Jump to content

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. Started by Hardtopp,

Hej Har fått skakningar i växelspaken, c4 aut. några tips vad det kan vara? mvh

• 4 svar
    • 699 visningar
  2. Started by soderd,

mest för skoj skull och kanske trillar det in något vettigt tips. Har en 1970 ford Mustang med en 302a i och c4 automat. Motor och låda skall ur, går fint men det skall bli manuellt. då tittar jag på 3 alternativ... Jag skall använda bilen som en hobbymaskin man kan ta till jobbet och kanske något raktfram race ibland. vad anser ni vara bäst? 1, coyote 5.0L med en manuell låda 2, 351 clev med en t5 låda 3 , 429 med passande manuell låda har någon erfarenhet av vägållningskitten med styrning och stötdämpning i? vilka är bäst? vad bör man ha bak/fram osv. Finns det några verkstäder som kan dessa gamla bilar i…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by PR,

Kompis har köpt en Mustang-67 och den går väldigt magert (magerrycker vid gaspådrag), sitter en tvåport Autolite (se bild) nu som behöver renoveras eller än bättre bytas ut, funderar på att uppgradera till fyrport. Motorn är helt original. Vilken förgasare och insug rekommenderas? Bra funktion och låg förbrukning framför effekt. Insprutning typ FiTech vore ju bäst men han söker budget-uppgradering.

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by lmob,

Hade ett missöde igår, fördelardrevet och kamaxeldrevet skar ihop fullständigt. Vet inte vad som hände och varför... Så det blir ny fördelare och ny kam. Men vad för kam skall man ha, har original idag vill ha lite vassare, 351w... Men ingen racehistoria. Vp autopart hade någon performance steg 2...fördelare kör jag nog samma modell av hei..

• Like
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by mussefan,

Hej. Min hastighetsmätare visar ca. 10-12% för lite. Hur många kuggar skall jag öka på hjulet i växellådan? 289 med C4, från 1967.

• 5 svar
    • 715 visningar
  6. Söker fälgar till min Mustang -64 1/2. Helst kromade. Tänkte byta ut plåtfälgarna som sitter på bilen nu. Hör av er vad ni har.

• 4 svar
    • 953 visningar
  7. Started by custom_king,

Hej jag är ny här på forumet och jag skulle behöva lite hjälp. Jag håller på att renovera en mustang HT 1973 under huven sítter en 289 med en rasad fmx låda. så min fråga är vilken automatlåda borde jag satsa på som passar till 289.

• 13 svar
    • 3,9k visningar
  8. Started by NackaBosse,

Jag måste nog justera mina bakbromsar manuellt då jag inte riktigt litar på den automatiska justeringen. Frågan är om man skall peta kugghjulet uppåt eller nedåt för att sätta an backarna?

• 4 svar
    • 999 visningar
  9. Started by hklint,

Vet att detta varit uppe förut men jag blir inte riktigt klok på detta. Jag har en 302 med Edelbrock alu-toppar, ingen aning om kompet Säljaren sa att han körde 98 med blyersättning. Om det ska vara 95 eller 98 är väl inte det viktigaste, kan tanka 98, men blyersättningen är jag fundersam över. Tänker att det brukar nämnas ventilstyrningar när blyersättning nämns och min topp får ju räknas som "modern" så behövs det verkligen?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by P-O Andersson,

Har en 67HT med Holley 570 och öppet luftfilter. Tänker mig att nästa steg blir en uppsättning headers. Har någon erfarenhet av 3Y headers. De lär ju vara utvecklade för just Mustang. Eller ska man gå på vanliga "shorty" av bättre kvalitet? Tanken för framtiden är insug och ev. kam. Hur mycket effekt kan man förvänta sig? 5-10hp med headers?

• Thanks
    • 33 svar
    • 3,8k visningar
  11. Started by EMS,

Bilen är en 68 cab vars hö framdörr pressar fram vindruteramen några mm via ventilationsrutan när man stänger dörren. Ventilationsrutan har jag justerat så att det funkar fint, men med dörrglaset uppvevat pressar glaset mot ventilationsrutan som i sin tur pressar mot vindruteramen. Det jag vill göra är att justera så att dörrglaset flyttas bakåt ca 5 mm, men kan inte lista ut om/hur man justerar bakre sliden så den flyttas bakåt i slidens överkant. Nån som vet? Undrar Martin

• 3 svar
    • 696 visningar
  12. Started by Michael Haenflein,

BIU

• 2 svar
    • 552 visningar
  13. Started by darne1,

Hej Bytte termostat på min 67:a med 289 I fjol för att den inte gick upp i temperatur. Fungerade därefter bra tills nu då den (vilket jag trodde) inte heller gick upp i temp. Bytte åter igen termostat och kylvatten vilket var ordentligt smutsigt. Märker nu att temperaturen är ok men mätaren går bara upp minimalt. Tror ni att jag skall kolla givaren eller instrumentet först?

