Christ -CMC 2405- November 17, 2009 Report November 17, 2009 Tjena!Har ju funderat på en renovering av min 289 i vinter. Då det oftast kostar en hel del pengar att renovera började jag snegla på färdigbyggda motorer. (som också kostar en hel del, men då kan jag behålla 289:an original)Någon som har några rekommendationer? Tänker mig en någorlunda mild gatmotor på upp till 350Hp. (typ: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-302-352-HP-MIDNIGHT-CRATE-ENGINE-BEST-STREET10anp_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2ea907e760QQitemZ200404363104QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories )Vad är det egentligen som behövs utöver motorn? Kan jag behålla servopump & generator från den gamla?Åsikter mottages tacksamt!Christian CMC 2405 Citera
ThomasFB November 17, 2009 Report November 17, 2009 Första spontana reaktionen:"Mid to rough idle", och bara ca 350 hästar / 500Nm.Hmmmm Men allt är ju relativt. Man borde nog veta mer innan man spikar sin åsikt. Citera
BEP November 17, 2009 Report November 17, 2009 Sökte själv länge och väl efter en cratemotor i USA och lärde mig att det är mycket snack och väldigt lite verkstad bakom många av shopparna som bygger motorer.Om du skall köpa en däröver så bör det vara från en renomerad.Skickar med en länk där det finns lite om det + en del leverantörer. http://www.mustangmonthly.com/techartic ... gines.htmlTänk på att garantin som många har oftast bara gäller i USA. Citera
Lassemålare CMC 2071 November 17, 2009 Report November 17, 2009 Kan man köpa en sådan där crate 347 och stoppa i min 94sedan flytta allt elektroniskt och EFI rakt av och få detatt funka, jag är jäkligt nyfiken. MVH Lasse. Citera
Christ -CMC 2405- November 17, 2009 Author Report November 17, 2009 Mjo, svårt att veta, det är klart. Tyckte priserna låg ganska lagom.Vet ju om att det oftast blir dyrt att köpa billigt, men likförbenat lockar det. Och med ett sååå blankt insug kan det väl inte vara ett oseriöst bygge?!? Citera
Nenne November 17, 2009 Report November 17, 2009 Tja, Du känner väl till det amerikanska uttrycket:Run she may, but shine she must. Citera
Christ -CMC 2405- November 18, 2009 Author Report November 18, 2009 Tja, Du känner väl till det amerikanska uttrycket:Run she may, but shine she must.Underbart!! (stulet) Citera
Christ -CMC 2405- November 18, 2009 Author Report November 18, 2009 Var väl egentligen denhär jag kollade på.Ingen som har hört något om dessa motorskruvare?http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-302 ... ccessoriesFörstår inte riktigt hur dom kan göra det så billigt..Samt bump på:Kan jag behålla servopump & generator från den gamla?Passar dom direkt på C4:an? Citera
Christ -CMC 2405- November 20, 2009 Author Report November 20, 2009 Finns det någon på forumet som köpt Crate? Citera
ricky November 20, 2009 Report November 20, 2009 ]Finns det någon på forumet som köpt Crate?Jag är också lite intresserad av den här med Citera
JanneJ November 20, 2009 Report November 20, 2009 ]Var väl egentligen denhär jag kollade på.Ingen som har hört något om dessa motorskruvare?http://cgi.ebay.com/ebaymotors/FORD-302 ... ccessoriesFörstår inte riktigt hur dom kan göra det så billigt..Samt bump på:Kan jag behålla servopump & generator från den gamla?Passar dom direkt på C4:an?Ärligt talat... ringer inte alla varningsklockor när en komplett motor kostar 2300$, hur kan man tro att man får en helrenoverad motor med nya delar fackmannamässigt ihopsatt och dessutom med en vinstmarginal på minst 30% till den som tillverkar den? Citera
