Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by Snorre70,

Hej skulle behöva lite hjälp! I går så sluta blinkersen på min 68 att fungera, Vet fan inte vart jag ska börja försöka leta felet, har någon ide om vart jag ska börja. Har byt ratt och så haj jag LED i Bak i bilen med ett LED relä så det är byt. Kom gärna med ider o hjälp. MVH Thomas

2. Started by kristina,

Någon som vet var jag kan få tag i en elkontakt till motorn för cabben 1994 årmodell /kristina

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  3. Hej, jag har bytt generator på min Mustang -65 till en one wire. Jag kopplade in + på generatorn till den gamla pluskabeln och kopplade in befintlig jord. De övriga kablarna isolerade jag och hängde upp. Det verkar som att generatorn laddar då kupeljusen lyser starkare då man ökar varvtalet lite från tomgångsvarv, mitt problem är att både ALT och OIL inte slocknar fast motorn är i gång. ALT förstår jag att den lyser, men varför lyser OIL? Jag lossade på oljetrycksgivaren och startade bilen, det sprutade olja så det borde inte vara oljepumpen som pajat, hade loss fördelaren samtidigt så teoretiskt kan ju axeln tilll oljepumpen pajat. Jag skulle vara evigt tacksam om någon …

4. Någon som är haj på installationer av billjud? Har en retro digital stereo i bilen och ska installera ett slutsteg. Fattar inte var jag ska koppla in remote-kabeln som sitter tillsammans på RCA-kabeln i stereon? Behöver jag den? Här är radion jag har http://www.casmfg.com/Mustang%201967-73%20product%20page.htm Tack på förhand Peter

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Lasse CMC 1263,

Hej! Vilken sladd/sladdar ska sitt vid den svarta pilen resp. röda pilen?? Bilen är en -67:a Med vänlig hälsning Lasse

6. Started by Jimmy Palmqvist,

Har en 428cj med MSD tändning, förra året kollade jag tändningen med gamla svängdämparen men den vågade jag inte lita på så nu är det en ny. Men 55graders förtändning vid ca 3000rpm det verkar inte stämma motorn borde spika men det gör den inte och den går bäst med den inställningen på fri hand. Är det någon som vet om MSD boxar påverkar stroboskoplampan av äldre modell.

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  7. Started by Gleco,

Hej Jag behöver köpa in lampor till min Mustang 2006 V6. Jag behöver då vet vad jag ska ha för lamptyp till blinkers fram, dvs namn på sockel. och även för parkeringsljuset fram (jag har klarglas). Sen undrar jag också vad det är för lamptyp för blinkersbak (jag ska ha blinkers där backljuset är). Tack på förhand

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by renmark,

Hej Tänker byta bilsterion på min 05 Mustang . jag tänker behålla slutstegen. Fråga vilken späning har startströmen till slutstegen är det 12 volt eller 5 volt

• 3 svar
    • 1k visningar
  9. hej Jag har std Ford fördelare (351C) så jag måste spänna fjädern (böjer fästet) för att ändra tändkurvan, vet någon hur mycket ändring av fästet som behövs för en viss del ändring av tändningen? Ex 3 mm ger x grader… Tackar för hjälpen! Anders

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  10. Started by turbo57,

Har fått tag på en fläkt från en BMW E60 som ska pusslas dit på mitt kyl. Funderar på styrning till fläkten och har hittat en byggsats hos Kjell o Company med artnummer 87660 (DC to pulse Width Modulator), nån som vet om den kan funka för att få varvtalsreglering med hjälp av en tempgivare för mätare? Eller finns det nåt annat alternativ som är lämpligt?/Leif:confused:

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by laxkungen,

Har i vinter haft batteriet kvar i bilen och innan jag plockade ut bilen nu i vår så laddade jag upp batteriet. Bilen startade fint och efter en liten tur så lät jag bilen vara avstängd för att sedan köra in den i garaget. Bilen startade inte förrän jag hade laddat uppbatteriet på nytt. Samma sak händer hela tiden och jag undrar om det är någon som har problem med urladdat batteri på sin 07:a? Det jag har märkt är att det blixtrar från pluspolen när jag ansluter den. Dessutom så börjar även CD växlaren att mata så jag undrar om inte radion/CD tar ström från batteriet hela tiden. Om jag behöver byta batteri vilket amperetal behöver jag? Funkar ett 60 amp på en 07:a? Det hä…

12. Started by Bengy,

Hej, Lyckades tvätta jeansen med nycklarna i fickan. Någon som har liknande erfarenhet? Känner mig som en idiot men vad hjälper det? Tidigare har det varit "pys" ljud när man tryckt på knappen men nu är det tyst och ingen reaktion från bilen heller. Har haft den liggande på tork och även blåst lite försiktigt med hårtork utan resultat. Kan det hjälpa att byta batterierna? Någon med erfarenhet?