• 2 svar
    • 820 visningar
  14. Started by Chrilleeg,

Hej Läkte vid termostathuset så monterade lös för å byta packning. Såg dock något som inte verkar stämma. Restriktorplattan verkar vara skev. Har fått en bula uppåt på ett ställe så ska det väl inte se ut? Om jag måste byta vart hittar jag en passande?

• 0 svar
    • 486 visningar
  15. Jag söker andra headers, har långa nu och markfrigången funkar inte upp i norrland. Bilen har t5 Servostyrning och hydralisk koppling. Finns det nån som har kolla i denna djungel av headers?

• 4 svar
    • 770 visningar
  16. Started by Anki Jansson,

Hej Jag skulle behöva hjälp med att tyda nummer på min motor. Det står C5AE-6015E och 4M11 //Anki

• 2 svar
    • 798 visningar
  17. Started by laxkungen,

Jag undrar vad skillnaden är mellan monteringskitt 1 för 65-69 och för 2 70-80?? Blev erbjuden ett kitt för 65-69 till min 71:a! Passar den? https://butik.arvikael-motor.se/index.php?route=product/product&product_id=608 https://butik.arvikael-motor.se/index.php?route=product/product&product_id=609

• 3 svar
    • 801 visningar
  18. Started by olf_ironpower,

Vart sitter motornumret på en ford motor (tror att det är en 302:a) ska byta kolvringar och lager så det kan ju vara bra att veta vad man ska ha.

• 7 svar
    • 5,6k visningar
  19. Started by Chrilleeg,

Hej Någon som vet vilka bakljus man ska köpa? (bezels) Försökt googla mig till men vissa säger att dom är sido specifik alltså höger / vänster men andra verkar gå montera på båda sidor. blir lite fundersam. Någon som är kunnig och kan rekommendera vilka man ska köpa? vill helst inte köpa något som har dålig passform eller inte ser original ut.

20. Started by Wirzen,

Hej Har en -66 som jag gjort om bromsarna på. Konverterat från trummor runt om till skivor fram och 2-krets. Skivorna fram är från en mustang -07. Allt fungerar kanon när jag är ute och kör kurvig landsväg med kraftigare inbromsningar. Men när jag kör kortare sträckor i stan och tex parkerar en stund så börjar bromsarna stumna och gå varmt till att nästan nypa ihop helt...kan det vara luft någonstans som expanderar eller är bromsoljan dålig? Oljan är bytt iom bromsbytet...(biltema...).

• Like
    • 10 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by matz69,

Hej! Jag har en -65 med automat. Nu vill den inte starta i ”P” läge utan jag får lägga i neutralen för att få igång den. Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? mvh Matz

• 1 svar
    • 686 visningar
  22. Started by GustafL,

Behöver köpa nytt batteri och undrar om någon vet om något batteri på svenska marknaden liknar Mustangens originalbatteri?? Menar utseendet alltså.

• 3 svar
    • 871 visningar
  23. Started by Hardtopp,

Hej I min Mustang fungerar inte instrument för oljetryck, klockan och tempmätaren. Finns det någon säkring, någon gemensam spänningsförsörjning eller nåt att kolla upp? mvh

• Like
    • 10 svar
    • 1,3k visningar
  24. Hej alla Är ny här och behöver lite info och hjälp. Jag har en mustang 1966 rak 6, 4 manuell växel som jag renoverar och jag hade köpt reparations kit för förgasare ifrån rockauto. Detta kitet innehåller massvis med packningar som är till flera olika förgasare. När jag plocka ner min förgasare och rengjort och håller på lägga ihop de med så hitta jag en ritning på ett liknande förgasare som min. På denna riktning så visade sig att det ska vara små kulor i olika hål... Jag har inget minne om min nånsin har haft det men jag tog dessa kulorna då och följde instruktionerna. satte tillbaka startar och ställer in den i rätt läge. Under lång provkörning så vill inte bilen…

• 0 svar
    • 816 visningar
  25. Started by DanielF,

Hej, Jag har nu äntligen kommit igång med att sätta ihop min Mustang. Men efter alla år verkar det som en låda med smådelar har försvunnit, bla övre fästet till kylaren. Är det någon som har gjort egna fästen eller kanske sitter på ett par extra?

• 2 svar
    • 512 visningar