Jump to content

Skattefriheten för Vet. bilar hotas


H.Jensen

Recommended Posts

Läste i kvällsposten att citat. Vägverket föreslår att skattefriheten för veteranbilar tas bort. Orsaken? Enligt vägverket rullar det redan för många veteranbilar på vägarna. Idag är den rullande och gäller alla 30 år gamla bilar. Men vägverket föreslår att gränsen blir fast och endast omfattar bilar av 1975- års modell och äldre. Syftet är att få bort de gamla bilarna från vägarna. Vi tror att allt fler bilar andvänds som bruksfordon. Orsaken är att dagens 30 år gamla bilar är för moderna. Slut citat. Ska dagens ungdomar inte få ha samma nostalgi tripp som vi har när vi kör i våra mustanger. Kommentarer.....

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det var en borgerlig regering som införde skattefriheten för gamla fordon.

Jag hoppas verkligen att den nuvarande borgerliga regeringen INTE kommer

att lyssna på Vägverket. (som är S-styrd fortfarande) (Jävlar, nu kanske jag trampade mej själv på tån). :oops:

Link to comment
Share on other sites

Klubbmedlem kanske?

Liksom försäkringen, är du medlem i en "veteranbilsklubb" så får du en jättebillig

försäkring. Skattefrihet också kanske? Bara en tanke. :?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vore kanske en acceptabel kompromiss att man måste vara lite mer aktiv sitt bilintresse och att bilen är i ett någorlunda representativt skick för att få skattefrihet. Då skulle jag inte heller se någon större anledning att spika ett speciellt årtal för framtida veteraner. Det finns trots allt intressanta bilar även efter 1975 (jag kan fortfarande inte glömma den 87:a BMW M3 jag hade i hela 8 dagar innan någon kom på att den kunde man ju stjäla).

Link to comment
Share on other sites

Det vore ju egentligen ganska självklart. Jag menar vi vårdar våra bilar så att

dom går genom bilbesiktningen vart annat år utan några som helst anmärkningar.

(skam vore det väl annars) :oops:

Tvärt om, vi är nog dom som får dom flesta positiva komplimangerna när vi kommer

för att besiktiga våra bilar. (har ett väldigt roligt minne av det) :lol:

Men andra mindre seriösa "veteranbilsägare" bryr sig inte ett skit. Chansar på

att deras bonnrostlagade riskokare ska gå igenom. Gör dom inte det så lämnar

dom skiten på närmaste parkeringsplats, och "lånar" en annan rishög och försöker

igen.

Så visst borde det vara någon särskiljning mellan våra välvårdade bilar och deras.

(jag kan fortfarande inte glömma den 87:a BMW M3 jag hade i hela 8 dagar innan någon kom på att den kunde man ju stjäla).

Lessen om M3:an :(

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Förorenade Bil tog, om jag hittat rätt information, in 12 M3:or 1987, och i instruktionsboken hittade jag namn och adress till vad jag antar var förste ägaren, en viss bilgalen artist vid namn M. Uggla.

Link to comment
Share on other sites

Så visst borde det vara någon särskiljning mellan våra välvårdade bilar och deras.

Har alla medlemmar i mustangklubben välvårdade bilar? Bara för att dom är blanka på utsidan och har en ny inredning, innebär inte att dom behöver vara välvårdade, och därför slippa skatt. Skall en Mustangägare vara med i Mustangklubben bara för att slippa betala skatt? Låter som förslag till tvångsanslutning, Konstigt.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Så visst borde det vara någon särskiljning mellan våra välvårdade bilar och deras.

Har alla medlemmar i mustangklubben välvårdade bilar? Bara för att dom är blanka på utsidan och har en ny inredning, innebär inte att dom behöver vara välvårdade, och därför slippa skatt. Skall en Mustangägare vara med i Mustangklubben bara för att slippa betala skatt? Låter som förslag till tvångsanslutning, Konstigt.

