Jump to content
  1. Mustang Forums

    1. Mustang News

      Senaste nyheterna på vår förstasida.

      684
      posts
    2. Ny Medlem? Presentera dig här

      Ny i klubben eller på forumet? Presentera dig här så vi vet vem du är.

      3.9k
      posts
    3. Roush

      Här kan du diskutera om modellerna från Roush (Roush Performance).

      39
      posts
    4. Saleen

      Här kan du diskutera om modellerna från Saleen (Saleen Automotive).

      34
      posts
    5. Shelby

      Shelby GT-350, GT500,Shelby GT-H/ Shelby GT, alla specifika Shelbyfrågor kan du ställa här.

      325
      posts
    6. Mustang 1964½-1973

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

      35.3k
      posts
    7. Mustang 1974-1993

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1974-1993

      2k
      posts
    8. Mustang 1994-2004

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 1994-2004

      10.6k
      posts
    9. Mustang 2005-2014

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2005-2014

      27.1k
      posts
    10. Mustang 2015+

      Ämnen som berör Mustanger årsmodell 2015+

      6.4k
      posts
    11. Teknik Motorer

      Ämnen om alla motorer för Mustang

      16.5k
      posts
    12. Teknik Växellådor, Däck, Fälgar, Bakaxlar, Bromsar

      Här tar vi upp alla typer av frågor som kretsar runt växellådor och bakaxlar.
      I huvudsak för de äldre modellerna 1964½-1993.

      9.9k
      posts
    13. Teknik EL, Tändning, Data

      Elfrågor på årsmodell 1964½-1993

      5.6k
      posts
    14. Generella Mustangfrågor

      Allmänna råd tips och saker som inte rör en särskilld årsmodell eller som du inte hittar någon passande rubrik för.

      10.5k
      posts
    15. Racing, dragrace och annat bus

      Allt roligt bus kör vi här

      2.3k
      posts
    16. Länkar

      Länkar till roliga filmklipp eller andra tokigheter kan du dela med dig utav här.
      Behöver inte vara mustangrelaterat!

      2.5k
      posts
    17. Träffar

      Trådar om bilträffar, ligger kvar i 90 dagar efter senaste inlägg i tråden

      7
      posts
    18. Egna Bilder & Filmer

      Varit på en träff, haft en fotosession eller bara råkat ta några tuffa bilder eller spelat in en fräck film! Dela med dig utav dessa här.

      1.1k
      posts
    19. Projekttrådar

      Här lägger vi upp projekttrådar för våra bilar.

      11.5k
      posts
    20. Övrigt

      Prata här om allt och inget.Behöver inte vara om bilar eller om Mustang.Kanske ett nytt kakrecept!

      21.3k
      posts
    21. Regioner

      Här kan du ställa en fråga eller informera om något som är specifikt för just en speciell region.

      992
      posts
    22. Homepage support

      Vanliga frågor tillsammans med svar på ämnen som rör användandet av vår hemsida och forum.
      Möjlighet att ställa frågor.

      Ej frågor gällande Mustanger

      4
      posts
  2. Köp & Sälj

    1. Säljes - Bil

      Mustanger som ska säljas sätter du in här.60 dagars visning

      1
      post
    2. Säljes - Övrigt

      Diverse delar Säljes placeras här.60 dagars visning

      15
      posts
    3. Köpes - Bil

      Vill du köpa en Mustang så skriv in din längtan här.60 dagars visning

      3
      posts
    4. Köpes - Övrigt

      60 dagars visning

      12
      posts
    5. Hyres / Uthyres

      Här kan du placera en annons om du tex vill hyra något eller hyr ut nått.

      • No posts here yet
    6. Kommersiell annonsering

      Ni som säljer/köper era delar och bilar kommeriellt skall placera annonser här.60 dagars visning

