Jump to content

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. Jag har en läckande växellåda (C4) till min Mustang 65:a. Har prövat att byta packning till tråget 2 ggr och även bytt tråg men inget hjälper. Det läcker mycket så det behöver åtgärdas. Har någon nåt tips alternativt vet nån bra verkstad. Jag bor i Sollentuna.

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Puttsnisse,

Har monterat 2-krets och servo från VP-autoparts samt 4 kolvs ok fram på min 64,5 Men pedalen tar ju bara 1cm från golvet? Om jag justerar stången mellan pedal och servo så långt ut som går så kommer den upp en cm bara. Väldigt lång dödgång i pedalen. Något tipps vad som kan gått fel? Tacksam för svar från någon som vet!

• Thanks
    • 32 svar
    • 3,5k visningar
  3. Started by tompa756,

Hej! Jag har sökt här på forumet, och det står mycket om vevhusventilation och hur det borde vara kopplat. Det jag undrar över är hur det ser ut på min (väldigt okunnig) är det en catchtank det är kopplat till? (längst ner till vänster i nedre bilden) Borde inte slangen från oljepåfyllningen gå till luftburken istället för att gå ihop med slangen från andra ventilkåpan? Den andra slangen från tanken borde gå till insuget?

• 6 svar
    • 1k visningar
  4. Started by 68mustang,

Hej! jag fick 0,1 i co-mätningen på besiktningen. Besiktningsmannen var häpen över att en jänkare med v8 hade så lågt värde. Jag blev glad att den gick igenom besiktningen men det känns FÖR lågt. Vad innebär det? Den går magert på tomgång? Det är en nyrenoverad 289 med en edelbrock 600 förgasare. Den drar ca 1,5 l/mil blandad körning. Tändstiften är gyllenbruna. Ska jag justera förgasaren på något sätt?

• 4 svar
    • 817 visningar
  5. Started by Lusth,

Hej. Jag har en -66'a som inhandlades i höstas. Upptäckte nu att höger ok läcker bromsvätska. Eftersom det är enkolvsok trodde jag att oken kom från en -68 eller nyare. Men kolven i mina ok har en diameter på ca 6,6 cm. Enkolvsoken på en 68 och nyare har ca 6,0 cm i diam. Först tänkte jag Granada men dom kolvarna verkar inte heller vara 6,6 cm? Någon som har något tips på vad det kan vara?

6. Started by GE Nol,

Hej. Finns det någon som kan förklara modellbeteckningen GTA för mej. Har försökt hitta något på nätet men gått bet. Hälsningar Gösta Ericsson. Ring gärna om så skulle vara. 0706 741974.👍👍

• 3 svar
    • 715 visningar
  7. Started by Tungelsta HT-67,

Fick just lära mig att underredsmassan i våra bilar innehåller asbest 😐 Denna info från ngn som jobbar på tullen eller ngn myndighet i Australien, är tydligen ett lagkrav att detta måste kollas vid inport av bilar. Vet dock ej vilka årsmodeller som innefattas men bilderna visade en classic Mustang. Hittade denna info på Facebook , Mustang restoration how to

8. Started by Holm,

Är det någon som vet om det finns elektrisk in tank bensinpump med givare till -66a som passar i standard givarhål. Jag vet att det finns till EFI men jag har förgasare.

• 3 svar
    • 752 visningar
  9. Started by LinusL,

Hej! Råkade köpa mig en coupe 70:a för nåt år sen som jag nu börjat renovera lite försiktigt. Häromdagen upptäckte jag att Vin-plåten som ska synas genom vindrutan saknas.. har googlat frenetiskt efter en bild på hur plåten ska se ut utan resultat... Är det någon som har en 70:a och skulle vilja posta en bild på hur den ska se ut vore jag tacksam! Mvh / Linus

• 14 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Tungelsta HT-67,

Vad kan vara den bästa strategin om man har en Mustang som behöver en helrenovering . Utgångsmaterial : Importerad bil , rost på div ställen typ , bakskärmar , framför vindrutan , golv vid förarplats , motorhuv , baklucka. Lacken ser ut som 😔 289:a + c4 automat med okänt skick , bromsar behöver ses över . All inredningen behöver bytas. Ja , hur ska man börja med renoveringen ? Sätta den i körbart skick och reg.besiktiga bilen och därefter en rullande renovering eller plocka ned hela bilen och påbörja en helrenovering (färdig 5-10 år senare)

• 3 svar
    • 960 visningar
  11. Started by Leif hilding,

Hej vänner. Har en fråga till er. jag har 1 Musse med en 302a aut. Nu kommer ni in. Vill ha fler växlar kan jag byta till 1 annan låda. Mvh 7629.