Stanley

Tja jag tycker nog att övervägande bilar i klubben har ett mycket bra skick

Och de flesta försöker nog efter bästa förmåga att hålla dem så

Det ser man på alla de träffar man varit på. Dessutom nyttjar de flesta bilen bara som hobbyfordon mellan maj till oktober Min är väl kanske snygg att på avstånd titta på, men synar man närmare så finns det mycket kvar att önska för att få den i toppskick ;);) Men jag gör vad jag kan men tiden räcker inte till ibland. Idag ska jag plocka bort vänster dörren och fixa gångjärnet samt lite rost vid densamma (om jag hinner) ;)

Är lite sugen på att ta en sväng också solen skiner 8 grader varmt :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen välvårdad bil, men det tycker inte jag behöver vara ett krav heller. Om någon har ett intresse i sin bil, och tar vara på den efter bästa förmåga, så ska man väl kunna få skattebefrielse även om den är nyare än 1975 (eller vilket årtal det nu blir, vägverkets förslag lämnar det öppet för revision eftersom bilar av senare årsmodell redan beviljats skattebefrielse).

Ett alternativ till en fast gräns skulle kunna vara någon form av krav på medlemskap i en bilklubb/intresseförening, så att folk skulle kunna ta hand om även nyare, intressanta bilar utan att behöva vänta på riksdagens beslut om vilka årsmodeller som ska vara skattebefriade.

I det stora hela medför ju inte vägverkets förslag några större förändringar, man inte vill lagstadga om veteranbilsförsäkring för skattebefrielse, inte heller lagstifta om vad som är ett veteran-/entusiastfordon, eller lägga motsvarande ansvar på någon privat organisation.

Och de som har en 50-talare gillar säkert att man föreslår att gränsen för befrielse från kontrollbesiktning flyttas från 1950 till 1959.

Link to comment
Share on other sites

Skatten betalar man för att man kör på vägarna. Av någon anledning är en bil med dieselmotor 3-4 ggr dyrare, men det är en annan femma. Skattefriheten för veteranfordon, var inte för att bilen var välvårdad, utan för att det normalt var en extrabil med ett fåtal mil på vägarna. Kör man mycket med en gammal bil, kan jag tänka att det är precis som tantens shoppingbil! Hustrun kör 500 mil/år. Men betalar full skatt. Så det är åksträckan samt att man kör året runt , inte klubbtillhöringhet, som styr. Försäkringen speglar samma sak- ej till jobbet samt max 1000 mil. :--

Link to comment
Share on other sites

Så visst borde det vara någon särskiljning mellan våra välvårdade bilar och deras.

Har alla medlemmar i mustangklubben välvårdade bilar? Bara för att dom är blanka på utsidan och har en ny inredning, innebär inte att dom behöver vara välvårdade, och därför slippa skatt. Skall en Mustangägare vara med i Mustangklubben bara för att slippa betala skatt? Låter som förslag till tvångsanslutning, Konstigt.

Stanley

Ja, jag tror att 97,25 % av de som är med i våran klubb har välvårdade bilar.

(skulle vara Laslo då ;) ) Liksom medlemmar i någon annan klubb.

Den största mustangsamling jag sett var på Romme travbana i fjol sommar.

Över 220 st. Alla jag såg var välvårdade.

Vad jag menade var inte att tvångsanslutas till någon klubb. Det tror jag du

förstår också. Bara det att om man är medlem i någon klubb så har man

ett genuint intresse för sin bil och vårdar den väl. Sen har man också

tillgång till en massa kunskap om sitt märke/modell och tillgång till en billig

försäkring. Det är inte någon tvångsanslutning, det är ekonomi. ;)

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Vad har perfekt skick för betydelse? Är bilen godkänd hos

svensk bilprovning är den lika godkänd att köra med på vägen

antingen den är blank eller matt. Alla har kanske inte putsinresse

men kan njuta av sin veteranbil ändå med få körda mil per år.

Sen finns det andra utgifter än bilen här i livet tyvär så alla har inte

råd att ha en perfekt entusiastbil i utställnings skick men kan njuta av en

besiktigad och godkänd bil ändå. Ska inte denna person också få

äga en skattebefriad bil????