      • No posts here yet


  • Senaste Inlägg

    • Jag instämmer. Jag lämnar alltid in min Puma och min Mustang hos dem när bilarna ska servas.
    • Berätta gärna vad Ford Trestad tar för service jämnfört med Mechanum och Bilmånsson.  Jag har också en GT från 2019 men har tecknat service avtal i samband med bilköpet som kostar 366 kr per månad. Bara att lämna in bilen när det är dags för service och sen hämta den. 
    • Bilen skall köras in, lyftas, slangar kopplas sedan byta vätska, bilen skall ner slangar kopplas bort köras ut  Ser rimligt ut priset tycker jag
    • Håller med om att de tar bra betalt för arbetet. Ett bromsvätskebyte med trycksatt bromsvätskebytare och en van mekaniker tar runt 10-15 minuter. Är det någon som har koll på timkostnaden för en bilverkstad?   Brandt Fordstore i Trestad har en bra verkstad. Kunnig personal och bra service. Rekommenderas.
    • Tack för tipset! Jag har begärt en offert där också.  Jag fick svar från Mechanum och de ville ha ca 6800. Bilmånsson i Halmstad har också svarat och vill ha ca 6300 kr. 
    • Jag har haft bilen (GT 2007) avställd över vintern och för att batteriet inte skall ladda ur har jag lyft av jordsladden på batteriet. När jag skulle hämta bilen och kopplade in batteriet började tutan tjuta med en ihållande ton som inte slutade förrän jag  startade bilen, men så fort man stänger av bilen börjar tutan igen och instrumenten blinkar som om larmet är på tutan ljuder dock med en ihållande ton och ljuset lyser också med fast sken  Allt verkar annars fungera man kan låsa låsa upp bilen både kupe och bagage. och det går alldeles utmärkt att köra  jag provade också att resätta alarmet med den lilla knappen på röda lampan på styrstången. Nåväl jag körde hem bilen och tänkte att jag får väl montera bort "eftermarknadslarmet" som tydligen är installerat. Sagt och gjort letade reda på larmboxen genom att följa sladden som gick till "larmdioden" på styrstången och hittade larmet strax intill SJBboxen. Alla sladdar från larmet gick in bakom SJB så den fick jag demontera, larmet var anslutet med "hängskarvar" och startsladden var avklipt och också ansluten med hängskarvar såg ut som en riktig trasselhärva med ca 12 skarvar och massa tvinnad sladd. Tog loss alla skarvar och lödde ihop startsladden samt isolerade med vulktape och återmonterade SJB. Nu trodde jag att problemet var löst, men när jag anslöt batteriet tjöt tutan lika dant som förut. Vad kan det då vara ??    Tutan aktiveras genom att ett relä till tutan jordas antingen genom tutknappen på ratten eller genom larmfunktionen, båda går genom SJB så den blev nu starkt misstänkt. Tog loss SJB och tog isär för att titta efter vatteninträngning men allt såg så bra ut (europakonverteringen av ljuset på min bil har tydligen gjorts genom att löda dit  några små sladdar och skrapa av några kontakbanor på kretskortet ett riktigt snyggt jobb) kollade också alla sladdar och jordning bakom SJB men hittade inget fel. Nu var det söndagkväll och besiktning på måndag morgon så jag tog bort tutreläet och tänkte att jag får väl kanske en anmärkning för en tuta som inte fungerar  men resten skall ju gå igenom. När besiktningsmannen startade bilen för att köra in den hackade den till och lät som den missade på flera cylindrar och gick riktigt dåligt  (den hade missat ett par ggr på hemvägen också men det trodde jag berodde på nästan tom tank och gammal bensin, men efter tankning hade den gått bra) nåväl bilen gick igenom förutom tuta ur funktion och urusla avgasvärden. Ok hem och kolla felkoder och det var många, kamaxelgivare båda + vevaxelgivare + luftmassa + gasspjäll, ja det kan ju inte vara fel på alla dessa givare smatidigt så vad har dom gemensamt Jordning ? Nej flera jordpunkter inblandade. Men alla sitter nära generatorn och en felande generator kan sprida felkoder det vet vi ju. Ok så jag tog bort felkoderna och startade bilen och försökte mäta på generatorn men nu gick bilen självklart bra igen så det gick inte att hitta några fel Tog en testrunda och kunde då upptäcka att generatorn gav spänningsspikar så nu blev den starkt misstänkt. Kollade då alla anslutningar och sladdar samt jordningar till generatorn men kunde inte upptäka något fel, beställde då en ny generator, en till en 2010 som enligt uppgift skall vara av bättre kvalitet (kostade också dubbelt) När jag nu plockade ihop passade jag på att kolla om tutreläet fortfarande var felaktigt jordat men det verkade fungera som det skulle så jag satte tillbaka reläet och tutan var tyst  och tutknappen fungerade så jag stängde motorhuven och då gick tutan igång igen, öppnade motorhuven och upptäkte att jag kunde stänga av tutan genom att lyfta i säkringsboxen  Bra felet hittat någon överlednig i säkringsboxen. Så nästa dag tog jag och plockade isär säkringsboxen, första delen går ju ganska lätt bara att ta av locket