EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
Hej alla. Har ett problem med mitt ljus på min mach 1 -69.Halvljus och parkering fungerar utan problem men så fort jag sätter på helljuset så slocknar allt ljus fram. Bakljusen fungera fortfarande.Kan det vara dragströmbrytaren (ny nos)som inte pallar?
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hallo! Kommer precis in från garaget och är lite sur på mig själv. Har bytt tändning en gång i tiden eftersom nycklarna kom bort i transporten när jag tog hem bilen i Höstas. Problemet är att jag antagligen kopplat fel någonstans då kabeln (lila) brinner av....för andra gången. Jag bytte ut den första som brann och har låtit allt vara i några månader men nu skulle jag göra ett nytt försök och denna gången vred jag inte ens på nyckeln utan det började ryka så fort jag fick batteriet på plats. Den lila kabeln som brann av går till en röd kontakt och därefter blir den lila-vit. Var går den kabeln och vad kan jag ha gjort för fel? Hittar nämligen inte kabeln i kopplingsschem…
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Renoveringen går sakta framåt och ytterligare frågor återstår. På min och kanske allas Mustang Ht-67 så sitter det ej någon belysning för nummerplåten , vad säger bilprovningen om det ?. Man kan ju bara inte springa till Micro o köpa en belysning utan det kanske finns någon som har ett bra svar o kanske tips på detta . Allt är så spännande o härligt o en lång vinter får gärna vara jätte lång för då bosätter jag mig i garaget för att i vår mullra ut med en Nyrenoverad Mustang Ht - 67:a . Kan det bli bättre ån så ? , nä knappast .
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
har satt i en varvräknare med shiftlight i min 88 mustang men den visar fel, när jag varvar 1500 så visar den 3500, jag har msd al6 tändning och har kopplat den på utgången på den för varvräknare, nån som haft liknande problem?
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har lite små konstigt el problem i bilen.. Den går inte å starta me strålkastarna på(inget händer när ja vrider på nyckeln), men så fort jag stänger av dom så startar bilen på en gång! Har ett nytt optima batteri, den laddar som den ska, bra jord från batteri å från mottor till chassi.. Är det nån som kan ha en aning om vad som kan vara galet?? MVH //Mathias
-
- 0 svar
- 927 visningar
-
-
Hej jag har en musse gt v8-03 med en stereo som jag aldrig har skådat! Sitter två slutsteg bak under hatthyllan och tycker det är bra ljud lite lite bas bara. Var och köpte baslåda och slutsteg fick se på stereon att det inte fanns några lågnivå utgångar så köpte en lågnivå adapter som man ska koppla på högtalar utgångarna säger brl??? Men förstår ej vilka kablar som är till vad någon som har elshema på stereon eller vet vilka färger som är till vad på stereon??? har kollat på stegen och så men det löser ingenting hittar ej vilka som går till stereon och till stegen. Har gjort detta på en kompis bil en chrysler men var ej så komplicerat som denna eftersom det inte satt nå…
-
- 0 svar
- 841 visningar
-
-
Hejsan Har haft problem med att instrumenten lagt av då och då, fått tips på forumet att byta tändlåset. Just gjort detta, faktiskt ett kvick fix. Resultatet blev att instrumenten fungerar, bara provat ett par gånger men ändå. Däremot till min glädje blev ljuset mycket starkare från ledljus till bra ljus. Motorn går också betydligt jämnare från att ha missat lite då och till att gå jämnt och bättre klipp i gasen. Kan inte så mycket om el, men vore kul att höra om någon vet vad som har hänt. Sune
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa. När jag noll-ställde km mätaren, lyckades jag även med bedriften att ha av visaren till hastighets mätaren, vet någon vart man vänder sig, för att få tag i en ny sådan, mätaren för övrigt fungerar. Andra lösningar på problemet är också intressant. Qenth.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har precis blivit med Mustang! ...och det finns lite saker måste ordnas. Signalhornet t.ex. Hornen var inte inkopplade, när jag kopplade indem så fungerade ändå inte tutan men när jag svänger, då tutar den Det var länge sedan jag hade det felat på ngn bil men jag har för mig att jag fick byta kontaktringen och kontaktstiften -de som fjädrar. Någon som kan detta på rak arm? Sedan har jag inget bromsljus heller. Jag har inte tittat närmre på det än, men undrar om det finns ngt som det "brukar" vara t.ex själva kontakten vid pedalen eller ngn säkring eller ngt! Tacksam för alla tips. Återrapport kommer senare
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
för ca en vecka sedan började aampmätaren få fnatt under färd slog åt vänster med hyfsat jämna slag. Stannar kliver ur och kollar då funkar inte parkeringslyset samt baklyset men övrigt fungerar. Och det låter lite om ljusströmbrytaren. stänger av lyset åker hem kollar igen Nu fungerar allt igen Lite svårt att felsöka på något som fungerar Igår samma sak men nu är felet kvar Kan det vara ljusomkopplaren som lagt av då jag mäter lite på den så får jag ca 60 ohm på ett par ställen där jag tror det ska sitta inbyggda säkringar Att tillägga är att jag har kört med relä till hel och halvljus i 2år. men den kanske kan haverera ändå Är det någon som kan bekräfta att felet f…
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Letar efter inkopplingsschema till varvräknare årsmodell 68. Jag tror den är av org typ då andra anslutningar är markerade med rätt färger. En grov svart tråd ur huset och en grov röd tråd. Är det någon som vet vilken som skall anslutas vart? Minus svart? Röd till tändspole? Eller skall tändspoleströmmen gå igenom varvräknaren? Står inte med på något schema i böckerna och hittar inget på nätet. Hälsningar CMC945 Mario Bretschneider
-
- 11 svar
- 3,4k visningar
-
-
tjena. har meckat dit en 100 amp generator från en nyare volvo på min 70 musse och lurar lite på hur man ska koppla. Behöver ju inget externt laddrelä längre. Är det bara plus minus och en kabel till laddningslampan i panelen? Eller behövs det göras nåt mer för att få det att funka?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Idag skall bilen besiktigas efter att ha varit avställd i några år. Glad i hågen kör jag iväg mot tappen. (Tanken var i det närmaste tom) Efter ett par hundra meter börjar det ryka under handskfacket och ur luftgallren framför huven samt lukta bränd bakelit. Nu dj**lar tänkte jag, nu brinner bilen upp och jag som inte har någon brandsläckare installerad ännu. Snudd på fartränder på stolsdynan efter det... Har aldrig varit med om att något börjat brinna på det viset förr? Tror det är kupéfläkten för efter att jag ryckt ur kabeln kunde den svalna och jag kunde köra vidare. Ville bara dela med mig av min skräckupplevelse.