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hejsan! har en liten egen erfarenhet av detta. Jobbade på bilverkstad.

En kund kom ner till oss. Och frågade om vi kunde hjälpa honom med hans Amazon combi. Kul tänkte vi inte varje dag man får en äldre bil att jobba med. När vi väl fick se bilen. Så blev tanken en annan. Typiskt en sån där som sabbar för oss veteranbils älskare. Hela hans bakaxel hade släppt. Pga. Han hade sån överlast på taket. Det upptäkte vi när viskulle upp på lyften. Lyften började skorra lät som man hade lyft en jänke pic up

Vi sa till honom att vi vill inte laga bilen. Men han tjata och tjatade.

Och vi lagade den. Det tog lång tid, mycket ny plåt till balkar, för nyafästen. Som bakaxeln skulle kunna sitta fast. Han tyckte att det blev dyrt. Men vi hade gett info om detta. När han väl hade hämtat bilen och åkt- Så ringde jag till polisen och anmälde honom. För att fram föra ett livsfarligt fordon på vägarna. Som ni förstår så var allt på denna bil slut.

Men han tyckte att det varbilligt att åka i. Dey var anledningen att jag polisanmälde honom.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det var väl mer eller mindre väntat med den nuvarande regering vi har nu . Dom rika kan väl slanta upp och ha roligt med tanke på vad vissa tjänar och ett klass-samhälle vill dom ju ha så :cry: . Vi vanliga knegare får väl inte ha roligt och tjäna in en liten slant på att vi har ett gediget bilintresse , hur skulle det se ut . Är så trött på detta jagande på oss Bilintresserade så hälften vore nog . Har själv 2 Jänkare av årsmodell -72 samt -67. Hur skulle ekonomin se ut om jag dels skulle betala full skatt samt full Försäkring på dessa ?, då har man en bruksbil dessutom som kostar c:a 5000:- per/år . Får väl börja fundera på och sälja av och sätta sig vid datorn och leka med aktier istället som dom välbärgade tycker är en hobby som vi vanliga skall syssla med , för att sedan köpa en Hummer och glida runt med . Är det normalt och rimligt ?. Blir så trött.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstår så är det frågan om att frysa skattebefrielsen vid 1975..

Tydligen har förslaget gått på remiss till olika bilklubbar och organisationer.

Och det var ACCS (american car club sweden tror jag) som föreslog frysningen av skattebefrielsen....

Har ju även funnits förslag om att ändra besiktningsbefrielsen till 1959.

men verkar som att inget är klart.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vi har blivit skonade, tidigare var att gränsen för 30 år skulle

stoppas 1970, så lite bonus har det blivit, men som någon skrev

tidigare så håller vårt land på att kantra ganska kraftigt.

Vi är manipullerade och lurade, ringen är sluten, d.v.s.

det liknar systemet RÖD ända längst ut till vänster är tydligen

samma som BLÅ ända ut till höger, VI ÄR LURADE IGEN O IGEN O IGEN. :?:roll:;):shock:8)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är som vanligt. Vi ska bocka och tacka. Tycker dom små äckliga politikerna. Det ända dom gör är at lura vanliga hederliga medborgare.

Det är inte konstigt att folk blir trötta på detta. Och börja att mygla.

För dom föregår inte med gottexempel iallafall.

Känner att blir lite för uppretad igen. Måste gå och ta lugnande.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Men det verkar lite konstigt,för det är så få trettioårsbilar som används i daglig trafik trots allt.

Genomsnittet för veteranbilar är kring hundra mil om året,så varför tjafsa?

Men som sagt så trodde mona musl,förlåt Sahlin att jordbruket släppte ut mest växthusgaser vid transporter.. :roll: ,och ett flertal av riksdagsledamöterna vet inte hur man gör när man sjukskriver sig :lol: .

KD gick till val på att sänka bensinskatten men nu har godhetens apostel Anders Wijkman gått i klinch med miljöpartiet om en extra höjning av bränsleskatterna för "miljöns skull",trots att all statistik visar att en höjning av bränsleskatterna inte minskar förbrukningen att dugg,folk drar in på annat istället.

