pellehuggare 11 April Report 11 April 289:a misständer vid jämn fart, har bytat stift, kablar,brytare, kondensator, fördelare och lock, samt helrenoverat förgasaren, men tycker ändå att den missar, vid pådrag märker man inget, kan det vara så illa så det kan vara sliten kamaxel ? Citera
Tungelsta HT-67 11 April Report 11 April (redigerad) Varför brytare , finns ju modernare saker https://www.summitracing.com/parts/pnx-1281/make/ford Hur ser tändstiften ut Ändrade %s av %s (%s) Citera
pellehuggare 11 April Author Report 11 April Stiften såg perfekta ut ! Det i tråden, är det någon ersättning för brytare ? Ja du hör, jag är inte så bra på motorer. Citera
Per Berglund 12 April Report 12 April (redigerad) Om motorn missar är det oftast tändning. Bara för att du satt dit nytt betyder ingenting snarare tvärtom med dagens bedrövliga kvalitet. Rotor exempelvis många har jag set har så vek eller deformerat kontaktbleck…kolla att den verkligen fjädrar och har bra kontakt…..brukar bli ett vittnesmärke Samma med locket…titta att alla poster är lika och kolla rotorn inte slagit i. Kolla det radiella glappet på fördelar axeln ….ett par 10-delar är ok men är det mer blir det problem. Ny kondensator är en trisslott! Tändkablar mäter jag alltid upp med en Ohm mätare….Originalkablar brukar man ha tumregel på ca 4k Ohm för varje fot av kabel….det är grovt!!! Nya brytare också oftast bara skit så kolla noga hur de ser ut! Ställa in brytare är Ford känslig på. Helst ska man ha en kamvinkelmätare då blir det perfekt! Men har du gjort med bladmått blir det alltid lite fel så gör om och se om du märker skillnad. Gällande tändspolar över lag så är kvalitet stora problemet. Jag köper bara sånt från Hansen då dom hoppas jag fortfarande kör med beprövade tillverkare. kolla all el igen innan du petar i fler detaljer annars vet du inte vad som är fel/rätt Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
pellehuggare 12 April Author Report 12 April Tack snälla Berglund ! Du är mer berest än jag det hör jag, någon nämner brytarelöst, kan det vara något, sen är jag ju originaltönt,och då blir de ju inte det, men man får kanske krypa till korset ? Citera
JanneJ 12 April Report 12 April Brytarlöst är inte så känsligt för lite glapp i fördelaraxeln som vanliga brytare är. På din fråga om kamaxeln så brukar en sliten kam märkas med mer metalliskt oljud i motorn, allmänt slö motor och metallpartiklar i olja/filter Har du kollat co-halten? Min erfarenhet är att en standard 289:a går silkeslent på tomgång om allt är rätt inställt, står den och smånyser lite på tomgång så kan det vara värt att kolla co. Flottörnivån är också viktig. Citera
Tungelsta HT-67 12 April Report 12 April 18 timmar sedan, pellehuggare said: Stiften såg perfekta ut ! Det i tråden, är det någon ersättning för brytare ? Ja du hör, jag är inte så bra på motorer. Istället för mekaniska brytare och en kondensator byter man till elektronisk brytare . Så glöm bladmått / kamvinkelmätare + förhoppningsvis ingen mer service på dessa delar (bra att ha med sig originalprylarna dock) Citera
Per Berglund 12 April Report 12 April (redigerad) 8 timmar sedan, pellehuggare said: Tack snälla Berglund ! Du är mer berest än jag det hör jag, någon nämner brytarelöst, kan det vara något, sen är jag ju originaltönt,och då blir de ju inte det, men man får kanske krypa till korset ? Brytarlöst är en missuppfattning att det löser problemet men det är ju helt tvärtom särskilt när man kör original. Bra injusterade brytare är det tryggaste du kan ha och strular det är det bara pilla/fila lite så kommer man alltid igång….Supertryggt veta att man kan göra något och man kan ju ha lite extra reservdelar i handskfacket. Är tändningen ostadig så är det oftast inte brytarnas fel utan annat. Brytarlöst kanonbekvämt om det är pålitligt och på trimmade maskiner det är det inget snack om!….. Exemplet med Pertronix är bland det sämre ihop med HEI fördelare som är ännu värre enligt min egen åsikt…..Ett litet överslag sedan sitter du där med skägget i brevlådan och brunnen krets.. Betänk att du har en gammal sliten fördelare…..Sätta dit en Pertronix modul på en 50år gammal fördelare är oftast som att sätta dit ett plåster på ett öppet sår som egentligen bör sys. Även om de tål mer glapp så är ju ändå isåfall fördelaren på fallrepet..I min värld ska allt vara inom tolerans. Du kan förvisso köpa en ny komplett Pertronix fördelare men min erfarenhet är att man inom ett halvår måste byta både lock, rotor för det är så dålig kvalitet….Been there! Vanliga original brytare av kvalitet på en veteranbil som rullar ett par 100 mil är bättre bara fördelaren är okej rent mekaniskt .☝ Jag har kört brytarlöst i olika former sedan 20år och tryggast förutom brytarlöst Ford är MSD och Edelbrock Max fire som båda kommer direkt från Fords utveckling. Max fire har komponenter som 1000.000 Fordar med TFI har så prylarna är superbeprövade ! MSD prylar kommer direkt från 70-talets Ford Duraspark brytarlöst som du kan släppa en atombomb på och den tuffar vidare. Mycket annat brytarlöst kommer direkt från TEMU Kina hyllorna och utvecklats/testats i miniatyr jämfört med Ford så jag avskyr allt sådant men det är jag det! Det kommer alltid någon som sedan säger ”min Pertronix eller HEI funkar klockrent i alla år”……Ja men så är det oftast!……Eller kanske! Tror du det är nått bus med fördelaren efter du kollat alla tips ovan så är mitt råd att rycka ur fördelaren och antingen köpa ny likadan eller bara gå igenom den vilket är lätt för den som vill….Jag gillar David på Hagertys videos för han just går igenom alla små knep och det som är viktigt…..Kul bara att titta! OBS en annan orsak till tvekande tändning är en slapp kamkedja! Förgasar flottörer och nål till den också en orsak till tvekan. Kan vara sjukt svårt hitta rätt diagnos om man inte riktigt vet var man ska börja så bara checka av en sak i taget. Ändrade %s av %s (%s) Citera
