Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by diskus,

På min-67a fungerade inte temp, olje o bränslemätaren när jag köpte bilen i höst. Alla mätare rörde sig litet men knappt märkbart. Efter info på detta forum beställdes en spänningsregulator från Vp. Då började oljetrycksmätaren fungera normalt de andra två var lika låga som tidigare, tempade kylvattnet med webertermometern 82 grader så det var ok. Testade då mätarna genom att jorda enl instruktion både temp o bränsle mätare gick i topp så mätarna verkar fungera. Beställde då nya givare både till tank och för vattnet. Fick ikväll mekabstinens så jag tog min varma kaffe kopp ut i garaget kopplade in den nya tempgivaren även med jord o lät den smaka på kaffet. Var helt säk…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by Petehell,

Hallå där i novembermörkret Har plockat ur instumenthuset i min 67:a för byte till Km/h-tavla. Tänkte passa på att byta lampor och ser på nätet att det även finns LED-lampor. Är det någon som testat detta, blev det bra?

• 8 svar
    • 2k visningar
  3. Started by Sebring,

Hej Tankmätaren på min 67:a visar inte helt full när tanken är fylld så att det skvätter ut. När den sedan, efter en tids körning, visar den att tanken är på väg att bli tom , men när jag fyller på den så får jag inte i mer än typ 50 liter.Skall rymma 60 l , right ? Verkar alltså som att den är förskjuten längs skalan och visar för lågt hela tiden. Något tips om hur att rätta till ? Fel på motståndet ? Byta ut del eller hela givaren ? Mätaren ? Claes H:confused:

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by Yggdrasil,

Hej alla Jag håller på att byta till brytalöst system men får det inte att funka. När jag vrider på tändningen så får jag en gnista på stiften, men när jag försöker starta och startmotorn börjar, så blir det inga gnistor längre. När jag då sätter i brytarna igen så startar den utan problem och går klockrent. Har varit i kontakt med Hansen Racing och Norrlands Costum och fått en del tips men inget funkar. Har någon haft liknande problem? Monterade in ett Rally pack förra hösten, kan det påverka? Tycker att det inte skulle funka med brytarna monterade då heller eller? Börjar få ont i huvudet. CMC 3965

• 8 svar
    • 2,4k visningar
  5. Started by hasse_g,

nån som vet hur detta fenomen kan uppstå och vilken kabel det är?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by mikeo cmc 748,

Någon som vet var man kan köpa denna kontakt från Flaming river i Sverige? Tänkte att jag skulle slippa köpa från internet. http://www.flamingriver.com/index.php/products/c0001/s0014/FR20120HN

7. Started by KenHT68,

Hej Mustangvänner Vilka tändstift ska jag ha till en original 289:a 2port, C4 aut, 1968 års modell ? Kan någon ge modell-betäckning på olika fabrikat, typ NGK, Bosch, Autolite, Motorcraft, etc MVH KenHT68

8. Started by Girly1978,

Hej! Hemkommen från en fantastisk helg i Sälen med många av er härliga Mustangägare! Och utan er förstahjälp på plats hade jag haft problem att ta mej hem. Tack alla som kom med idéer! Problemet började när jag skulle starta bilen i Mora på morgonen efter att den då hade körts 43 mil o den dog så fort jag släppte nyckeln. Med mycket gas o våld lyckades jag starta den med nöd o näppe... Men nu visar det sej att den startar direkt o utan problem om man förbikopplar startrelät... Var är det mest troligt att felet sitter? I tändningslåset eller nån annanstans o hur kan man kolla det? Vill ju vara säker på vad det är innan man beställer delar... Hälsningar Jenny

• 16 svar
    • 4,4k visningar
  9. Started by Bosse N,

Någon som känner till om en HEI fördelare är kompatibel med en MSD tändbox och MSD tändspole? Kan något ta skada om man kopplar ihop det? Med vänlig hälsning Bosse N

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  10. Hej Har ett Rally Pack på min -66 FB. Fungerar bra men klockan stannar ibland. Om man då knackar lite på mätarhuset så går den igång igen.......... kan gå 5-10 min innan den behagar stanna Någon som har erfarenhet om felorsak och repat en klocka med liknande fel ? Med vänlig hälsning Lars

11. Started by Drivax,

vet att detta är et mustang forum men behöver ett elsckema till en fairlane 66 hhar ett konstigt fel tank mätare vindrutetorkare tutan fungerar ej.

12. Started by turbo57,

När vi åkte från Sälen fungerade varken hel eller halvljus. Lars Oscarssons eminenta reläsats monterades förra året före första start, kopplat till tändning så att bara parkeringsljus lyser när tändningen är avslagen. Nån som har en ide vad som är troligast fel? Kabelbrott, jordfel bägge sidor, dragströmbrytaren eller fotomkopplaren? :confused:/Leif

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by JH,

Lita aldrig på nya grejer! Glappet i en anslutning till tändningen visade sig vara en "mycket dåligt" monterad anslutning i brytaren till vxl-reglaget. Returkabeln från tändningslåstet till startrelät satt inte ens fast utan var endast täckt med gummimassa mot kontakten. Nu är den lödd, vilket borde var obligatoriskt.

