EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
Jag byggde nytt avgassystem i helgen och då ser jag en lös sladd med en 2-polig anslutning som hänger ner vid växellådan. Problemet är att jag inte kan hitta vart den ska anslutas:confused:. Är det någon som har en sprängskiss där man kan se vart sladdarna ska sitta?? Det är en 87-a cab med 302 och manuell låda. En fundersam / C-G
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Jag ser gradskalan på remskivan men finner inget motmärke att läsa av mot? Om jag råkar sakna ett sådant märke, kanjag få tips hur jag löser det? Vid fördelarbytet som nog blir sent idag lr imorgon tänkte jag ställa motorn i "noll läge" och se till så att rotorn pekar på 1 ans tändkabel. Funkar det lr är jag ute och cyklar här? Jätttetacksam för snabbt svar!
-
- 12 svar
- 2,8k visningar
- 1 follower
-
-
Nån som kör med denna? http://www.summitracing.com/parts/crn-1000-1601 Erfarenheter?
-
- 0 svar
- 696 visningar
-
-
Hej, Har en Grant träratt monterad och det slår gnistor i ratten när man tutar. Vidare så är funktionen lite så-så. Tutan funkar i början men efter några försök blir det inte mycket till ljud. Mest ett väsande och som sagt så slår det gnistor. Fick kickning på besiktningen förra gången men lyckades komma igenom. Nu är det dags igen för besikting och ville därför kolla om någon känner till detta eller har erfarenheter/råd att dela med sig. Saknas det något relä eller något som är paj kanske? Är ingen hejare på detta och normalt använder jag aldrig signalhornet. Men besiktningspersonalen har ofta en annan åsikt om detta.
-
- 8 svar
- 2,5k visningar
- 2 followers
-
-
Hej! Som rubriken säger. Det kan vara generatorn eller laddreläet. Men kan det även va tändningslåset? Har för mej att jag sett det nånstans. Någon som har erfarenhet av detta problem. Jag har inte gjort nån felsökning än, bara kollat att alla kablar sitter som dom ska och att ingen jord saknas. Om jag kopplar bort strömmen med batteriavskiljaren och sen kopplar på igen, så drar laddreläet. Mvh. P-O
-
- 0 svar
- 938 visningar
-
-
Hej Köpte min Mach 1 -69 för två veckor sedan och körde 170 mil från Kalix till Malmö med den. Allt fungerade utmärkt hela vägen. Men när jag skulle köra upp den ur garaget i förra veckan så stannade motorn i garageuppfaten (har den stående i ett p-garage i en källare) och sen ville den inte starta igen, den tänder inte alls. Jag började med att kolla bränsletillförseln genom att plocka av bensinslangen vid förgasaren och köra med startmotorn och den pumpade fram bensin, så bensinpumpen funkar iaf. Steg två var att kolla om där var gnista på tändstiften och det är där inte. Det är här jag behöver eran hjälp. Vad kan ha gått sönder på bilen? Fördelaren är nästintill ny och…
-
- 12 svar
- 11,1k visningar
- 1 follower
-
-
Hej Har en 69 Mustang med en 55 amp generator och ganska nytt laddningsrelä och batteri. Skulle behöva lite tips från er som är kunniga på bil el. Tror att jag har problem med laddning av mitt batteri. När jag mäter på polerna på batteriet får jag ca 13 v. När motorn är igång sjunker styrkan till ca 12,6 v vid belastning tex när ljuset är igång går det ner ytterliggare ca 0,1 v. Ökar jag varvet på motorn ökar spänningen mellan polerna till ca 13 volt eller lite högre beroende på hur mycket jag varvar men jag kommer inte upp till 14,0 till 14,5 v som man kanske borde. Jag har även noterat att laddningsmätaren som är originalmonterad inte gör utslag varken positivt eller ne…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag har en 67 Fastback gt 390. Och tydligen sitter det shelby instrumenthus i den. Men varvräknaren vill inte fungera. Jag pillade bort instrumenthuset och kollade kablarna, Det va rbara två tjocka in i varvräknaren en svart och en röd. Jag har försökt att följa dessa kablar men de var förgäves för jag vill inte skära upp kabekhärvan. Så till frågorna. 1 Hur ska den kopplas in. 2 Finns det kopplingschema till dessa? Mvh micke
-
- 14 svar
- 5,6k visningar
-
-
Hej, Nån som vet om det finns nån workaround för att få originalmätaren att fungera med procomps tändmodul och spole? Eller behöver jag införskaffa en tach adapter helt enkelt? Tändmodul Tändspole Mätaren funkar inte alls, har aldrig gjort sen procomp-grejerna installerades tror jag (har ägt bilen ca 1 månad). Tackar! Hampus
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
får inte motorn 289 att gå jämt kollade tändningen med lampan och när man varvar upp motorn så får jag en förtänd. på 55-60 ° samt fördelaraxeln verkar vara lite glapp hur mycket kan man tolerera i spel på axeln. hovis
-
- 12 svar
- 4,2k visningar
- 1 follower
-
-
Hej. Har problem med inkoppling av rallypac. Undrar om det finns någon som vet vad jag gjort för fel. Bilen har HEI-fördelare. Är varvräknaren som strular. Den funkar, men när man stänger av bilen lägger den sig på 400rpm, vrider man på tändningen så reläer slår till så släpper den och lägger sig på noll. Har kopplat den ena kabeln till tändningsström och den andra på HEI-fördelarens uttag för varvräknare. Blir det fel när fördelarens tändspole är på 12v?? Mvh Olle
-
- 19 svar
- 4,9k visningar
-
-
Hej! Behöver hjälp med elteknik. Min gamla generator med externt laddningsrelä var kopplad till voltmetern i instrumentpanelen. Går den anslutningen att använda för laddningsreglering (istället för laddningslampa) till den nya generatorn som har inbyggt laddningsrelä? MVH Anders
