Jump to content
  1. Mustang Forums

    1. Mustang News

      Senaste nyheterna på vår förstasida.

      690
      posts
    2. Ny Medlem? Presentera dig här

      Ny i klubben eller på forumet? Presentera dig här så vi vet vem du är.

      4.1k
      posts
    3. Roush

      Här kan du diskutera om modellerna från Roush (Roush Performance).

      54
      posts
    4. Saleen

      Här kan du diskutera om modellerna från Saleen (Saleen Automotive).

      34
      posts
    5. Shelby

      Shelby GT-350, GT500,Shelby GT-H/ Shelby GT, alla specifika Shelbyfrågor kan du ställa här.

      344
      posts
    6. Mustang 1964½-1973

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

      36.2k
      posts
    7. Mustang 1974-1993

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

      2.1k
      posts
    8. Mustang 1994-2004

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1994-2004

      10.8k
      posts
    9. Mustang 2005-2014

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2005-2014

      27.9k
      posts
    10. Mustang 2015+

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2015+

      7.2k
      posts
    11. Teknik Motorer

      Ämnen om alla motorer för Mustang

      16.8k
      posts
    12. Teknik Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, Bromsar

      Här tar vi upp alla typer av frågor som kretsar runt växellådor och bakaxlar.
      I huvudsak för de äldre modellerna 1964½-1993.

      10k
      posts
    13. Teknik EL, Tändning, Data

      Elfrågor på årsmodell 1964½-1993

      5.7k
      posts
    14. Generella Mustangfrågor

      Allmänna råd tips och saker som inte rör en särskilld årsmodell eller som du inte hittar någon passande rubrik för.

      10.6k
      posts
    15. Racing, dragrace och annat bus

      Allt roligt bus kör vi här

      2.3k
      posts
    16. Länkar

      Länkar till roliga filmklipp eller andra tokigheter kan du dela med dig utav här.
      Behöver inte vara mustangrelaterat!

      2.5k
      posts
    17. Träffar

      Trådar om bilträffar, ligger kvar i 90 dagar efter senaste inlägg i tråden

      12
      posts
    18. Egna Bilder & Filmer

      Varit på en träff, haft en fotosession eller bara råkat ta några tuffa bilder eller spelat in en fräck film! Dela med dig utav dessa här.

      1.1k
      posts
    19. Projekttrådar

      Här lägger vi upp projekttrådar för våra bilar.

      11.8k
      posts
    20. Övrigt

      Prata här om allt och inget.Behöver inte vara om bilar eller om Mustang.Kanske ett nytt kakrecept!

      21.4k
      posts
    21. Regioner

      Här kan du ställa en fråga eller informera om något som är specifikt för just en speciell region.

      1k
      posts
    22. Homepage support

      Vanliga frågor tillsammans med svar på ämnen som rör användandet av vår hemsida och forum.
      Möjlighet att ställa frågor.

      Ej frågor gällande Mustanger

      5
      posts
  2. Köp & Sälj

    1. Säljes - Bil

      Mustanger som ska säljas sätter du in här.60 dagars visning

      4
      posts
    2. Säljes - Övrigt

      Diverse delar Säljes placeras här.60 dagars visning

      15
      posts
    3. Köpes - Bil

      Vill du köpa en Mustang så skriv in din längtan här.60 dagars visning

      3
      posts
    4. Köpes - Övrigt

      60 dagars visning

      19
      posts
    5. Hyres / Uthyres

      Här kan du placera en annons om du tex vill hyra något eller hyr ut nått.