och lossa de 4 skruvarna i mitten på boxen så lossar 4 stora kontaktstycken från botten och boxen kan lyftas upp kollade då alla kablar till och ifrån kontaktstyckena upptäkte inet fel förutom brända kontakter till  högfart på kylfläkt (mer om det senare) För att få isär den övre delen av säkringsboxen måste man ta ur alla säkringar och reläer (fota noga innan) samt med en tång kläma ihop plåthylsorna som sitter runt  mittenskruvarna så att dessa går att ta bort. När man väl fått bort skruvarna kan man ta isär toppdelen av säkringsboxen i 3 delar. Här såg det inte så vackert ut utan var aldeles fullt av "eldamm" som efter flera gnistbildningar/överslag men det var inte värre än att man ganska lätt kunde rengöra. Jag tyckte också att jag såg en liten kardelstump från en kabel som ramlade ur när jag tog isär (är dock inte säker)  Gjorde rent allt och monterade ihop toppdelen men innan jag monterade tillbaka allt måste ju den dåliga kontakten till kylfläkten fixas. Att fixa en bränd  flatstiftskontakt är ju nästan omöjligt så jag gjorde en fullösning med att löda fast en 4 kvadrats kabel direkt på stiftet så nu blir det ingen varmgång där i alla fall. Återmonterade säkringsbox och testade och nu verkar allt utom generator fungera som det skall.   Så kom då generatorn (även tändstift och spolar) och den gamla monterades bort och då såg jag att det hade droppat kylvatten från värmeslangen som går bakom generatorn mellan topparna så den måste också fixas (sprucken plast) köpte en en 19mm slangkrök för att montera dit med slangklämmor dirkt på metallrören, för att komma åt att göra det var man tvungen att ta bort insugsröret, sedan var det ju enkelt att ta bort den gammla slangen och sätta dit den nya (det sitter en  reducering i denna slang som är bra att man flyttar med sig) När insugsröret nu var borta så kunde jag se att skyddsplasten på kabelpiskan som går ner ovanpå växellådan var aldeles murken och hade börjat falla bort så det resulterade ju i ytterligare någon timmes jobb med att sätta dit ny skyddsplast (fruktansvärt trångt) den nya skyddsplasten gör sitt jobb men är inte snyggt installerad  (får väl ta loss hela och göra snyggt någon gång i framtiden) Ok då var det bara att sätta tillbaka insuget och montera nya generatorn. En generator från 2010 passar rent fysiskt på en bil från 2005-2009 men kontaktstycket är lite anorlunda placerat och + skruven är lite grövre så för att få det  passa får man borra upp ringskon på +kabeln till 8mm och tvinna den 180 grader för att få rätt vinkel, man måste också ta loss kablarna som går till kontaktstycket från +kabeln Med ny generator och ny stift samt spolar verkar bilen gå bra Passade också på att byta lamdsonderna då jag haft lite långsamma värden från dem tidigare.     Nu återstår bara ny besiktning skall bara vänta några dagar så att bilen hinner ställa in sig så avgasvärdena blir bra.      
    • Kolla med Ford Trestad (Vänersborg) om pris på service. Jag tror inte det kan kosta lika mycket. 
    • Hej, har bytt stereo i min Mustang 2005 V6 så har originalstereon till försäljning om någon är intresserad.  hör av dig så kan vi säkert göra en affär.    //Peter 
    • Hallå! Min musse är en GT från 2019. Fick precis en offert på 8310 kr för service 2 (3000 mil) hos Ford Hedin bil i Göteborg, se bifogad spec på bild. 6689 kr inkl. moms för oljeservicen + kupéfiltret samt 1622 kr för byte av bromsvätskan. Materialkostnaderna för olja+filterbyte+kupéfilter tycker jag inte är så mycket att reagera på, men nästan 3600 kr inkl. moms för arbetet att byta olja, filter och kupéfilter tyckte jag lät rätt så deluxe-saftigt. Även arbetskostnaden för att byta bromsvätskan kanske var lite att ta i. Vad tycker ni? Begärde även in en offert från Mechanum som jag väntar på. Förhoppningsvis är den åtminstone två tusenlappar lägre. Edit 1: En fråga till! Har någon en rekommendation på en duktig (auktoriserad, så det inte blir något snack om garanti osv) ford-verkstad i Göteborgsregionen med omnejd?
    • gå in här och lägg in annons https://forum.mustangclubsweden.org/forum/18-säljes-övrigt/
    • Ok tackar. Finns det en sådan tråd här på forumet eller ska man skapa en ny med den rubriken bara? Är rookie här på forumet 
    • Tack gubbar för tipsen. Får testa mig fram och lägga in något stålband innanför klämman.
    • En eller ett par feta plåtskruvar bör räcka och bättre än att svetsa om du inte hittar lämpligt plåtband att lägga emellan så klämman kniper. Ett alternativ kan Ev. vara att kapa och bocka om klämman och borra nytt hål och längre bult,  beroende på hur det ser ut.  Nu har du lärt dig vad amerikansk passform och plug & play ready betyder 🙂    
    • En renovering av en trasig radio/cd går på ca 3000:- Så det borde ju vara något under detta  Bara slänga ut på till Salu så märker du om nån vill ha den 👍
×
×
  • Create New...