Andrew November 20, 2009 Report November 20, 2009 Hela klockspelet ljuder.Och hur är det med garantier blir dyrt att skicka tillbaks om något går snett .Är den internal balance eller external balance Citera
Arreflod. November 21, 2009 Report November 21, 2009 Jag hörde från kloka (Bla. här på forumet) att det inte finns genvägar. Något jag då bestred. Byggde min min motor själv och tro mig, de kloka har rätt. Man tenderar, och jag får säkert medhåll här, att bli kräsen under byggtiden. Tillslut så bräcker man budgeten med råge. Det sista man vill är ju att skiten rasar pga att man snålat. Räkna med mellan 50-100 för en bra motor.Vill man inte bygga själv kan man göra som polaren. Han köpte färdigt 347 från T&L Engines. Körd i bänk innan lev. Bra prylar och ett shysst utfört jobb (för att vara USA) Tyvärr tog det bra mycket lägre än planerat innan spisen blev färdig. http://www.tandlengines.com/ford_sb_302 ... index.html/Matte Citera
Per Berglund November 21, 2009 Report November 21, 2009 Det går inte tjata nog om detta med bygga maskiner.Återigen "Man får exakt det man betalar för"Skit i detta fall garanterat!Det tar 5min att skriva vacker och skrytsam text på en hemsida.När du väll fått motorn och blir missnöjd så står du där med skägget i brevlådan.Glöm att du kommer klara av reklamera ingen kommer lyssna.Har köpt "Crate" och som tidigare inlägg som "Arreflod" la så håller jag med om att det ligger mellan 50-100.000 för något som är riktigt bra.Oftast hör folk bara vad man vill höra och det de flesta vill höra är ett jävla bra pris.Då helt plötsligt är inte tekniken så viktig av någon anledning Citera
ThomasFB November 21, 2009 Report November 21, 2009 Man får knappt ett bra maskinjobb för $2300....Jag var lite diffus i tidigare inlägg, man KAN INTE få en bra motor till detta pris. Rätt pris för en mediumbra "crate" är minst $5000 2300 för en "crate" är antagligen en hetvattentvättad och målad motor från en krockad bil, man har bytt till kromade ventilkåpor och aluminium insug för att få lite bling. Citera
pappakeeno November 29, 2009 Report November 29, 2009 Jag sneglade också på dom där sidorna och det ser ju jättebra ut på bild, men sen om ngt strular så står man ju där med problemet själv för inte tror jag man skickar tillbaka den.Jag tog kontakt med en firma i karlskoga som heter engine kit racing och sa att jag ville ha en 351 till min 66 med ca 350 hk. När allt var klart så blev det en 408 istället för han hade ett strokerkit som ngn lagt handpenning på men sen inte hämtat, jag fick det för 3800 istället för 8500. så här såg min offert ut. (och jag tog hela uppgraderingspaketet med bänkkörning-420 hk och 620nm,blev kanske lite mer än jag tänkt mig men va fan..)Jättebra att ha å göra med och man ringa och få hjälp om ngt strular. Därför tycker nog jag att man ska köpa svenskbyggt.351W FORD BUDGETTBORRAT O DECKAT BLOCK MED KAMLAGER + PLUGGARSLIPAD VEVBALANSERINGRENOVERADE STAKAR ELLER NYA I-BEAMSTD 9.3:1 KOLVARMOLYRINGARVEV,RAM LAGER STDOLJEPUMP STD EV HTNY PICKUPPACKNINGSATSNYA BULTAR TRÅG FRONT TOPPAR MMNYTT TRÅG STD ”FRONT DEEP SUMP”FRONTKÅPA I ALUMHP TOPPAR CAST IRONSTÖTSTÄNGERVIPPARMAR STDHOWARDS CAMS HP KAM HYDMALLORY HEI FÖRDELAREHOLLY ELLER DEMON FÖRGASARE 600-750CFM VACUMTERMOSTATHUS + TERMOSTATOLJA + FILTERALU VENTILKÅPOR POLERADENY STD DAMPERSNY STD STRART KRANSNY STD VATTENPUMP PRIS KOMPLETT LACKERD O KLAR 42900:-DYNO TEST 6000:-UPPGRADETOPPLOCK ALUM HP +2000:-HYPETEC KOLVAR +1200:-RULLVIPPOR + 1000:-HV-PUMP+ DRIVPINNE SVO +600:-TÄNDKABLAR 595:-HEADMAN HEADERS 2450:- TILL MUSSE 65-66 Citera
