Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by MarcusE cmc1900,

Hej, är det någon som vet vad det är för vit dosa på bilden och vad den har för funktion? Den sitter på rattstången i en -67 cab med styrservo. På undersidan sitter en vinklad metallpinne som går att rotera. Skall den kopplas till något?

2. Started by 68gt390,

Jag har en "1968 mustang wiring diagram manual". Färgerna på kablarna och ingång i kopplingarna i elschemat stämmer INTE med det som tex. sitter bakom instrumenttavlan. Vad ska man då gå efter?? Går man bara efter elshemat kommer det då att funka??. Går man efter det som sitter bör det ju funka eftersom bilen har ju rullet någon gång men det är mycket brännt och klippt, så det blir inte kul att pussla ihop isådantfall? Vad tycker ni? Tack på förhand/MF

• 3 svar
    • 2,1k visningar
  3. Started by TonyM67,

Hej , När bilen går på tomgång står instrumentnålen för "alternator" på mitten då jag gasar på så drar den sig åt höger jumer gas desstå längre år höger,skall det vara så? Då jag lägger ett universal instrument över batteri polerna har jag 12,4-12,6 volt vid tomgång ,gasar jag på stiger det upp till 13-13,4Volt mer gas högre spänning, Känner ni igen detta?? Tony M67

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  4. Started by lpa1965,

Hej nybliven ägare till en 66:a med 289:a Ibland vid start så blir det blir det rök-puffar...ingen rök vid körning, nån sa att det kan vara ventiltätningen? Kan inte så mkt så tacksam för svar...mvh LP

• 5 svar
    • 2k visningar
  5. Started by wid68,

Hej Funderar på att byta till ett nytt elsystem till min -68. Är det någon som har erfarenhet av detta och vilket märke är att föredra. Tacksam för lite råd och förslag. Lasse cmc 1726

6. Started by Petehell,

Hallå där i novembermörkret Har plockat ur instumenthuset i min 67:a för byte till Km/h-tavla. Tänkte passa på att byta lampor och ser på nätet att det även finns LED-lampor. Är det någon som testat detta, blev det bra?

• 8 svar
    • 2k visningar
  7. Started by Janebrink,

Tja! E de nån som vet om fläktmotståndet skiljer sig mellan årsmodellerna? Fläktmotståndet till kupéfläkten alltså. Har et 69a och behöver nytt. mvh Anders.

• 9 svar
    • 2k visningar
  8. Hej Har ett Rally Pack på min -66 FB. Fungerar bra men klockan stannar ibland. Om man då knackar lite på mätarhuset så går den igång igen.......... kan gå 5-10 min innan den behagar stanna Någon som har erfarenhet om felorsak och repat en klocka med liknande fel ? Med vänlig hälsning Lars

9. Started by jörgen lyren,

Hej! Köpte en 67:as mustang som är importerad men det finns inga nycklar till den, så jag undrar hur man får lös tändningslåset? Går det eller är det bara att ta fram dom större verktygen. Jag har köpt nya låssatser runtom. Tack på förhand Jörgen Lyrén.

• 2 svar
    • 2k visningar
  10. Started by cmc 581,

tjena. har meckat dit en 100 amp generator från en nyare volvo på min 70 musse och lurar lite på hur man ska koppla. Behöver ju inget externt laddrelä längre. Är det bara plus minus och en kabel till laddningslampan i panelen? Eller behövs det göras nåt mer för att få det att funka?

• 6 svar
    • 2k visningar
  11. Started by Draken,

Vilken är att föredra?

• 3 svar
    • 2k visningar
  12. Started by Hans-Åke cmc1478,

Hej, har en Mallory Unilite fördelare och en Blaster tändspole och när jag försökt reda upp röran med eltåtar i motorrummet hittar jag en tåt som går från plus-polen på tändspolen bort mot brandväggen men tar slut i luften innan dess, den är ihopprullad och skulle i full längd kunna räcka in i kupen till en ev. varvräknare. Frågan är bara: är det ett riktigt antagande att den ska kunna anslutas till en varvräknare och i så fall vilken typ, ett repro rally-pac?, eller ett nyare sorts instrument? HÅ