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Funderar på att byta till ett nytt elsystem till min -68. Är det någon som har erfarenhet av detta och vilket märke är att föredra. Tacksam för lite råd och förslag. Lasse cmc 1726
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
- 1 follower
-
-
Hej Sliter mitt hår, fattar inte vad det kan vara för fel. Grundproblemet är att jag inte har någon ström alls till instrumentpanel med påföljd att mätarna inte heller funkar(bensin, oljetryck), men följande funkar Cigaretttändare Vindrutetorkare och spolare Fläkt Startmotor/motor på P och N, dvs som förväntat När jag kollar i säkringsdosan finns det ingen ström vid säkringen för instrument och inte heller för ACC. Men finns ström vid säkringen för cigaretttändare Vart skall jag börja leta?. Är det någon som har något bra tips. Spänningsregulatorn kan jag "ringa" igenom, vilket torde tyda att den funkar OBS! Inga lampor, tuta är monterade på bilen ännu men borde inte spe…
-
- 8 svar
- 3,3k visningar
- 1 follower
-
-
Hej! Behöver hjälp då bilel inte är min starka sida. Ska koppla in en ny generator (one wire) med inbyggt relä. Kopplar då en ganska grov kabel mellan generator och till batterisidan på startreläet. Har tagit bort el mellan den gamla generatorn och gamla spännings-regulator men 2 kablar som gick från de 2 mittersta stiften på regulatorn försvinner in i kabelstammen till bilen. Färgen på dessa är röd och grön/röd. Vad gör jag med dessa? Mvh. Mats Nilsson
-
- 13 svar
- 6k visningar
- 1 follower
-
-
Hej. Lite less på dålig laddning med gamla grejer. Undrar om någon vet på rak arm en "modern" generator med inbyggt laddrelä som i princip passar direkt på en -71 Mustang med 302"?
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Läste i en annan tråd om att MSD:s tändningsgrejer (Per Berglund hade lagt ut en wish list) är att föredra framför t.ex. Pertronix. Satt och tittade på Summits hemsida på lite olika alternativ och funderar om någon här på forumet har någon aning om hur Summits egna grejer står sig mot MSD:s, det är ju en prisskillnad som gör att man funderar hur det är. Tänkte då närmast på deras billet fördelare SUM-850070-1 och tändbox SUM-850610. Walter Garherr Hamrångefjärden
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
Så, mitt problem slutar tydligen inte.. Jag köpte bilen, och tyckte att startmotorn gick tungt. Tänkte inte mer än att batteriet va dåligt. Startmotorn hängde sig. Slutade aldrig att gå, fören batteriet tog slut (under 30 sek) Kopplade lös batteriet och fick starthjälp och körde hem med batteriet bortkopplat. När jag kom hem så åkte ett annat batteri ner. Ett bättre, men inte bra. Samma sak händer på Sveavägen någon vecka senare. Men då, efter att jag har kopplat lös minuspolen och sen kopplar på den så är de lugnt. Behöver bara starthjälp. Köper sen ett nytt batteri för att jag trodde att de var problemet. Men efter ett tag så hängde sig den igen. Den här gången på OK…
-
- 16 svar
- 7,3k visningar
- 1 follower
-
-
Har köp en shiftlight till min Mustang Cobra -04, tre tampar skall kopplas in, kopplingsschemat säger en till tändningsningslåset en till jord och en till tändspolen. Vet inte om jag har någon traditionell tändspole, det är väl elektroniskt tändsystem på denna bilen ? Är det någon som vet ? I så fall måste jag veta var jag kopplar in tredje tampen i databoxen alt. i det elektroniske tändsystemet och på vilken plint. Tacksam för tips !!! //LS
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har vi elproblem,skulle starta upp 66.an efter vintern. när jag slår på tändningen visar alla mätare fullt,spännings regulatorn är bytt,vad kan mer fela?
-
- 11 svar
- 3,6k visningar
-
-
Har mach1 -69 där tändningslåset är glappt. Tror att det kan vara jordstiftet som inte får kontakt ordentligt. Någon som plockat isär denna och vet om den har en tendens tt ramla isär i molekyler vid demontering eller ej? Bilen står jävligt dumt nu och den startar inte ens längre pga detta. Detta är ett problem som kommit av och till men nu är permanent.. Så, renovera eller byta?
-
- 2 svar
- 2k visningar
- 1 follower
-
-
Tjena, Har fått ett irriterande fel på min -65:a. Efter att ha kört ett tag börjar bägge framljusen blinka. Intervallen är oregelbundna, men bägge framljusen blinkar samtidigt. Det verkar inte vara nå´t "vanligt" glapp, eftersom det aldrig blinkar i garaget när bilen är nystartad, utan det kommer efter en viss tid. Nå´n sa att batteriet kunde vara taskigt jordat, men jordflätan ser kanon ut, så det borde det inte vara. Kan det vara generatorn? Och i så fall; hur kollar jag/fixar jag det? Andra tips? Tack på förhand! /Ronnie
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Halloj! Någon som har erfarenhet av ProComps tändsystem? Jag har: Tändmodul: Procomp Motorsport Multi sparks up to 3000rpm. Tändspole: Procomp Motorsport High voltage. Fördelare: Procomp Motorsport. Idag tvärdog motorn och vid försök att starta så tände det lite, sedan heldöd. Efter kontroll vid vägkanten så visade det sig att ingen gnista finns. Men modulen får 12V. Är ProComp bra eller? Tacksam för svar
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-