det skall bli nödvändigt med något utöver standard? När man kollar i Summit's katalog kan man ju bli snurrig - sida upp och sida ned med de mest fanatiska fördelare. /Lasse 1716

14. Started by powerroad,

Hej. I förra veckan började min M II -74 V6 helt utan förvarning gå dåligt. Den "fluffar" liksom. Det låter som den inte tänder på en av cylindrarna ibland. Den går sämre när den är kall. Den är lättstartad & går bra på tomgång men när man varvar så hör man att den missar. jag provade att köra upp i 110 kmh & då lät den som en tvåtaktare som fyrtaktar & var mer orkeslös än vanligt. När man varvar den stillastående så börjar den "blöddra" & missa ordentligt vid höga varv. Jag har kollat tändstift & tändkablar. (dom är nya.bytte innan CCW). Fördelarlock, rotor & brytare ser också bra ut, inga sprickor & ingen fukt. Jag har tankat bilen full &…

15. Started by Pär Å,

Någon som har en aning vad som kan vara problemet med min 5.0HO-90 När jag försöker hålla jämn gas på ett lägre varvtal så börjar motorn gå ryckigt. Vid kraftigare gaspådrag går den klockrent! Ska väl tala om att jag har plockat bort EGR systemet och hoppas att jag kopplat och pluggat vacumet rätt. Några ideer?

16. Started by Lasse CMC 1263,

Jag har en -67:a med en huv om har blinkers. När det regnar så rinner det ner vatten på batteriet där och skruvhattarna på batteriet har två små hål. Alltså kommer det ner regnvatten i batteriet vilket inte är bra för cellerna blir ju fulla med vatten. Vad gör jag nu? Byter batteri, till ett med andra hattar? Kan man sätta igen hålen? (kanske måste vara hål?) Någon som har ett tips? Mvh Lasse

17. Started by pools,

Jag har gjort ett diagram som förklarar sambandet mellan spänning, ström och motstånd. D.v.s. Ohms lag, som lyder: U=R*I. Om man tittar i den innre cirkeln och håller ett finger över t.ex. U, då blir U=I*R, U=P/I och U=roten ur P*R, i den yttre kvartscirkeln. U=spänning, mäts i Volt. I=ström, mäts i Ampere, R=resistans, mäts i Ohm och P=effekt, mäts i Watt. Hoppas detta kan ge en ledning

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  18. Started by Kent cmc 1162,

Hjälp När jag plockat ihop allt och kollar lyset ,broms och blinkers så funkar allt utom blinkersen, den lyser med fast sken. Har kollar jord och även dragit separata jordledningar, men icke. Är det någon som har en aning om felet och hur man kommer till rätta med det? Kent cmc 1162

• 14 svar
    • 3,8k visningar
  19. Gäst
    Started by Gäst,

Tre (3) oförklarliga stopp ( på två (2) år, motorn bara dog i 90kmh, märkte det knappt men när man gav gas så hände inget, i med neutral och dra på startmotorn så startade den igen. Beställde en ny tändnings switch som jag tänkte att skulle lösa problemet och fick en snabbt levererad men tyvärr för mustang 70 som inte passar 71-72. (* se sista raden om 70-switchen) Ny rätt modell levererades lika snabbt från usa och nu skulle den bytas. Min Chilton bok är försvunnen... månne hund_fan har ätit upp den..eller... Googlade "change ignition switch mustang 71"och helt inkredible kom en sida upp som fixar allt: http://www.mustangmonthly.com/howto/173 ... _switches/ Ford changed…

• 2 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Laslo,

Ni som dragit ny elhärva till mussen, var har ni köpt kopplingstråd ifrån? ELFA har ju förståss, men det fanns som mest 9 färger att välja mellan. Sen vet jag inte, ELFA brukar ju vara rätt dyra också.

• 12 svar
    • 2k visningar
  21. Hej! Är det någon som kan komma med ett tips varför mitt batteri laddar ur när bilen stått stilla 3-4 dar. Jag har verkligen ansträngt mig att kolla att alla lampor, stereo, larm är avstängt och ändå laddar den ur totalt. Gång på gång. Inte kul när jag planerar att ta bilen till Frankrike i september! Mycket tacksam för uppslag!!!!! Hälsningar Magnus

• 15 svar
    • 3,4k visningar
  22. Started by Torbjörn cmc1071,

Jag har köpt en Flamethrower tändspole och konstaterar att jag måste dra en ny strömkabel till denna eftersom det är motstånd i orginalkabeln. Kan jag dra en ny kabel direkt från tändningslåset eller måste jag sätta dit ett relä?

23. Tja, när jag ska öppna och stänga dörren på min Mustang -05:a så går varken fönstret upp eller ner, funkar bara på passagerarsidan. vad tror ni kan va felet? nått relä eller kabelbrott som kan vara boven i det hela? tacksam om ni kunde hjälpa mig Mvh Björn

• 0 svar
    • 844 visningar
  24. Started by Bobbe cmc 2103,

Efter att startmotor snurrat 1-2 sekunder så klickar det till och blir stendött,ingenting händer,inte en lampa i instrument panel lyser,inte ens lyset fungerar. Öppnar upp och mäter, 13 Volt på batteriet,kablar och kontakter sitter som det ska,Provar igen,och ja,snurrar igång lätt å fint som vanligt igen!! Kan startrelät ha hängt sig på något sätt? Eller....?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Mattias cmc 1746,

Tjena, håller på å plockar ner bilen och undrar vad detta är för nått? Den sitter ihop med volt regulatorn eller va den heter.