EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
Har en fråga med angående tankarmaturen. Har bytt den men den visar inte full när den är full. Typ näst sista sträcket på bensinmätaren visar den.
-
- 0 svar
- 30 visningar
- 1 follower
-
-
Hejsan Tänkte höra om nån vet va det kan va för fel om tankmätaren har slutat funka ja har jorda kabel till tankmätare för att se om den slår fullt ut och det gör den så den funkar ju då. Kan det va flotören då eller kanske givaren nån som vet hur ja går till väga???? Tacksam för svar mvh johan
-
- 10 svar
- 4,6k visningar
- 1 follower
-
-
OBS!! Sjukt lång renoveringspaus, igen! Efter kompletterande pyssel med styrservon gick jag på nervsystemet (elsystemet) i julas. Men hoppsan, det är i långt sämre skick än vad en snabbinspektion lovade. Hoppsan igen, ett nytt kostar typ 17 000 kr! Man kan göra mkt för dom pengarna. Har lyft ut rubbet o öppnat härvorna, och det hoppade nästan ut råttor. Här fanns allt från klippta o brända trådar, dåliga skarvar, mixade färger o extra tåtar, etc. Lägg till att jag inte hittar något bra elschema och 17 000 kr börjar kännas prisvärt. Började med att kartlägga vilka ledningsfärger min bil har. Har fått hyfsad kläm på vad som går vart men det är 2 tåtar som jag är klart osäk…
-
- 0 svar
- 59 visningar
-
-
Jag behöver en sladd som har 12V vid tändnings- och startläge. Är det någon som vet var man kan hitta en sådan sladd? Funderade först på tändningslåset men det är kanske antingen tändningsläge #933 PNK eller startläge #919 RED/BLU och ingen både och? Det finns ju många B+ sladdar som radio B+ etc. men de verkar bara ha 12V på tändningsläge. Ska man koppla in sig med ett relä på något sätt?
-
- 2 svar
- 142 visningar
-
-
Hörde att det var kablen mellan generator o batteriet som var förklen.Att det gjorde så att generatorn går sönder. Mustang 2006.
-
- 0 svar
- 164 visningar
- 1 follower
-
-
Fick lite ont i huvudet ett tag 😀 Detta är fördelaren han visar i slutet av videon https://www.npdlink.com/product/distributor-all-new-replacement-cardone/219708 https://www.npdlink.com/product/ignitor-ii-by-pertronix/150572
-
- 2 svar
- 295 visningar
-
-
Har börjat felsöka laddningslampan som blinkar vid låga varv,tänder jag ljusetsläcks den. generatorn laddar med eller utan ljus på vid 14:5 volt har bytt till nytt laddrelä Vad kan detta vara?
-
- 0 svar
- 106 visningar
- 1 follower
-
-
Mycket djup information om tändsystemet , fick huvudvärk ett tag 😅
-
- 0 svar
- 139 visningar
-
-
Hej, 302:a med C4 från 1970, med shorty headders, snäll Edelbrock kam/förgasare, ingen högkompmotor, startar och går mycket snällt och bra. Men när det är varmt och man kört ett tag och stannar en kort stund för att tanka/köpa glass så går startmotorn VÄLDIGT långsamt och ibland knapp alls. Uppenbart ett eftervärmeproblem, för när den svalnat 10-15minuter så startar den fint som vanligt igen. Annars inget problem med värme i sig, har bigblockkylare, och det är en cab... Jag har bytt till Torqq Ministarter, kablaget är (tror jag 35mm²), gjort rent och dragit alla anslutningspunkter, skärmat motor och kabel med värmesköld, batteriet är iofs gammalt men fräscht,…
-
- 3 svar
- 327 visningar
- 1 follower
-
-
Bilen är en 66:a, svensksåld A-kodad med C4. Varvräknaren i Rally pac verkar leva sitt egna liv. Visar hyggligt rätt på tomgång och fluktuerar inte, men när man gasar på så visar den käpprätt fel och kan ibland svaja mellan 2000 - 3000 varv och det är inte relaterat till det faktiska motorvarvet. Motorbromsar jag så kan varvräknaren springa iväg till högre orimligt höga varv Och det spelar ingen roll vilken tändspole jag kopplar in, det blir samma beteende. I övrigt är allt original i motorrummet, originalfördelare med ny brytare och kondensator. All el är bytt i motorrummet och följer kopplingsschemat till punkt och pricka. För övrigt går bilen bra. Och i och med att var…
-
- 11 svar
- 299 visningar
-
-
Jag har tidigare haft två mindre elfläktar på bilen, kopplat till en 30A säkring och ett relä vilket har funkat utan problem. Jag har dock haft problem med kylningen och har nu köpt en större SPAL fläkt på 245W. Räknade fram att det då krävs minst 20A men körde på 30A säkring. https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/kylflakt-spal/sugande/spal-kylflakt-385mm-16-sugande-varsting.html Fläkten går igång om jag sätter på den manuellt och jag har inte haft problem med att säkringen går. Jag skulle sen ut och prova den nya fläkten och det funkade bra till en början ca 20min körning, fläkten gick igång och stängde av sig med termostaten. Men sen gick s…
-
- 10 svar
- 567 visningar
-
-
Finns det uppgifter på exakt längd för tändkablar till en 66:a med C-motor? Och hur är det med tändhattar och anslutningar på fördelarlocket? Ska de vara raka eller vinklade och i så fall hur vinklade? Det spelar ingen roll vilka tändkabelsatser man köper. Längderna är alltid fel och när man har en motor där kablarna redan är bytta en gång har man inget att jämföra mot. Givetvis går det att måtta för att se vad som ser bäst ut men fanns det exakta mått vore det så enkelt när man ska köpa eller tillverka. Svara nu bara om du vet. Gissa kan vi alla göra utan att veta.
