Jump to content
  1. Mustang Forums

    1. Mustang News

      Senaste nyheterna på vår förstasida.

      684
      posts
    2. Ny Medlem? Presentera dig här

      Ny i klubben eller på forumet? Presentera dig här så vi vet vem du är.

      3.9k
      posts
    3. Roush

      Här kan du diskutera om modellerna från Roush (Roush Performance).

      33
      posts
    4. Saleen

      Här kan du diskutera om modellerna från Saleen (Saleen Automotive).

      21
      posts
    5. Shelby

      Shelby GT-350, GT500,Shelby GT-H/ Shelby GT, alla specifika Shelbyfrågor kan du ställa här.

      324
      posts
    6. Mustang 1964½-1973

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

      35.2k
      posts
    7. Mustang 1974-1993

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

      2k
      posts
    8. Mustang 1994-2004

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1994-2004

      10.6k
      posts
    9. Mustang 2005-2014

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2005-2014

      27k
      posts
    10. Mustang 2015+

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2015+

      6.3k
      posts
    11. Teknik Motorer

      Ämnen om alla motorer för Mustang

      16.5k
      posts
    12. Teknik Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, Bromsar

      Här tar vi upp alla typer av frågor som kretsar runt växellådor och bakaxlar.
      I huvudsak för de äldre modellerna 1964½-1993.

      9.8k
      posts
    13. Teknik EL, Tändning, Data

      Elfrågor på årsmodell 1964½-1993

      5.6k
      posts
    14. Generella Mustangfrågor

      Allmänna råd tips och saker som inte rör en särskilld årsmodell eller som du inte hittar någon passande rubrik för.

      10.5k
      posts
    15. Racing, dragrace och annat bus

      Allt roligt bus kör vi här

      2.3k
      posts
    16. Länkar

      Länkar till roliga filmklipp eller andra tokigheter kan du dela med dig utav här.
      Behöver inte vara mustangrelaterat!

      2.5k
      posts
    17. Träffar

      Trådar om bilträffar, ligger kvar i 90 dagar efter senaste inlägg i tråden

      7
      posts
    18. Egna Bilder & Filmer

      Varit på en träff, haft en fotosession eller bara råkat ta några tuffa bilder eller spelat in en fräck film! Dela med dig utav dessa här.

      1.1k
      posts
    19. Projekttrådar

      Här lägger vi upp projekttrådar för våra bilar.

      11.5k
      posts
    20. Övrigt

      Prata här om allt och inget.Behöver inte vara om bilar eller om Mustang.Kanske ett nytt kakrecept!

      21.3k
      posts
    21. Regioner

      Här kan du ställa en fråga eller informera om något som är specifikt för just en speciell region.

      991
      posts
    22. Homepage support

      Vanliga frågor tillsammans med svar på ämnen som rör användandet av vår hemsida och forum.
      Möjlighet att ställa frågor.

      Ej frågor gällande Mustanger

      4
      posts
  2. Köp & Sälj

    1. Säljes - Bil

      Mustanger som ska säljas sätter du in här.60 dagars visning

      2
      posts
    2. Säljes - Övrigt

      Diverse delar Säljes placeras här.60 dagars visning

      27
      posts
    3. Köpes - Bil

      Vill du köpa en Mustang så skriv in din längtan här.60 dagars visning

      3
      posts
    4. Köpes - Övrigt

      60 dagars visning

      14
      posts
    5. Hyres / Uthyres

      Här kan du placera en annons om du tex vill hyra något eller hyr ut nått.