• 7 svar
    • 2k visningar
  13. Halloj, Var ute å gled med cougarn häromdan när bilen plötsligt dog, döden föregicks av en kraftig smäll (avgassmäll tippar jag på?), varför det small har jag ingen bra förklaring till mer än att CDI boxen fick spel och fixade en misständning av något slag...(?) När jag sen testade starta så tände den inte till, motorn gick dock runt fint som vanligt. Kollat brytar/rotorpinne å den snurrar som den ska å sitter stabilt. Kommer också bra med soppa till förgasaren och inga missljud eller trögheter när motorn drar runt. Har ett procomp tändsystem, (CDI ignition box, tändspole, fördelare) och försöker nu sätta mig in i hur systemet funkar och hur jag ska angripa felsökningen…

• 4 svar
    • 2k visningar
  14. Started by kelvincline,

vilka fördelare kan man använda till msd boxar? optical eller magnetic??

• 4 svar
    • 2k visningar
  15. Started by winnerpatric cmc162,

Hur mycket glapp kan det vara i en fördelare. (upp och ner vill säga. ) om man tar bort rotorn och lyfter i den genomgående stången så kan jag lyfta den ca 2 mm. Får det vara något spel över huvud taget? tacksam för svar.

16. Started by TOPPLESS,

Jag har problem med startmotorn när bilen (-65 cab, 289) är varm. När jag ska starta den, händer ingenting men efter ca 4-5 sekunder går startmotorn igång och bilen startar. Alla har sagt till mej att byta startmotor, men nu har jag hört att det är solenoiden det är fel på, och inte någon lindning i startmotorn. Har någon annan av er råkat ut för samma sak ? Vad var felet hos er ?

• 3 svar
    • 2k visningar
  17. Started by kärsta,

Är det någon som vet hur man kopplar elet till ett släpvagnsdrag, gäller en Mustang 66 HT. Vars får man tag i ett kopplingsschema? Hälsn. Kerstin

• 3 svar
    • 2k visningar
  18. Started by Timstangsxåta,

Om jag byter från 55 Ah orginal generatorn till en som kan ladda 100 Ah Vad skall man andvända för laddrelä då tro?? Funderar på att inst. elfläkt till kylaren och det behövs väll mer kräm då? Någon som vet

• 6 svar
    • 2k visningar
  19. Started by Magnaten,

Jag håller på att koppla in en gammal instrument panel på min 66:a. När jag kopplar in tåtarna till Amp mätaren och startar går den i topp, förbi högsta markeringen för laddning. Sedan börjar ryka !! Kan det vara så att min Volvo Generator på 80 Amp ger för mycket ström till Ampmätaren så den får värmeproblem???

• 7 svar
    • 2k visningar
  20. Started by Börsa,

Jag skall montera dit ett IGNITOR jag undrar om det är något speciellt som jag måste tänka på eller är det bara att ta bort brytarna och sätta dit det och koppla sladdarna.Hur vet jag att jag har fått dit det riktigt i fördelaren

• 6 svar
    • 2k visningar
  21. Started by mustang65,

HEj igen! Har varit till en kompis idag som har en felkodsavläsare och läste av lite koder. Fick följande koder: 13 cannot control rpm during er self-test low rpm check 42 No hego switching detected always rich right side 92 Hego sensor circuit indicates systen rich left side Har byt till nya lamda sonder och tpsen är ny och inställd, vad är felet?? Ska inte lamda sonderna skicka signal till datorn: det är fet blandningn dra ner på soppan??? eller??? Är det någon som har en aning??? MVH Robban

• 5 svar
    • 2k visningar
  22. Started by Tom Krusell,

Hej När ni ändå pratar om brytaravstånd. Vet ni vad det ska vara För avstånd på en 351w?

23. Started by mustang65,

Hej igen Vad skall tomgången stå på min -88 hittar ingen data? När man ställer in tändningen gör man det på tomgångsvarven eller???? Ska man koppla bort något samtidigt???? Mvh Robban

• 3 svar
    • 2k visningar
  24. Started by Henke CMC 2232,

Ja nu är jag i farten igen och upptäckte denna när jag fick hem bilen men den har sedan fallit ur minnet. Funderar på vad detta kan vara för kontakt?

• 7 svar
    • 2k visningar
  25. Started by mlindblom,

Halå. behöver verkligen nytt batteri till mussen nu... Går ju inte att rulla igång fanskapet när det är autmagisk låda... Har ni några bra idéer på ett bra och hållbart batteri? Vad använder ni? Känns som kanske ska undvika de allra billigaste....

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.