EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
hej är det någon som byggt en egen spännings regulator? kanske finns någon som har en ritning eller bara vet vad det går åt för grejer? mvh marcus
-
- 6 svar
- 3,5k visningar
-
-
Kan någon hjälpa mig med dessa kablar som ligger på motorn? Finns en kontakt med fyra trådar och en med en tråd, de till värmegivarn och oljetrycksgivarn är klara. Då finns tre kvar en svart med gula prickar,en röd med ljusblå rand och en röd med gula prickar. En skall nog till strömspolen men vilken och vad är de två andra. Bilen är utrustad med varvräknare kan någon vara till den?
-
- 3 svar
- 7,9k visningar
-
-
Hej jag undrar om den lila kabeln från tändningslåset till instrument huset skall bli varm när man slår på tändning (tar ca 1,5 amp)
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
- 1 follower
-
-
Jag väntar hem nya tändkablar då jag har en spricka i en utav dom. Kan jag tilsvidare ha en annan ej tändkabel för att kunna köra bilen??
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
- 2 followers
-
-
Ska dom två "piggarna" på bilden(till höger) vara fjädrande? Den nedre är det men inte den övre! Antar att det är därför tutan är bortkopplad från ratten av förra ägern som satt en knapp på askkoppen i stället...
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
- 2 followers
-
-
Hej mustangvänner. Är det någon som har en bild på hur tändkablarna ska sitta på en fördelare sb 289. Kärsta Luleå
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag skall montera dit ett IGNITOR jag undrar om det är något speciellt som jag måste tänka på eller är det bara att ta bort brytarna och sätta dit det och koppla sladdarna.Hur vet jag att jag har fått dit det riktigt i fördelaren
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
ville bara ha tips på bra ställe att gömma 2 st 5,25:or högtalare i en 66.a ht
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Amperemätaren i min bil har varit ur funktion så länge jag ägt den. Hittills har det gått bra utan att ha koll på om generatorn laddar men jag bestämde mig i alla fall för att undersöka felet och demonterade mätaren. Den visade sig ha brunnit upp. Sotigt kring lindningen och den ena ledningen inuti mätaren har smält av. Tänkte testa att löda ihop ledningen men först provade jag en icke-original mätare. Blev ganska förvånad när den inte gjorde något utslag alls när man drar runt på startmotorn. Sedan infann sig en panikkänsla när det började ryka om den röda kabeln till mätaren (från batteriet). Slog av batterifrånskiljaren illa kvickt. Kan det vara så att problemet som or…
-
- 10 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hejsan! Hade planer på att fixa den svaga "modell stearinljus" orginal belysningen på min Musse innan sommaren och har några funderingar som kanske nån kan hjälpa mig med. -Tänkte köra med 7tums klarglas insatser med fattning för h4 lampa, de insatser jag kollat på har symmetrisk ljusbild. -Funkar det med sådana på bilprovningen eller måste man skaffa tag i insatser med asymmetrisk ljusbild? -Om så är fallet, tips på firmor som säljer detta, har själv bara hittat insatser med symmetrisk ljusbild nämligen... MVH Schröder
-
- 9 svar
- 3k visningar
- 2 followers
-
-
Hejsan! Har lite el strul som jag håller på att reda ut. När och hur egentligen ska instrument belysningen tändas orginal på en Ht 67á? Som det är nu så tänds den tillsammans med takbelysningen när man aktiverar takbelysningen genom att vrida på ljus vredet på brädan... Detta är det enda viset instrument belysning startar att lysa på... Misstänker att nån nångång kopplat lite galet... MVH Schröder
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
- 1 follower
-
-
den enda nackdelaen jag själv kan komma på är att glödtrådsvakten kan varna för trasiga bromsljus, men då är det ju bara o koppla in 2 st 21W glödlampor inne i skuffen får att boxen ska få d motstånd den vill ha ? menar på detta vis konverterar man bak och sidoblikers till eu-regler utan att ens röra vid smart junction boxen. och d e ju jätte lätt att koppla tillbaks om man vill ha orginal blink efter bes.. relä 2 & 3 till bromsljuset kommer ju ge fast spänning ut på stift 87 fastän spänningen varierar när man blinkar..
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
halloj,jag har ett litet problem med bensinpumpen som inte slutar pumpa fast jag stänger av bilen,pumpen fortsätter pumpa och det börjar pysa under insuget på vänster sida,har jag kört en längre sträcka stängs dock pumpen när jag stänger bilen,jag undrat nu om någon här känner till något om mitt problem,bilen är en mustang gt 90a ,Rickard
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Min Mustang -72 (svensksåld) har uppvärmda framstolar. Kan detta vara orginal? Ser mycket välgjort ut. Något man kanske har monterat på Ford i sverige? Var lägger man på denna värme? Har inga brytare vad jag kan hitta i instumentpanelen eller är dom kopplade med den uppvärmda bakrutan?