14. Started by Draken,

Vart ska den gula (Vit?) och den svarta stumpen gå till?

15. Started by Tomas olsson,

Har problem med hastighetsmätaren på min -68. När man tar ut bilen och börjar köra så funkar inte hastighetsmätaren, nålen står på noll, men om jag "dunkar" till mätaren så hoppar den igång, lika om jag kör fort ett tag så hoppar den igång, efter att den har hoppat igång så funkar den perfekt även om jag stannar, stannar jag en längre tid eller låter bilen stå över natten så börjar problemet om igen. Jag har ny vajer och nya drev i lådan så jag tror att själva problemet är i mätaren, alldeles så att nålen "klibbar" fast på noll när den får stå ett tag, är det svårt att riva mätaren? Tips mottages tacksamt.

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Martti cmc539,

Hej. Har pulserande 12 V bakom mätartavlan till båda instrumenten men ingen ström i kabeln vid tanken eller temperaturgivaren. Testade temp kabeln med ström och den va hel. Oljetrycksgivaren har pulserande ström. Vad göra? Byta regulator eller? Mvh Martti

• 10 svar
    • 2,1k visningar
  17. Started by JH,

Tacksam för tips! Årsmodell -67 med icke fungerande bränsle, temp och oljetryckmätare. Däremot fungerar all instrumentbelysning.

18. Hej! Har en HT-66 289:a som snällt startar när den är kall (nåja, efter det normala 10 sek kirrandet...) men det blir i år en orkeslös start när den är varm. - Normal start kall - När den är varm (10 min körning) så när man ska starta den, så blir starten precis som batteriet är svagt eller urladdat - kraftlöst. - Försökte få igång den med hjälp av startkablar och en rusande motor på en Volvo V70 - fortsatt orkeslös. Provade med nytt batteri och startkablar - samma resultat. Väntade en timme - startade, om än lite segt. - Provat mäta batteriet. Bra värden. Även efter en nästintill orkeslös start så är batteriet full-laddat. - Generatorn verkar fungera då spänningen är hög…

• 4 svar
    • 2,5k visningar
  19. Started by uone,

Hej! Jag har problem med att få min 65a att gå rent. När jag idag kollade tändningen så hade jag på tomgång med vacum bortkopplad 12grader när jag sedan kopplar in vacumet så får jag strax över 40 grader. Jag har letat men kan inte hitta någon begränsning av maxutslag på vacumförställningen. Är det någon som har något bra förslag på hur man löser det? Johan

20. Jag hittade ett bra tips på hur man till en billig penning kan hålla ihop tändkablarna http://volvosweden.se/infusions/fusion_tube/view.php?cat_id=3&video_id=263

• 1 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by Jacksson,

Demonterade hastighetsmätare vajern och har då en relativt stor svart "klump" mellan vajern och instrumentpanelen. Vad är detta för något, kompenserar den något eller?

22. Started by fredrik.mickelsson,

Det är besiktning imorgon å nu har jag kikat över lite lampor på bilen. Och nu undrar jag,, När jag slår på positions ljuset så Lyser blinkersarna fram. Är det så att mustang hade pos ljusena i samma som blinkersen?

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by looker,

Har köpt en beg 351w som inte har någon ( Timing Point ) motorn har nedre kylarslang på förarsidan. Skickade efter en timing point plåt som skulle passa 289-351w men denna passar inte någonstans. Någon som kan ge mig någon hjälp ang detta tändnings problem. Gärna bilder eller andra tips. Motorn går men ej riktigt 100% lite bråttom då bilen ska besiktas om 1 vecka

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by carlbo,

Har en fråga om det finns någon som bygger om original radio till 1965 Mustang alternativt om man kan köpa en med samma "look" (helst utan en massa digitala siffror osv) för FM bandet?

• 4 svar
    • 3,6k visningar
  25. Started by jolle,

Min bil har haft ignitor som gav upp. Stoppade tillbaka brytarspetsarna som en tillfällig lösning tills jag köpt en hei fördelare. Bilen går lite skumt,svarar inte på gasen utan hostar till först,sen kommer den. Har haft isär och bytt allt och ultraljudstvättat förgasaren (holley 650dp),ställt in den med vacuum mätare, ställt tändningen och brytarna rätt men den hostar ändå. Mätte upp strömmen till tändspolen. Med endast tändning påslagen så hade jag 3,5 volt till spolen och med motorn på tomgång har jag 7,5 volt. Är inte det lite för lite? Har en msd blaster 2 spole utan motstånd. Beställer nog en hei fördelare i veckan men skulle ändå vilja veta om det skall vara så lit…

• 0 svar
    • 2,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.