Jump to content

Midnight Crate motorer


Christ -CMC 2405-

Recommended Posts

Tjena!

Har ju funderat på en renovering av min 289 i vinter.

Då det oftast kostar en hel del pengar att renovera började jag snegla på färdigbyggda motorer. (som också kostar en hel del, men då kan jag behålla 289:an original)

Någon som har några rekommendationer? Tänker mig en någorlunda mild gatmotor på upp till 350Hp. (typ: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-302-352-HP-MIDNIGHT-CRATE-ENGINE-BEST-STREET10anp_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2ea907e760QQitemZ200404363104QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories )

Vad är det egentligen som behövs utöver motorn? Kan jag behålla servopump & generator från den gamla?

Åsikter mottages tacksamt!

Christian CMC 2405

Link to comment
Share on other sites

Sökte själv länge och väl efter en cratemotor i USA och lärde mig att det är mycket snack och väldigt lite verkstad bakom många av shopparna som bygger motorer.Om du skall köpa en däröver så bör det vara från en renomerad.Skickar med en länk där det finns lite om det + en del leverantörer. http://www.mustangmonthly.com/techartic ... gines.html

Tänk på att garantin som många har oftast bara gäller i USA.

Link to comment
Share on other sites

]Var väl egentligen denhär jag kollade på.

Ingen som har hört något om dessa motorskruvare?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-302 ... ccessories

Förstår inte riktigt hur dom kan göra det så billigt..

Samt bump på:

Kan jag behålla servopump & generator från den gamla?

Passar dom direkt på C4:an?

Ärligt talat... ringer inte alla varningsklockor när en komplett motor kostar 2300$, hur kan man tro att man får en helrenoverad motor med nya delar fackmannamässigt ihopsatt och dessutom med en vinstmarginal på minst 30% till den som tillverkar den?

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde från kloka (Bla. här på forumet) att det inte finns genvägar. Något jag då bestred. Byggde min min motor själv och tro mig, de kloka har rätt. Man tenderar, och jag får säkert medhåll här, att bli kräsen under byggtiden. Tillslut så bräcker man budgeten med råge. Det sista man vill är ju att skiten rasar pga att man snålat.

Räkna med mellan 50-100 för en bra motor.

Vill man inte bygga själv kan man göra som polaren. Han köpte färdigt 347 från T&L Engines. Körd i bänk innan lev. Bra prylar och ett shysst utfört jobb (för att vara USA) Tyvärr tog det bra mycket lägre än planerat innan spisen blev färdig.

http://www.tandlengines.com/ford_sb_302 ... index.html

/Matte

Link to comment
Share on other sites

Det går inte tjata nog om detta med bygga maskiner.

Återigen "Man får exakt det man betalar för"

Skit i detta fall garanterat!

Det tar 5min att skriva vacker och skrytsam text på en hemsida.

När du väll fått motorn och blir missnöjd så står du där med skägget i brevlådan.

Glöm att du kommer klara av reklamera ingen kommer lyssna.

Har köpt "Crate" och som tidigare inlägg som "Arreflod" la så håller jag med om att det ligger mellan 50-100.000 för något som är riktigt bra.

Oftast hör folk bara vad man vill höra och det de flesta vill höra är ett jävla bra pris.

Då helt plötsligt är inte tekniken så viktig av någon anledning :--

Link to comment
Share on other sites

Man får knappt ett bra maskinjobb för $2300....Jag var lite diffus i tidigare inlägg, man KAN INTE få en bra motor till detta pris.

Rätt pris för en mediumbra "crate" är minst $5000

2300 för en "crate" är antagligen en hetvattentvättad och målad motor från en krockad bil, man har bytt till kromade ventilkåpor och aluminium insug för att få lite bling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag sneglade också på dom där sidorna och det ser ju jättebra ut på bild, men sen om ngt strular så står man ju där med problemet själv för inte tror jag man skickar tillbaka den.

Jag tog kontakt med en firma i karlskoga som heter engine kit racing och sa att jag ville ha en 351 till min 66 med ca 350 hk. När allt var klart så blev det en 408 istället för han hade ett strokerkit som ngn lagt handpenning på men sen inte hämtat, jag fick det för 3800 istället för 8500. så här såg min offert ut. (och jag tog hela uppgraderingspaketet med bänkkörning-420 hk och 620nm,blev kanske lite mer än jag tänkt mig men va fan..)