-
- 0 svar
- 929 visningar
-
-
Hej. Mina blinkers fram fungerar ej. Parkeringsljusen fungerar dock. Jag har mätt upp att det inte kommer fram någon ström. Bak fungerar allt som det ska. Jag har även provat att skifta relä, men det har inte heller givit något. Någon som känner igen fenomenet eller har något bra förslag? Jag har nyligen köpt bilen och det har inte fungerat under min ägo.
-
- 15 svar
- 2,5k visningar
-
-
Om sidomarkeringarna lyser med rött ljus är de olagliga i Sverige så de flesta har dem urkopplade (åtminstone vid besiktning). Ingen blinkers i dem såvitt jag minns utan bara fast sken med parkeringsljuset påslaget. Nu har ju nyare Volvo röda lysdioder riktade åt sidan och det ska bli intressant att se hur noga polis och bilprovning kommer att vara i framtiden.
-
- 26 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej folks.. I väntan på byggbilder från framvagnsbytet, http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=11615 , kan jag ju alltid visa vad jag fick för mej att pyssla med en mörk natt i vintras. Hade sån tur att en jobbarkompis var på semester i Las Vegas, så då fick han handla lite grejer åt mej, som jag monterade under några kvällar.. Inget för de som helst ser att allt är orginal, men ett, i mina ögon, lyft för en i övrigt svart och rätt trist inredning.. Håll till godo! Mvh Herman
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Har ngt skumt med min takbelysning som inte fungerar.(1968) Lampa ok , säkringar ok, golvkonsollbelysning ok även inne i instrumentpanelluckan, vad mer kan det bero på ? Hardtoppen
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Startmotorn är fastspänd i skruvstycket, den slår inte till när + koppplas till polbulten . om jag trycker ner tillslagsarmen mot ankaret snurrar motorn. Jag förstår att tillslagsarmen skall dras ner mot ankaret av magnetism när +kopplas in men vad beror det på att det inte sker automatiskt? Är det någon som klurat ut det? Vad är det för fel? Tacksam för hjälp. Stanley
-
- 7 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej hur många watt ska lampan som sitter i växelväljaren på an automat 66 vara på?? Den lampa som satt där stod det G-E 1891 på, inte mycket info där alltså....
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Någon har instalerat högtalare tidigare, det hål som egentligen är för högtalare är det i mitten.
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej jag skulle vilja ha ett elschema på en generator o relä kablar i mellan o kablar från relä och vidare.jag har orginal generatorn o relä.men kablarna som var där hadde brunnit upp så jag satte dit en generator med inbyggt relä.har satt dit flera stycken men efter ett tag börjar generatorn gnissla kan det vara överslag någonstans eller överladdar den.har även satt dit spännstag som är gummiupphängt men det hjälper ej.satte dit en ny saab generator täckte nu är problemen lösta men inte efter ett tag böra den gnissla den med.är glad över alla förslag men är orolig om jag sätter dit orginalet om den ska börja gnissla med,har dragit nya kablar till batter-generatorn.Affe
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag är less på min original säkringsdosa. (likadan som på bild) Dels är den ful (rost, ludd & bös), det går inte att hoppa in på macken å köpa säkringar och ena bläcket som skall hålla en säkring är nästan av (säkringen glappar). Har en polare som jobbar med att meka el så han erbjöd sig att byta ut den mot en modern säkringshållare istället. Typ: Org är det ju säkringar på 20, 14, 7,5 & 2,5A. Vi tänkte köra 20, 15, 7,5 & 3A istället. Är det bra eller anus? Polaren är pedant och kommer göra det både snyggt och bra. (inget skala, tvinna tejpa utan löda och krympslang etc)
-
- 6 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej ,jag har ett problem som kanske någon kan hjälpa mig med Först vad jag gjort, jag har bytt dragströmbrytaren,bytt spänningsregulatorn på inst,panelen samt bytt givare i tanken. Problemet är att då jag bytte givaren så fungerade den en kort stund sedan så slocknade den och oljetrycksvisaren ibland räckte det med att slå på isnt brädan så fungerade allt en kort stund. Förutom, detta så lyser ständigt höger körriktnings pil på brädan slår jag på blinkersen hö så fungerar allt återgår jag till neutralläget så lyser pilen. Höger halvljus lyser inte alls lika stark som vänstra, slår jag av all ljus så kan man skönja lite glöd i vänstra fram lampan , kan det vara att den ny…
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
-
Nån som kan tala om för mig var jag kan hitta lite mer djupgående information angående vad det är för signaler och liknande temp/oljetrycks-givarna ger? VCC, BAP och liknande av intresse också. Håller på o ska ta fram ett helt eget handbyggt instrumentkluster och skulle behöva lite mer information om saker o ting. I de böcker jag har finns det ju bara principskisser, men inget mer.
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-