Politikerna skiter i miljön,men vill åt våra pengar. :twisted:

var det miljön det gällde skulle alla utsläppsområden betala lika mycket eller hur? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kul att sådant här tas upp i forumet...

Det verkar vara många engagerade själar i denna fråga, med tanke på antalet inlägg. Tyvärr gör detta "Kafferumssnack" inte någon större nytta.

Det som kanske skulle göra lite nytta vore om mustangklubben, som en av sveriges "största" klubbar på ett städat och trevligt sätt, visade för sittande regering att det finns en jäkla fin kultur i veteranbilssverige, som tyvärr tar stryk av denna beskattningsform. (Det räcker ju med att hålla bruksbilen rullande idag så lättar plånboken).

Samla ihop en protestlista med rejält många namn och så tar vi mussarna och åker upp till "Den tunna luften" (Regeringskansliet) och lämnar den snyggt och propert. Fler klubbar kanske ville haka på. Ju fler desto bättre.

mvh

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Arbete mot regeringen i denna fråga pågår redan genom Motorhistoriska Riksförbundet (där även Classic Mustang Club Sweden är medlemmar). Det kan därför vara lite olyckligt att starta ett eget protestuppror. Jag tror att det bästa för oss är att MHRF (som representerar över 94 000 veteranfordonsägare) får fortsätta jobba på detta på ett "politiskt korrekt" sätt.

Mer info finns på sista sidan i senaste På Gång. "Ett fordon som en gång blivit skattebefriat kommer sålunda inte att återigen bli skattepliktigt" skriver man bland annat: http://www.mhrf.se/include/pages/nyhets ... 801873.pdf

Link to comment
Share on other sites

Läste en hel del på länken till MHRF. I mina ögon står mitt förslag fortfarande fast, då MHRF verkar mer "följa" utvecklingen än att främja ett, för oss fördelaktigt beslut på ett aktivt sätt.

I mitt förslag stod det även att detta kunde ske i tillsammans med annan klubb. Varför inte föreslå något liknande till MHRF. Det kanske skulle få ett väldigt positiv genomslag om många klubbar knutna till MHRF genomförde något liknande. Det skulle kanske inte vara så illa om mustangklubben stod som idékläckare till en sådan träff. Dvs inte strid mot regeringen. Meningen med förslaget var att det skulle förtydliga den stora del av fordonsentusiaster som laglydigt njuter av förmånen av skattebfriade fordon. Det är vi som skall synas i media!! Inte de som utnyttjar fördelen med skattebefriat fordon och kör en "rosthög" pga att den är skattebefriad. Det är ju den kategorin vi alla vill ha bort från våra vägar. Det verkar som om "utnyttjarna" framkommer tydligare i media angående denna fråga än vad vi gör?? Detta är inte ett problem som enbart skall behandlas på byråkratisk nivå. Jag tycker vi skall aktivt skall synas mer för att framhäva den positiva delen av veteranfordonsentusiasmen så alla politiker likaså gemene Svensson ser detta.

Eller är vi alla för upptagna för att engagera oss i något som bryr oss och låta någon annan göra jobbet?

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det var en borgerlig regering som införde skattefriheten för gamla fordon.

Jag hoppas verkligen att den nuvarande borgerliga regeringen INTE kommer

att lyssna på Vägverket. (som är S-styrd fortfarande) (Jävlar, nu kanske jag trampade mej själv på tån). :oops:

Hehe, kan det inte vara så att nuvarande regeringen hittat ett ställe att få in mer pengar på? ;) De måste ta tillbaka de pengar som höginkomsttagarna skall få någonstans och eftersom de inte köra gamla bilar vore ju detta sättet ypperligt... (nu jävlas jag bara) :--

Jag kan till viss del förstå det där dock, gamla skitna och skabbiga volvo, oplar, (tyska) fordar och liknande som rullar året runt som bruksbilar borde självklart betala skatt som alla andra. Det de skall skilja på är HOBBYfordon och BRUKSfordon. Ska man värna om bilhobbyn gäller det ju att skilja angnarna från vetet med...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...