• 10 svar
    • 1,6k visningar
  12. Hej undrar vad ni som har Mustang 67-68 med 351w kör med för insug? jag har idag en urkapad huv med scoop för att få plats men vill byta till huv i originalutförande har idag ett edelbrock Victor Jr insug monterat och det lirar inte utrymmesmässigt. jag är lite inne på edelbrock performer eller performer rpm men vill vara säker på att det kommer lira. tror även att deck height skiljer beroende på årsmodell av 351w så skriv gärna vad ni har om ni vet. tack på förhand Tomas

• Thanks
    • 17 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by Miximan,

Någon som vet var/vem som eventuellt säljer kontaktskydd ( se bild) i gummi eller silikon i olika storlekar? Ska byta generator,de två som sitter på kablaget är torkade och spruckna. Färdiga kabelhärvor med fräscha skydd ligger på 400-500 spänn....

• 1 svar
    • 634 visningar
  14. Started by RogerMustang,

Hej. Ska montera en fläktkåpa på min Mustang. Motor: 302 cc. Vilken placering ska fläkten ha? Alltså hur nära kåpan, eller ska fläktens placering vara inne i kåpan? Om fläktens placering inte ska vara inne i fläktkåpan, vilken diameter ska då fläkten ha i förhållandet till kåpans diameter? Detta för att jag ska köpa rätt längd på spacern. Roger Alingsås

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by Gtiblod,

Hej jag har en mustang 66:a motor 289:a och undrar vilken som är orginalförgasaren? Jag har en edelbrock som drar 2 l/mil vid 90km/h.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by RogerMustang,

Har en -66 HT. Detta gäller alltså framstolarna. Det glappar upp o ner mellan golvfästet och stolfästet. Där man ställer in stolens läge framåt eller bakåt. Är det något man kan reparera eller finns det nya grejer att köpa någonstans? Roger Alingsås

17. Started by Spjuver,

Hej. Är den någon som vet vart man kan köpa en svensk verktstadshandbok för Ford Mustang V8 64 1/2- 73? Har letat på nätet utan lycka. mvh Mathias

• Like
    • 2 svar
    • 685 visningar
  18. Started by Nykomling,

Jag söker information hur man kan identifiera en SCJ bil. Nån som kan tolka detta chassi-id? FI05J205888F. Finns en så till salu utan motor... Jag vet att det är en Mach 1 från -71 och har en Ram Air huv, 4 vx manuell med lång 1:a Tacksam för vad jag ska titta efter

• 2 svar
    • 774 visningar
  19. Started by DanielF,

Hej, Ska byta dämpare på mustangen (1973 mach1) men vad sjutton ska man välja? Det är en hel uppsjö av modeller och prisklasserna varierar stort. Råd och förslag emottas, tack.

• Like
    • 3 svar
    • 961 visningar
  20. Started by 68mustang,

Hej! Jag skulle behöva hjälp med att bena ut ett problem som jag har. Jag har fått min motor (289) renoverad och motorbyggaren köpte kamaxel med fjädrar och lyftare. Jag har inte lyckats få igång motorn och undersöker tändningen. När jag googlar artikelnumret så får jag fram att den är till ford 351w. Jag kan inte hitta något om 289. Den kamaxeln fungerar inte i 289 då va? Länk till kamaxeln https://www.howardscams.com/hydraulic-flat-tappet-street-force-2-camshaft-1969-1996-ford-351w-1500-5400-howards-cams-220031-12

• Like
    • 10 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by KENI,

Hej Är det någon som har en lös ratt till en 66a som kan ta en bild på baksida av rattnavet och skicka till mig så att jag kan se hur återgången till blinkers skall se ut Mvh Kent Nicklasson 070/3609862

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Hasse S,

En liten fråga till er kunniga Passar en styrväxel servo från en Galaxie 67 På en 67 mustang MVH Hasse

• 2 svar
    • 730 visningar
  23. Started by Holm,

Jag försöker montera gummistopp i botten på mina nya dörrar. Stört omöjligt att få dom på plats. Är det någon som har ett bra tips hur man ska gå tillväga?

24. Started by Rekoo,

Hej. Undrar hur breda fälgar man kan ha bak på en 67:a ? Vilket ET? // sätt gärna in bilder!! Mvh bengan

• 1 svar
    • 728 visningar
  25. Started by Lejfa,

Hej söker lister som dessa för 65 HT Roofrail Trim Molding Stainless Steel Pair 1965-1966

• Thanks
      • Like
    • 8 svar
    • 1,3k visningar