-
- 8 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, Jag har en bosch generator (antar det är en vxlström, ser ny ut)i min mustang-67. Har också en ny laddmätare monterad i bilen som ej är inkopplad. Nån som vet hur detta kopplas in ? //Patrik
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nere i fördelaren sitter två fjädrar som påverkar centrifugalförställningen. Den ena är både längre och grövre än den andra. Hur vet jag att det sitter ”rätt/original” fjädrar i min fördelare samt att de är ”rätt” spända/rätt hårdhet? Den grövre fjädern A är helt obelastad glappar därför fram och tillbaka, medans den tunnare är delvis spänd! (Se bif bild 1). Först när vikterna, vid rotation,slungats ut ”halvvägs” så börjar den tjockare fjädern (A) att spännas! Den tunnare fjädern ( gör motstånd redan från start! Ska det vara så, eller ska båda fjädrarna ”jobba/hjälpas åt” samtidigt redan från start? Vill man justera fjäderspänningen ska visst fästena böjas, men hur myck…
-
- 4 svar
- 2,5k visningar
- 1 follower
-
-
som rubriken lyder skulle jag behöva lite hjälp med införskaffande av ignitor. ska beställa från usa tänkte jag och har mailat med mustang unlimited, jegs, summit racing, petronix och har fått lite olika svar. jegs och mustang unlimited påstår även att den enda skillnaden mellan dessa är den inbyggda rev limitern i IIIan motorn är en 351 windsor från 74 med prestolite fördelare, singel point med märkning D3JL 12100-0, 6F 16, IBM 700 8S sen är ju även frågan vilken spole man ska köpa till, oljefylld eller epoxy? vilket motstånd? (ohm) på ignitor III är alla överens om val av ignitor och spole däremot på ignitor II går åsikterna isär. kollar man på petronix hemsida på ign…
-
- 9 svar
- 3,2k visningar
-
-
Vid ett startförsök hos målerifirman började det ryka ur motorrummet på mustangen. Det visade sig vara kabeln från generatorn. Batterikabeln hade blivit osams med jordkabeln. När jag kopplade loss den och försökte reda ut felet, märkte jag att att jordkablen till generatorn var avklippt. Se bilden. generator.jpg[/attachment:2l85ace4] Varför kan man ha gjort så? Kan det vara så att generatorn är bytt och den jordar via skalet?
-
- 7 svar
- 2,9k visningar
-
-
Har sökt svar på frågan utan klarhet. Är det någon här på forumet som har denna kombo? MSD skriver tydligen - och svarar vid support - att Flamethrower spolen inte går tillsammans med MSD-6AL boxen, men flera hävdar motsatsen att det visst borde funka? Ska uppgradera min tändning med ny spole och koppla förbi motståndskabel. Har redan ignitor. Min musse trilskas vid både kallstart och varmstart samt det går lite ojämnt när du har legat och kört en längre tid på motorväg. MSD-6AL verkar kunna vara botemedlet. Alternativet är en Pertronix Second Spark, men den verkar generellt vara mindre beprövad. Finns det någon som kan bringa klokhet i frågan?
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vad är detta? Är det en huvudsäkring eller? IMG_0584.JPG[/attachment:1pgveqiv] Blir många elfrågor nu när jag försöker få ihopbyggt ett elsystem av något som bara har påmint om ett sånt. Men den som inte frågar får inga svar.
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Kan någon ge mig en bild på var brytarn skall vara placerad? Antar att den skall vara under matta och ett hål för knoppen. IMG_0575.JPG[/attachment:1l7sznrt]
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Detta är väl lampan som skall sitta i bagaget, men var? Skall den vara i luckan eller nånstans i bagaget? Bilen är en -72 mach1 IMG_0574.JPG[/attachment:310r1ng7]
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
Hej! Jag kommer att ställa in min Mustang GT 2007 i ett garage nu under vintern. Problemet är att där finns inga eluttag. Kommer att plocka bort mitt batteri och se till att håller det laddning under denna period 5 månaders period. Är det ok att göra så här? Eller kan bilens elinställningar att påverkas? Tacksam förr svar Mvh Stefan
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har en orig. fördelare på min 65:a Mustang som har både centrifugal- och vakumförställning. Tycker mig ha ett spel/glapp i sidled i fördelaraxeln/den 8-kantiga kammen som påverkar brytaravståndet negativt. Är den någon som har specifikationen på hur stort detta radiella spel max får vara? Hur stort glapp innan fördelaren måste removeras? Det axiella spelet (shaft end play) får vara mellan 0,024 - 0,035" (fördelaren ur motorn), men vad kan tollereras radiellt? Går det att få tag på bussningarna här som fördelaraxeln snurrar i, är väl dom som är slitna, den över har Ford No. 12120 och nedre 12132.? Var är lämpligt smörjmedel till kontaktytan mellan brytaren och fördelarkam…
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan! Sitter här och tänkte beställa tändkablar till min nybyggda 302 men vad skall man välja... Hade tänkt köra med silicon kabel ca 8mm men vad för motstånd bör man satsa på? Finns ju allt ifrån 1500ohm/ft till 40ohm/ft i denna underbara katalog jag har framför mig Sen tips på matchande stift till kablarna uppskattas också, så jag inte bränner upp stiften pga: för lite motstånd i kabeln/för mjuka stift.... Motorn är byggd enligt spec nedan: -302 "borrad "0,30" -10:5:1 i komp -Lite värre hydraul cam -Moddifierade orginal toppar med 58cc -Pertronix effekt tändspole "flame thrower 2"/troligen orginal fördelare MVH Schröder
-
- 6 svar
- 3,5k visningar
-