      1
      post
    6. Kommersiell annonsering

      Ni som säljer/köper era delar och bilar kommeriellt skall placera annonser här.60 dagars visning

      • No posts here yet


  • Senaste Inlägg

    • du behöver ingen tune till det kittet så att köpa en tune är bortkastad i detta fallet
    • Är bifogat bara bortkastade pengar utan tune?
    • idag blev det inte så mycket av flera anledningar jag skulle dra bromsrör, men där gick jag patrull. behöver en nippel 9/16-18 o sån hade jag ju såklart inte så fick snabbt beställa en så nu kommer jag inte vidare innan jag har den. vill dra bromsrör innan jag hinkar i motorn. men fick satt tillbaka bromspedalen o kopplad den på bromsförstärkaren, för sen att komma  på att jag glömde sätta tillbaka bromsljus kontakten. GRRRR fast jag vet inte om den fungerar nu jag har byggt om bromspedalen. får in under panelen igen.  jag fick iallafall lindad headers nr 2 o så tog gasen slut, det blir snabbt kallt utan värme BRRRR
    • Jag köpte dom faktiskt ifrån fyndiq 🙂 känns som bra kvalité. Tror dom är i nån form av vinyl.
    • nice..vart fick du tag i brembo dekalen
    • Nu är jag klar med målningen utav bromsoken😊… tycker själv att det blev riktigt snyggt👌 Mycket trevligare än original då man knappt såg att det var feta Brembo ok fram🤭      
    • dags för den dagliga uppdateringen 😀 imorse når jag skulle ut i verkstan så det ut så här 🥶 så det var bara raka spåret in i medicinskåpet o greppa en nävaful ångestdämpande 🤪 sen blev det dags at plocka ut bromspedalen o bygga om den flytta pinnen som bromsförstärkaren ska sitta på nu var det dags att montera förstärkaren men passar det ? nä i helvete heller, 🤬👹 den jävla pitögda jänke kan inte ens få till et bultmönster som passar. här måste man själv fräsa o fila för att få det på plats bolt on ...min bara r.....😂 o trångt var det, så jag fick kapa till lite nycklar  men så småning om började grejorna ramla på plats jag var inne på vp autoparts o skulle kolla en grej, o se där dom hade 15% rabatt på alla grejor denna helg, black weekend eller va det hete så jag passade på att lägga en order. på det sparade jag nästan 2000 spänn, dom får jag mycket fin öl för till sommar. tack för den VP 🏁    
    • så blev det dags igen för lite bilder på senaste jobbet ratt knut monterat min nya fina kromade 1 wire generator monterat tänkte börja lite med bromsarna innan jag hottar i motorn så lite färg på huved cyl skadar ju inte efterhand som allt monteras hopar sej dom tomma kartongerna  
    • Hej mitt namn är Jan Karlsén och är från Karlskrona. Har tyvärr varit lite långsam med att presentera mig. Blev medlem (9557) för nästan tre veckor sen. Till slut så skaffade jag och damen en röd cabbe 6:e generationen (2019) för en dryg månad sen.  Med Vänlig Hälsning  Jan Karlsén 
    • Har Jlt 2 filter som har plaströr, tycker inte lådan/burken har optimal passform så i brist på annat att göra så är det kul att göra lite justeringar som inte kostar speciellt mycket. Är nyfiken på om det kommer bli någon märkbar förbättring. 
    • Vet inte riktigt vad ni menar med Öppet filter men i princip alla "CAI=Cold Air Intake är ju någon form av öppet filter och själva vitsen är att få in maximalt med kall luft . Sedan är det väldigt varierande från fabrikat till fabrikat hur man löst det i praktiken med det som medföljer för avskärmning och tätningen mot motorn och upp mot huven. Om vi som exempel kikar på Gen 5 S197,  Ett exempel är Ford Racing CAi som även sitter original på Bullit där ingår en luftburk som sluter tätt mot morhuvsisoleringens pressade form för just detta och tar luften framifrån i springan under huven. Steeda har en rostfri skärm som ska ge bra strålningsskydd. En del CAi  har även större tvärsnittsarea och kan ge en viss vinning på WOT om man har gjort mer och en bra tune. Dom bästa