      • No posts here yet
    6. Kommersiell annonsering

      Ni som säljer/köper era delar och bilar kommeriellt skall placera annonser här.60 dagars visning

      1
      post


  • Senaste Inlägg

    • Hej, även jag hade detta problem men jag satte dit en vanlig skruv med en låsmutter på baksidan.
    • Tidigare ägaren hade köpt fina kromade oljestickor, men han sa att han missade vid köpet och det var fel längd på dem.  Jag orkade inte bry mig om fina kromade så jag har haft de gamla, förmodat korrekta, rödmålade i.  Nu när jag tog ut den för våren märkte jag att oljetrycket sjönk, efter ett par dar, ganska drastiskt, strax under 20psi, kunde dippa till 5 ibland. Brukar ligga på 40-60 psi  Kollade oljan och den låg vid undre markeringen. Ja ja, skyndar väl på årets oljebyte. (Tack btw Per B. blev Amsoil z-rod 10-40 pga av "vilken motorolja är bäst" tråden. 🙂 ) Byter filter och häller i mina 5 quarts. Ser på stickan att det är alldeles åt h.vete för mycket olja i. Hmmm, undrar hur det blir med "fel" sticka. Perfekt på övre markeringen, för det är väl där den ska hamna när man ny fyllt med 5Q?  Så jag har åkt runt i ett halvår med för lite olja i motorn och sista dagarna antagligen väldigt för lite.  Frågan är kommer den rasa för mig i sommar nu eller kan man kanske klara sig?  Nu låter det inget konstigt i motorn, inte mer än vad än V8 från 80-talet antagligen låter.  (306 som jag tror är en 80-talare, verkar vara hyffsat nyrenoverad) 
    • Det finns en del som redan kör E85 på de nyare, så det gör det absolut 🙂 Elektroniken finns där oavsett bensin eller e85. Med rätt kringutrustning och programvara så funkar det precis likadant 🙂 Sökte lite snabbt på youtube, på en 2015 här så räckte det tydligen med nya programvara för att kompensera för fetare blandning. Så där är redan övriga grejer dimensionerade för att leverera mer bränsle 🙂   
    • Det låter ju riktigt bra...jag har en kompis som etanolkonverterat sin Cheva 56 så jag vet ju att det går på äldre bilar... Men då kanske det finns hopp även för en nyare Musttang med 4.6 eller 5.0 v8 att gå på etanol också...det är ju så mkt mer elektronik där som måste funka...
    • Hoppas du har rätt att den dagen är långt borta... Med det sagt verkar det allt hetsigare för varje dag i debatter på nätet vad det verkar. Dessa (som jag tror ganska få ändå-men tillräckligt många) som vill få bort bilen helt är dessvärre väldigt högljudda och har via internet fått en megafon för sina åsikter. Och att kräva högre inblandning av fossilt i bensin och diesel är väl nästan redan bestämt, dock till vilken grad är frågan. Just vad som ska hända med alla bensin och diesel drivna bilar om alla ska ha elbil är väl en rätt bra fråga....för att vänta på att de naturligt fasas ut verkar inte vara en option för de som vill få bort bensin/diesel..Vem ska ta kostnaden är ju en bra fråga. Sen kan man ju undra om det ens är möjligt att gå över på el fullt ut med tanke på vad som krävs i form av kobolt och exklusiva jordartsmetaller mm...men det är ju en helt annan fråga... Min förhoppning är ju att det ska vara möjligt att köra entusiastbilen en del om sommaren även framgent alla fall ett antal framåt...och njuta så gott o länge man kan... Sen får man hoppas som du skriver att beslutsfattarna försöker ha sunt förnuft och se vad som är hörbart i frågan och nöja sig med det..
    • Att åka iväg med en helt ihopskruvad motor på tex släpkärran till motorslipen / verkstan är vell att ta i . Men allt beror på ens kunskaper eller vilja att lära sig ngt nytt . Att skruva isär motorn och kolla hur den ser ut invändigt låter mer ok . Att få motorn mätt och åtgärdad där det behövs , byta kamlager , kolla och montera ihop kolvar / stakar , renovera / byta avgassäten i toppar , balansera kolvar / vevaxel , kan utföras av en verkstad . Att skruva ihop resten av motorn kan man utföra själv . Skaffa kunskapen med hjälp av manualer och youtube . Här är kungen på motorrenovering  