66ahenke 13 April Report 13 April bryterlöst löser inte problemet o brytare är bättre...... det därför alla nya bilar dom ca senaste 30- 40 åren har elektronisk tändning. för att det inte är bra ibland blir jag förvånad när du uttalar dej du är orsaken till att jag inte orkar vara på detta forum längre, du är bäst o vet allt Citera
Tungelsta HT-67 14 April Report 14 April Tror att Per försöker förklara de olika skillnaderna mellan olika elektroniska tändningar . Varav Pertronix är den billigaste men kan råka ut för missöden ibland . Elektroniken sitter rätt nära 20 - 30 t volt . Citera
66ahenke 17 April Report 17 April det per förklarar inte bara här men i många andra svar är att om man inte använder precis dom grejor som han tycker är bäst, så är man dum i huvedet o vet inte va man sysslar med. tål inte såna besserwisser. så därför väljer jag att avslutta min projekt tråd o lämna Citera
Mustangmike 18 April Report 18 April Jag tycker Per är grymt bra, uppfattar inte han som dryg. Däremot kommer han med många bra tips för att vi/dom som inte har så mycket erfarenhet av dessa gamla Fårdar, ofta 50-60 år gamla. Han har gjort många dyra erfarenheter som han delar med sig av. Perfekt för att den glada romantikern som äntligen köpt sin drömbil, en gammal Musse och ska börja renovera. Det kan lätt bli en mardröm och ett projekt som aldrig går i mål när romantiska naiva drömmar slås i spillror gång på gång p.g.a. Amerikanskt plyg & play skit som man får såga, fila, borra för att få dit eller Proudly made made in Kina of kinesium. Alla sköna motorrenoveringar av en +58 år gammal rostig 289 gjutjärns klump, jisses. Tycker Per har håller sig väldigt bra och på fint sätt hjälper till och försöker få personen att tänka om/till och komma framåt istället för att fastna i onödiga återvändsgator med efterföljande stora besvikelser som slutar i att projektet aldrig går i mål och barnen eller barnbarnen får sälja objektet efter ytterligare massa år. Nä Per borde få medalj. 1 Citera
Per Berglund 18 April Report 18 April 21 timmar sedan, 66ahenke said: det per förklarar inte bara här men i många andra svar är att om man inte använder precis dom grejor som han tycker är bäst, så är man dum i huvedet o vet inte va man sysslar med. tål inte såna besserwisser. så därför väljer jag att avslutta min projekt tråd o lämna För din information Henke så har jag jobbat jättemycket med flertal olika system och har direkt "hands on" erfarenhet i 30år tid....Just nu en Cobra med cheva motor i projekt. Därav delger jag det jag har erfarenhet av här och säger direkt till när JAG tycker annorlunda. Det är min rättighet och uttrycka vad jag vill i ämnet och det är lika stor rätt för dig eller andra att bemöta mig med sakliga svar för det är aldrig 100% sanning det jag eller DU skriver. Jag skriver här för att delge de 10000 tals timmar jag har erfarenhet av som du kallar för Besserwisser. Eftersom jag är maskiningenjör både till utbildning och yrke så är mitt sinne lagt att hela tide alltid ifrågasätta allt!....GLÖM att jag har något kramkalas för enskilda lösningar eller försöker vara politisk korrekt!!! ... Det som man kan älska ena dagen kan vara skit senare....Så är livet så gilla läget bara är mitt svar till DIG! Från mig får man oftast Ja eller Nej svar......Sällan "kanske", "brukar" eller "googlingar" nästan allt har jag stött mina egna knogar i eller fått utbildning i på riktigt. "Killgissar" jag försöker jag alltid vara öppen med det....Det är helt OK att "killgissa" det gör ju politiker, ekonomer och präster också. Det måhända vara osvenskt skriva som jag gör men så är jag och i Sverige följer många "Jantelagen" och den vägrar jag lära mig. Citera
66ahenke 18 April Report 18 April man behöver ju bara läsa ditt rabakalja för att se hur dryg en besserwisser du är. 30 års erfarenhet ????? det var inte mycket, jag har över 40 års erfarenhet av bil o mc bygge allt mellan himmel o jord. från harley choppers till tävlings bilar. o en del sfro bygge, ca 20 år som tävlings förare i roadracing. bygger o trimmar själv mina motorer. o innan detta ca 6 år av skruvande och trimmande av div moppe o cross maskiner 50 ccm o 125 ccm. ja jag började skruva när jag väldans ung vid ca 11-12 år köpte jag min första moppe som trimmades o körde cross. dom flesta köpte trim i låda inte jag, jag fixa o donade själv fram trimdelar 14-15 år köpte jag min första husqvarna 125 ccm lite gocart han jag oxå med om nu erfarenheten bygger på år. så jag behöver ingen besserwisser som bla. förklarar i nån nedsättande mening, förklarar för mej hur man monterar en alu huved cylinder på en mustang. o om man inte använder precis samma del som dej då är man i princip dum i huvedet. jag betackar mej från såna drygheter. lev du i din värld så lever jag i min. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.