har ett plaströr som det visat sig överlägset bäst på att inte överföra strålningsvärmen från allt hett när du står still och dessutom inte lagra värmen så det tar längre tid för den förhoppnigsvis kallare friska  luften att kyla ner röret igen när du börjar köra med mer varv och det blir lite mer luft som passerar. Tunn plast=låg massa= låg värmelagring. Aluminium rör eller typ BBKs rejäla gjutna aluminiumklump till rör är helt förkastligt. Men om du kör som folk och t.ex cruisar en varm dag blir allt skållhett under huven, men du behöver å andra sidan inte så mkt effekt för att glida fram å mysa. Står du däremot i kön ut till stagen för att köra en repa på strippen förstår man att det inte blir inte så bra om allt är maximalt uppvärmt.  Största skillnaden är ändå för överladdade motorer där det kan skilja 30-50% i effekt eftersom komprimeringen av luften/tryckökningen höjer tempen avsesevärt ytterligare (därav intercooler är avgörande på överladdade motorer).  Redan varm luft =Big bad. Höga lufttemperaturer ökar förmågan att självantända blandningen före gnistan =spika. Motorstyrningen backar då tändning för att motverka spikning och motorskador och då är det inga 3-10% vi pratar som det kan vara på en sugmotor mellan t.ex. 5 graders eller 50 graders insugsluft (som höjs avsevärt i komprimeringen av överladdning)  utan all vinning av överladdningen kan gå förlorad om motorstyrningen måste backa rejält för att inte skada motorn. Många fina effektkurvor med fantastiska siffror i bänkar från överladdade maskiner som aldrig går att uppnå vid normalt körning en sommardag.          
    • Kommer att testa att isolera den öppna burken så att den tätar bättre mot chassi och huven. Det sitter längsgående ventilationsgaller i huven på min 2014 ovanför filtret. Gör ett försök för att minska värmen ifrån motorn och skapa ett bättre luftflöde genom grillen och ut genom ventilation i huv. 
    • Typ en 300Hk varm maskin kan lätt ge 330Hk kall dom siffrona vill jag gärna se på en org bil i en bänk snackar vi race bil är är det något helt annat  
    • Temperaturskillnad gör väldigt mycket på effekten. Den tätare luftmassan ger relativt mer syre och därmed stor skillnad i effekt. Exempelvis 100grader luft har ungefär densitet 1kg/m3 och vid 0grader ca 1.25kg/m3....Därför turbo med intercooler är ett måste för annars tappar man grymt med densitet på luften Öppet filter är alltid sämst effekt så det ska man undvika.  Bäst bara byta till vanlig luftburk och sedan med kanaler styra in luft. Jag köpte en Polis luftburk med dubbla snorklar och det var riktigt bra!  Det märks betydligt att bilen blir mycket piggare särskilt i lågfart Annars är det även viktigt att linda headers om du har det...Det är det värsta för en gatbil att köra utan lindning eller keramiskt beläggning. Det är enormt med värme som strålar ut från all mantelyta som headers har.....I princip motverkar värmen den lilla vinning man får av att få ut avgaser. Öppet luftfilter är 100% bling på en bil som används som en "vanlig" bil. Det gör ingen nytta heller med små knep som att försöka isolera vissa delar som du tänkt med att försöka täta burken mot huven. Tänk lite mer radikalt. Sen är det kanske inte värt det ekonomiskt på så sätt att du kommer märka effektskillnad. Däremot kommer motorn gå mycket bättre och starta lättare och ur den synvinkel är det solklart värt ta bort värme Sen är det viktigt för mer effekt att få ner kylvattentempen men det sliter samtidigt på motorn så det får man också ta in i tankarna Man ska sträva efter 205-210F (95C) så håller motorn länge.  Sänker du vattentempen tex 180F så hoppar effekten upp rejält men även slitaget....Inte bra... Typ en 300Hk varm maskin kan lätt ge 330Hk kall
    • tyvärr det kommer inte göra nån märkbar skillnad als möjligen placebo effekten
×
×
  • Create New...