Stig December 5, 2009 Report December 5, 2009 Hej! Köpte själv en sådan här motor för några år sedan. Tog tre veckor att få den. Fungerar perfekt. http://www.fordcobraengines.com/shopDet ... oductId=98Stig Citera
Terner December 15, 2009 Report December 15, 2009 Kan man köpa en sådan där crate 347 och stoppa i min 94sedan flytta allt elektroniskt och EFI MVH Lasse. Jodå det funkar men inte rakt av 1. Oljetråg/oljesticka. På din 5,0:a har du stickan på vänster sida av motorn, på de äldre sitter de i framkant av motorn med hålet i "främre kåpan" vad den nu kallas. Eftersom du måste använda ditt gamla oljetråg och pickup till oljepumpen (motorn går ej ner annars) så har du ingenstans att stoppa i stickan för att kunna kolla oljenivån. Å andra sidan så har du en givare för låg oljenivå på ditt nuvarande tråg så du märker ju ändå om det blir låg nivå.2. Uttaget för mekanisk bränslepump får pluggas men det är ju en baggis det finns färdiga plattor. Du har ju elpump idag.3. Se upp lite vad det är för toppar och hur insugskanalerna ser ut. Är det standard så funkar det men man bör vara uppmärksam. Ett hett tips är att titta vilka insug de rekommenderar till motorn.4. Du får byta vattenpumpen, i din bil går den åt andra hållet mot de äldre. Bytet i sig är dock inget problem båda passar rakt av.Annars passar det mesta att flytta rakt över, kan vara att man får modifiera något fäste för AC eller servo men troligen inte./Terner Citera
Lassemålare CMC 2071 December 16, 2009 Report December 16, 2009 Låter spännade mmm. tack för hjälpen. Se upp i snökaoset. MVH Lasse. Citera
Peter /Cobra December 25, 2009 Report December 25, 2009 @Lasse Ditt sprut kommer inte att klara det utan omprogramering, spridarbyte samt förmodligen värre pump också. Citera
Terner December 25, 2009 Report December 25, 2009 @Lasse Ditt sprut kommer inte att klara det utan omprogramering, spridarbyte samt förmodligen värre pump också.Omprogrammering behövs ej så länge effekten ej ska gå över 400 hästar, EFI fungerar inte så till skillnad från Chevas TPI. Däremot kan en ställbar bränsletrycksregulator rekommenderas så man kan öka trycket lite det mår systemet bara bra av. Likaså räcker storleken på spridarna länge. Vad som händer om du sätter större spridare är bara att datorn kalibrerar om till kortare öppettider med mer "dropp" som följd. Allt detta om man har den senare varianten av EFI från -89 förstås.Ta gärna bort EGR-systemet så får du en trevligare motor, en eliminator att lura elektroniken finns till billig penning. Man lurar datorn med en fast spänning på kabeln från EGR-anslutningen. Det ger bara en softcode i systemet som inte tänder check engine light så det är inga problem./Terner Citera
Mikael Holmberg January 16, 2010 Report January 16, 2010 http://www.ultrastreet.net/index.aspHär hittar man motorer från Scott Schafiroff. De motorer som jag har kommit i kontakt med (Pro Mod motorer) har varit bra.Han bygger ju gatmaskiner med. Återförsäljare finns ju dessutom i Alunda, utanför Uppsala.Jimmy Karlsson är ju annars en erkänt duktig motorbyggare så han kan nog plocka ihop en bra maskin han med.Jimmy är Scott:s svenske ÅF.Jag i min tur skall ju iofs plocka ihop en maskin själv. En driftsäker 302:A på 300 hästar och E85 är målet. Citera
Daggis January 16, 2010 Report January 16, 2010 Scott Shafiroff, är inte det bara cheva-motorer? Citera
Mikael Holmberg January 16, 2010 Report January 16, 2010 Jo fan de har du nog rätt i. Sorry.Men ring Jimmy. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.