    • Lambda = 1, då hur många delar luft som behövs för att förbränna 1 del bränsle fullständigt. Bensin = 14.7 Bensin med 10% etanol = 14.1 E85 = 9.7 Skillnaden då endast med 10% etanol i bensinen är ca 4%. Denna lilla skillnad är väl inom vad motorstyrningen kan kompensera för. Dock för E85 behövs det ca 50% mer bränsle jämfört med Bensin. Det finns en anledning till att E85 och E100 kallas för "poor mans race gas". E85 innehåller lite syre, behöver mer förtändning och kan inte spika, har högre oktan tal ca 105 desutom får den bättre kylande effekt då mer bränsle behövs.   Från mitten på 80-talet så var det krav på biltillverkarna i USA att bilarna ska kunna ha upp till 10% inblandning av etanol. Då bränsle systemet ( slangar, rör och anslutningar) ska klara av 10% etanol är det inget problem med 85% etanol. Jag konverterade min T-bird 1988 med 347 sug motor till E85 för många år sedan. Jag bytte till större bränsle pump och spridare, sedan mappade jag om den, klart. Resultated blev ca. 10-15% högre förbrukning jämfört med bensin. Dock ca. 40% mer vid fullt gaspådrag. Har också konverterat min Mustang Cobra 2003 (kompressor bil) till E85. På den så byttes det mycket mer då jag skulla ha nästan den dubbla effekten mot original. Effekten ökade på bakhjulen ca 50 hk. Detta då förtändningen kunde ställas optimalt.      
    • Det går att köra på etanol om man byter spridare, slangar, filter m.m. Sen en mappning på det.  Men tror inte man ska oroa sig för mycket att de vill ta bort bensin och diesel. Det är inte praktiskt genomförbart med alla bilar som rullar här. Att de blandar ut bränslena kommer ge problem för många så det kommer inte heller funka. Det är ju rätt många miljoner fordon i detta landet, många på genomresa med. Det är bara att köra på och njuta, den dagen den sorgen. Som dessutom kan vara långt borta.
    • Hejsan Nån som har koll på hur Mustang med v8 kommer funka (eller inte) då inblandningen av biobränsle ska drastiskt öka? Det verkar ju föras krig mot bensin numera... Någon som ställt om en modern Mustang att gå på etanol tex? om så hur funkar det? Så det lär väl bara bli mer och mer...och helst verkar man ju se att allt utom bilen ska bort...o sen den med.. https://www.svd.se/drastiskt-alternativ-nar-bensin-och-diesel-fasas-ut?fbclid=IwAR3vV1LJrnba_qgKarIqGm87DACCSBAVE6cCzW8_beusxTBCENJGzNRaMHU
    • Bränsle kommer finnas i 30-40 år till minst om inte längre.  Nissan har en ny förbränningsmotor på gång med hög verkningsgrad som kommer att driva en generator istället för på drivhjulen. Blir nåt slags hybrid då bilen drivs av elmotor men man tankar som vanligt och slipper ladda. 
    • Hej Jag hade samma problem och gjorde så här för att slippa ta ner cabställningen och nita om: Lirka/knacka tillbaka niten försiktigt Borra ett 6 mm.hål i cabhusets plåt (se bild) i linje med nitskallen Ta en diam.30 aluaxel ca.50 mm.lång och gänga 6mm.i ena ändan och skåla den i andra ändan för nitskallen(se bild) Spänn sen axeln lätt emot nitskallen med skruvens hjälp  
    • Ja "tema bilar" har ju alltid Ford kört med och detta är 3e gången med "Mach 1" för öka försäljningen. Bli inte orolig för att det är sista gången!  Det går fler tåg och vi får "gilla läget" att V8an försvinner helt enkelt. Ingen stor grej och alla kommer gå den vägen!   Se det positivt istället att det kommer bli så mycket roligare oavsett drivkälla och vi kommer anpassa os efter det. Det kommer vara skönt tycker jag slippa kladd och olika haverier som explosionsmotorn gett oss i 100år. Jag vet att de mest negativa kommer tjata om V8 ljudet och den nostalgiska känslan försvinner.  Ja jo så är det kanske men då är det så. Ford kommer fixa nostalgin åt oss på något sätt är jag övertygad om! 🙏  