Jättebra att ha å göra med och man ringa och få hjälp om ngt strular. Därför tycker nog jag att man ska köpa svenskbyggt.

351W FORD BUDGETT

BORRAT O DECKAT BLOCK MED KAMLAGER + PLUGGAR

SLIPAD VEV

BALANSERING

RENOVERADE STAKAR ELLER NYA I-BEAM

STD 9.3:1 KOLVAR

MOLYRINGAR

VEV,RAM LAGER STD

OLJEPUMP STD EV HT

NY PICKUP

PACKNINGSATS

NYA BULTAR TRÅG FRONT TOPPAR MM

NYTT TRÅG STD ”FRONT DEEP SUMP”

FRONTKÅPA I ALUM

HP TOPPAR CAST IRON

STÖTSTÄNGER

VIPPARMAR STD

HOWARDS CAMS HP KAM HYD

MALLORY HEI FÖRDELARE

HOLLY ELLER DEMON FÖRGASARE 600-750CFM VACUM

TERMOSTATHUS + TERMOSTAT

OLJA + FILTER

ALU VENTILKÅPOR POLERADE

NY STD DAMPERS

NY STD STRART KRANS

NY STD VATTENPUMP

PRIS KOMPLETT LACKERD O KLAR 42900:-

DYNO TEST 6000:-

UPPGRADE

TOPPLOCK ALUM HP +2000:-

HYPETEC KOLVAR +1200:-

RULLVIPPOR + 1000:-

HV-PUMP+ DRIVPINNE SVO +600:-

TÄNDKABLAR 595:-

HEADMAN HEADERS 2450:- TILL MUSSE 65-66

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan man köpa en sådan där crate 347 och stoppa i min 94

sedan flytta allt elektroniskt och EFI :P:P:P:P

MVH Lasse. 8)

Jodå det funkar men inte rakt av :)

1. Oljetråg/oljesticka. På din 5,0:a har du stickan på vänster sida av motorn, på de äldre sitter de i framkant av motorn med hålet i "främre kåpan" vad den nu kallas. Eftersom du måste använda ditt gamla oljetråg och pickup till oljepumpen (motorn går ej ner annars) så har du ingenstans att stoppa i stickan för att kunna kolla oljenivån. Å andra sidan så har du en givare för låg oljenivå på ditt nuvarande tråg så du märker ju ändå om det blir låg nivå.

2. Uttaget för mekanisk bränslepump får pluggas men det är ju en baggis det finns färdiga plattor. Du har ju elpump idag.

3. Se upp lite vad det är för toppar och hur insugskanalerna ser ut. Är det standard så funkar det men man bör vara uppmärksam. Ett hett tips är att titta vilka insug de rekommenderar till motorn.

4. Du får byta vattenpumpen, i din bil går den åt andra hållet mot de äldre. Bytet i sig är dock inget problem båda passar rakt av.

Annars passar det mesta att flytta rakt över, kan vara att man får modifiera något fäste för AC eller servo men troligen inte.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
@Lasse

Ditt sprut kommer inte att klara det utan omprogramering, spridarbyte samt förmodligen värre pump också.

Omprogrammering behövs ej så länge effekten ej ska gå över 400 hästar, EFI fungerar inte så till skillnad från Chevas TPI. Däremot kan en ställbar bränsletrycksregulator rekommenderas så man kan öka trycket lite det mår systemet bara bra av. Likaså räcker storleken på spridarna länge. Vad som händer om du sätter större spridare är bara att datorn kalibrerar om till kortare öppettider med mer "dropp" som följd. Allt detta om man har den senare varianten av EFI från -89 förstås.

Ta gärna bort EGR-systemet så får du en trevligare motor, en eliminator att lura elektroniken finns till billig penning. Man lurar datorn med en fast spänning på kabeln från EGR-anslutningen. Det ger bara en softcode i systemet som inte tänder check engine light så det är inga problem.

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

http://www.ultrastreet.net/index.asp

Här hittar man motorer från Scott Schafiroff. De motorer som jag har kommit i kontakt med (Pro Mod motorer) har varit bra.

Han bygger ju gatmaskiner med. Återförsäljare finns ju dessutom i Alunda, utanför Uppsala.

Jimmy Karlsson är ju annars en erkänt duktig motorbyggare så han kan nog plocka ihop en bra maskin han med.

Jimmy är Scott:s svenske ÅF.

Jag i min tur skall ju iofs plocka ihop en maskin själv. En driftsäker 302:A på 300 hästar och E85 är målet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...