13. Started by Lasse CMC 1263,

Jag tänkte byta tändningslås på min -67:a och har köpt ett nytt. Men det nya ser inte alls ut som det som sitter i bilen. Undrar om det är något hemmagjort som sitter där eller är det någon känner igen det? Och hur får jag bort det? Om jag tar en polygrip på utsidan så snurrar bara alltihop! Med vänlig hälsning Lasse

14. Started by pools,

Hej! Jag tänker byta fördelare på min 390. Vad rekommenderar ni? Mvh. P-O

15. Halloj, Var ute å gled med cougarn häromdan när bilen plötsligt dog, döden föregicks av en kraftig smäll (avgassmäll tippar jag på?), varför det small har jag ingen bra förklaring till mer än att CDI boxen fick spel och fixade en misständning av något slag...(?) När jag sen testade starta så tände den inte till, motorn gick dock runt fint som vanligt. Kollat brytar/rotorpinne å den snurrar som den ska å sitter stabilt. Kommer också bra med soppa till förgasaren och inga missljud eller trögheter när motorn drar runt. Har ett procomp tändsystem, (CDI ignition box, tändspole, fördelare) och försöker nu sätta mig in i hur systemet funkar och hur jag ska angripa felsökningen…

• 4 svar
    • 2k visningar
  16. Started by Dr Frelin,

Hej! Har fått ett mystiskt fel på min 68 cab under helgens crusing i Älvdalen. Vid var 10-20:e vänstersväng, ganska precis när jag rattat 10-20cm, så slocknar lysen och motorn dör. Detta sker under kanske 1s så ibland hinner motor dö helt och ibland kan den "hämta igen" och fortsätta gå. Va mest nyfiken om någon annan har råkat ut för detta lustiga fenomen och givetvis vore det roligt med lite teorier om vad som kan orsaka detta. Ska bli spännande att felsöka detta!

17. Started by Börsa,

Jag har en 73a med Clevland motor när jag startat ligger startmotorn i och det går inte att stänga av bilen med nycklen är det någon som har en ide på detta har provat med andra start relä men det är likadant

• 9 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by pools,

Hej! Jag tror att nån av dioderna är kortis i generatorn. Är det nån som vet vilken typ av dioder det är, och var man kan köpa dom? Laddlampan lyser även när tändningen är avslagen. Spänningen kommer från statorutgången på generatorn. Den ska väl vara spänningslös om motorn inte är igång? Alltså kan nån av dioderna vara kortis och ge en spänning till statorutgången. Eller hur? Mvh. P-O

• 0 svar
    • 883 visningar
  19. Started by KenHT68,

Hej alla ! Har frågat tidigare, frågar igen : Har någon varit med om en tändspole som läcker i stora uttaget i mitten. Utgår från att den är fylld med olja. Är detta något som påverkar gången i motorn ? Jag har inte märkt något. Jag har pertronix brytarlöst + deras tändspole, bara undrar

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  20. Hej! Det är en ovanligt varm sommar och förra veckan bluddrade och stannade min Mustang 1971 och var omöjlig att få igång trots att jag försökte med ny tändspole. Jag fick igång den senare på kvällen efter att jag bytt kondensator, men dagen därpå uppstod problemet igen. Detta hände när motorn nått arbetstemperatur och jag tror att det är förkopplingsmotståndet som ställer till det eftersom jag misstänker att jag redan har en motståndskabel. Jag har Mallory-fördelare med brytare, MSD Blaster 2 och enligt instruktionerna ska jag ha ett förkopplingsmotstånd, men det behövs väl inte om jag redan har en motståndskabel? Jag gissar att den kombinationen gör att bilen dör vid a…

• 3 svar
    • 5,1k visningar
  21. Started by pesi,

Hej alla. Följde en tidigare tråd gällande inställningsmarkerigar för tändningen på en 351 C. Det fanns en bild på en plåt som skall indikera tändinställningen när man kör med stroboskop. Se bifogad bild. Min fråga är: Vet någon var man kan få tag på en sådan??

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  22. Started by ricky,

Har monterad en NY Fram ljus men när jag tittar på den med den andra ljuset är höger upp än den andra. Hur justera man den här ? TACK

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Hej Har ett tokproblem, tror min hallgivare på min 67-musse gett upp. Är som att någon ger han en smäll å bryter tändningen, i början när problemet började så sa det poff när han vart varm å sen tvärdog, har fått tips på att det kan vara denna hallgivare. Har testat strömmen runt och det går ström till databoxen, till tändspolen och allt. Nu startar han inte å får ingen gnista från spolen. Mitt problem är vidare att hansenracing ej får tag i denna förrens i slutet på augusti.. Powermeet är nästa vecka som jag givetvis hade tänkt åka på då jag bor i västerås. Så om det är någon vänlig skäl som sitter på en Mallory 605 hallgivare som inte används skulle jag hemskt gärna vil…

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by JockeH,

Hej! Har haft lite strul med min startmotor ett tag, den vägrar att skicka ut startkuggen då och då och bara snurrar med ett irriterande ljud. Efter 2-3 omförsök när detta händer så fungerar det bra igen. Bendixdrevet misstänkt bov i dramat så jag har nu tagit bort och rivit startmotorn. Kan inte direkt se något synligt slitage, förutom att det syns att startmotorn hängt med ett tag. I "bendixen" sitter bara fyra klackar som går i splines på axeln i startmotorn, en av dessa kunde jag känna var lite mer sliten än övriga, men ändå rätt ok som det verkade. Har även beställt renoveringskit från Hansen. Det var ju ett riktigt skit att få ut startmotorn förbi header och tråg, …

• 7 svar
    • 2,3k visningar
  25. Started by bjope45,

Provar med ett separat inlägg om mitt problem efter att ha läst "tusen" inlägg om felande instrumentbelysning. Min innerbelysning tänds inte. Nya lampor finns i dörrar och under instrumentbräda. Kablar i dörrarna är bytta. Instrumentbelysningen fungerar utmärkt med dimmer och allt. Parkeringsljus, perfekt! Hel/halv, perfekt! Säkringar, hela! Verkar som det inte kommer någon ström. Varifrån kommer strömmen till innerbelysningen? Går den via ljuskontakten? Blir man klokare om man skruvar ut denna? Har lusläst Haynes och Fords färglagda elschema men man är ju ingen elektriker... Någon kunnig där ute som har ideer?? /Björn

• 15 svar
    • 5,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.