    • Råden kommer utav erfarenhet och kunskap. Ditt inlägg tillför ingenting annat än nedvärdera kunskap och höja ”turen” till skyarna! Jag har lärt mig den hårda vägen vilket varit dyr utbildning innan internet fanns och där någon kunde guidat mig tidigare skede. Jag påstår inte att det är raketforskning men det grundläggande i den enklaste maskinteknik gör man på varken känslor eller med tumstock och internetforum. Det behövs mätinstrument och istället för köpa allt detta låt någon kolla. Exempelvis av de motorer jag byggt så har ca 20% av blocken varit sneda...Inget som märks men påverkar. Sneda stakar är standard på smallblock och inget man ”får en känsla av” att upptäcka men i mätmaskinen upptäcks det. Sprickor är inget man läser sig till...Det hittar man med magnaflux. Det finns tillräckligt att skruva på ändå och det är ju bästa lära sig på det enkla sakerna när man är ny i hobbyn. Självklart kan man skruva isär och plocka ihop och hoppas på det bästa men för ett par 1000-lappar får man en kontroll gjord är väldigt intelligent att utnyttja det ! Är motorn körbar kan man chansa men det spelar ingen roll för ett litet felsteg så är man rökt.   ”Liten tuva själper ett stort lass” brukar det heta och det är precis det jag syftar till. Erfarna som jag missar också men störst sannolikhet gör man fel första gången. Jag lär mig fortfarande jättemycket nytt och då är jag ändå maskiningenjör i grunden och jobbar med det varenda dag men slår mig inte på bröstet för det.    Även jag lämnar bort till proffsen jag skulle aldrig i livet bara slänga ihop något på känsla. Jag vill veta 100% att det blir rätt så jag slipper göra om allt!! Herre gud vad jag fått göra om i början! Att få allt kontrollerat av ”proffs” först är en billig försäkring sen kan man skruva om man vill som sagt. En v8 som är kontrollerad, åtgärdad och balanserad är en fröjd! På "Hagerty" är det en grym motorbyggare som är kul att följa olika motorbyggen. Här en "snabbis" vad det innebär att "renovera" en 289a .......Ingen raket men mycket ändå!  
    • här får man ofta rådet att aldrig göra något själv utan att lämna bort allt till proffs, hur ska någon kunna lära sig något, många har en gammal bil för att ha något att göra där själva skruvningen är huvudsyftet. i stället för att be någon lämna hela drivlinan till en verkstad och betala vad det kostar, så kanske alla duktiga skruvare här kan komma med råd om vad han ska titta efter, så kanske han undviker att åka på dyra överaskningar. som sagt... det är många som köper en rostig gammal bil för att de vill skruva...   till TS, det är alltid bra att få igång en gammal bilmotor för att få ett hum om i vilket skick den är, kompressionsprov, oljetryck, ev. skrammel ger en hint om det. hur du kommer att lyckas beror på din egen ambition och förmåga, en ford V8 är ingen raketvetenskap,och mycket kunskap finns att läsa på internet, vill du skruva själv, lusläs allt om varje moment från isärskruvning till ihopsättning, vad är dina ambitioner med motorn? nyskick? eller bara hyfsad, fin att se på, och inte läcker olja? om det är originalmotorn kan det vara bra att försöka behålla den, om du vill ha bilen i originalskick...      
    • Se där ja, då blir Mach 1 troligen en sällsynt Mustang i Sverige som jag trott hela tiden. Framförallt blir det extra kul att ha en Mach 1 i sin ägo. Mina misstankar är att Mustang försvinner från EU inom kort pga avgasreglerna. Möjligen att en hybrid kommer att erbjudas men V8 stoppas nog snabbare än man trott, tyvärr. Mach 1 blir kanske den siste "dinosaurien" i serien för Europa....
×
×
  • Create New...