-
- 11 svar
- 4,8k visningar
-
-
Hej, Jag konstaterade idag att mitt vänstra halvljus har gått sönder (men helljus fungerar) och att jag har sealed beam strålkastare. Eftersom det inte går att byta lampa och som jag förstått av tidigare inlägg så är det en god ide att montera insatser med H4 lampa istället och koppla via relä. Är det någon som har ett bra tips på lämplig reläsats att köpa och hur man enklast kopplar in det hela? Bilen ifråga är en -66a. Mvh Uffe
-
- 2 svar
- 510 visningar
-
-
Har en Mustang -67 Ibland stannar inte motorn när jag vrider på nyckeln. Jag har bytt tändningslås men inte låscylinder. Startrelä är bytt. Vrider jag nyckel till start så skrapar det i startmotorn och sedan går det att stänga av bilen. Kan det ha något att göra med startmotorn?
-
- 7 svar
- 744 visningar
- 1 follower
-
-
Skulle lossa muttern till fördelaren när jag fick en kraftig stöt utan att röra spolen eller ledningen till fördelaren, motorn var igång, fel??
-
- 0 svar
- 286 visningar
-
-
Var kan jag hitta/köpa ett bra el schema till min 71:a? Mest av allt för det bakom instrumentbrädan, i min bil är det ett virrvarr av hemma snickrat, lösa sladdar, extra säkringar...you name it! Glöm detta, fått tag i ett! Och dessutom köpt dessa.
-
- 0 svar
- 355 visningar
- 1 follower
-
-
Halloj Söker tips på tändstift till en Ford 289. 4 Ports Edelbrock, portade och planade toppar, trimkam plus headers. Alltså lite trimmad. Tacksam för svar. Mvh Magnus (Kungsbacka)
-
- 0 svar
- 421 visningar
-
-
Tror att kontaktdon är rätt ord, jag avser alla dessa kontakter till ljuse, tuta, blinkers, tankarmatur, mot rattstången...etc. etc Till min bil, när jag köpte den, följde det med en universell kabelhärva, men inga kontakter. Går dessa att köpa någonstans? Bilen är en Mach 1, 1971
-
-
- 2 svar
- 615 visningar
- 1 follower
-
-
Har ett elfel baklyset lyser trotts inget ljus på. någon som har något förslag vad jag börjar leta. Kan det vara jordfel någon stans?
-
- 2 svar
- 467 visningar
-
-
Hej! Jag har under vintern renoverat en del under huven på min Musse! Efter att börja plocka ihop den igen och försök att starta den utan resultat, den vägrar starta! Det låter som den inte vill gå på alla cylindrar. När jag ställde ner bilen i höstas ryckte jag ur födelaren utan att riktigt titta hur den satt!🙁 Detta har jag ångratt många gånger nu!! Bilen gick bra när jag ställdes ner i höstsa! Jag har kollat på youtub på massor av filmer för att få tips hur man monterar tillbaka fördelaren rätt! Men det har inte gett något resultat, jag vet att man måste kolla så cyl 1 är i toppläge och att fördelaren skall peka på tändkabeln för cyl 1. Sedan vet jag att man …
-
- 1 svar
- 744 visningar
-
-
Hej alla! Vi har ikväll monterat ett nytt tändningslås på vår 66’a. Vi får det dock inte att fungera korrekt. (Jag har bläddrat i forumet efter svar men ej funnit något gällande just detta problem). Om vi inte missförstått el-schemat så ska det se ut enligt bifogad bild. Vid ACC så går instrumenten igång, blinkers finkar etc. Vid OFF är allt ”off” men vid ON så går startmotorn igång?! Vi har mätt och kontrollerat inkommande och utgående kablage och kan inte hitta något fel. (Vi har kört med bilen tidigare, dock med någon annans hemmabygge, typ Volvo tändningslås. Vad ska sked vid ”ON” respektive ”START”? (Det kan ju inte vara riktigt att startmoto…
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Ignitor tändning Ford 289. Byta tändspole, men ngn som vet vart motståndet sitter. Har nu mellan 5,5V och 9V på plussidan spolen. Men ignitor ska väl ligga helst runt 12V. Så kom gärna med förslag ang ny tändspole och vart ungefär motståndet är kopplat på kabeln.😎. Hälsningar Magnus
-
- 2 svar
- 624 visningar
-
-
Har bytat ut min shaker 500 till annan stereo då denna ej fungerar. Köpte kit med dinhållare och kablar inklusive den där lilla mojäng som ger 5v till slutsteg. Prövat 3 stereo samma problem på dom. Det knäpper i högtalarna när jag startar och stör mycket från generator. Monterade ett störningsfilter på rca kontakt till slutsteg det hjälpte mot vinande. Men hur blir jag av med det jobbiga ljudet var gång man ska starta bilen ?
-
- 1 svar
- 954 visningar
-
-
Går det att mäta upp hur stark generator man har? Jag hittar inga märkningar, inte ens tillverkare, på den och jag funderar på att skaffa elfläkt, plus mer stereo och har redan elservo. Så jag vet att jag behöver lite "punch" i den, men vill heller inte betala för ny om det inte behövs.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-