Jump to content

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. Min originalkylare har börjat läcka en del och det är nog dags att byta till en ny kylare. Vilken kylare rekommenderas? Är det någon speciell kylare som krävs då bilen är utrustad med AC? Tack på förhand för hjälpen!

2. Started by Prim,

Hej, Nån som kan hjälpa mig att identifiera växellådan med hjälp av taggen? Har försökt men hittar inte...

• Like
    • 2 svar
    • 305 visningar
  3. Started by SpyderRyder,

Hej, här kommer en annan detaljfråga. Jag fastställde att det främre parkeringsljuset släcks så snart halvljuset tänds. Detta verkar vara standard, eftersom det finns två olika ledningar på ljusströmbrytaren som går till de främre och bakre parkeringsljusen. Se bild, den svarta och den gul-svarta ledningen är det. Kan någon bekräfta detta? Tack SpyderRyder

• 3 svar
    • 421 visningar
  4. Started by Kenvall,

Hej, jag efterlyser en ägare till en Mustang GT Cab -68. Ursprungligen ( eller möjligtvis fortfarande beige med guldstripes på sidan). Den importerades -69,-70 från USA av min far och såldes i början/mitten på 70-talet. Då hade den fått svenska reg-skyltar som börjar på A. jag har originalskyltar New York, blå&orange från -69 och tycker att dom hör hemma med bilen. Kan du regskyltens nr en gamla systemet så är NY-skyltarna dina! Mvh Kenneth

• 0 svar
    • 289 visningar
  5. Started by SpyderRyder,

Tjena, nu har jag fastställt att reservhjulet jag fick med i bilen när jag tog över min 65:an är en 15" fälg med ett slitet diagonal / biasbelted däck. Obrukbart alltså, tror inte att detta har nåt att göra med Mustang överhuvudtaget. Finns det någon som har en original 14" plåtfälg (med 5 skruvhål) kvar? Med eller utan däck, det spelar ingen roll. Utan däck är kanske lite lättare att skicka som paket. Fälg, någon? 🙂 Tack i förväg! SpyderRyder

• 0 svar
    • 188 visningar
  6. Hej, igår var det dags att få den nya Mustangen levererad. Jag är väldigt glad som ni kan tänka er. Den första åtgärden för att förbättra bilen var att installera ett nytt handskfack. Inga problem 🙂 Jag kommer dock behöver lite stöd och rådgivning med förgasaren. Bilen har utrustats med en 4-ports Holley för många år sen - såvitt jag vet hände detta redan innan bilen kom till Sverige år 2004. Iaf så verkar förgasaren vara ganska dåligt justerad. Bilen startar och går, men bränsle-blandningen är på tok för fet, den behöver inte ens choken att starta den kalla motorn. Resultatet är att bilen rycker lite under färden med låga hastigheter. Från och med 70 km/t blir …

• Like
    • 12 svar
    • 777 visningar
  7. Started by jolle,

Var kan man få tag på en dragkrok till en -65 mustang ht?

8. Started by olle sjölund,

medl.5257 Hej min v dörr hänger ner ca 10mm verkar va övre sprinten som glappar hur byter man den eller finns någon annan justering? Års modell -69. Tummen mitt i hand. Tack på förhand.

9. Started by Anders cmc1611,

Hej, har några mysko händelser med min -68. Var ute och körde och allt bara dog, stannade och försökte starta, tände inte utan fick ta till startgas. Då startade bilen och gick bra igen, provade och körde flera dagar allt ok. Men sedan hände det något annat under en körning, alla instrument la av och alla lampor, instrumenbelysning och strålkastare, blinkers. Bilen gick hur bra som helst, körde hem stängde av och startade igen..allt fungerade.? Någon som har något tips? Hälsningar Anders

10. Started by Nod154,

Hej min automatlåda slirar på 1 2 och D men inte på R vad kan vara för fel är det bara att byta ut eller renovera den ? och i så fall har någon en låda liggandes eller vet någon som kan renovera den

11. Started by Masivematsen,

Jag har delar från en på 70 talet skrotad Mustang 68 bla sidopaneler bak röda handskfack lucka hastighetsmätare div kablage. Ett sidofönster en dörrlås stång ett radio fäste med radio från 70 talet. Skicka Mail med förslag till masivemats@hotmail.com. Finns i Huddinge Stockholm. //Mats A

12. Started by KaBohlin,

Hej, Jag söker efter en mustang -68. Tyvärr saknas väldigt mycket historik men skulle vara kul att veta vad som hänt med bilen. Jag har sedan tidigare varit i kontakt med Riksarkivet och Transportstyrelsen. Drömmen är att köpa tillbaka den! *Den finns inte registrerad hos Transportstyrelsen. *Jag har det gamla systemets regnummer. *Jag har chassinumret. Någon som har tips på var jag ska leta... eller om jag bara ska ge upp.

• 2 svar
    • 353 visningar
  13. Started by Andreas964,

Hej Har lite elproblem på en mustang 65. Allt började egentligen med att bränslemätare och temp givare helt plötsligt flög i toppen. Läste lite här på forumet och efter det hittade jag en lös jordpunkt bakom instrumentpanelen. Problemet löst och allt funka igen. Så långt allt bra. Men när jag hade loss instrumentpanelen så va det en sorglig syn på all efterdragen el som va skarvad hej vilt och kors och tvärs. Kablar som inte användes osv. Bestämde mig för att snygga upp och försöka få lite bättre ordning. Bakstycket på tändningslåset va inte intakt och vet inte hur dom fått ihop det så att allt lirade. Jag har beställt ett nytt bakstycke till tändning…

14. Started by BjörnD,

Såg att ett företag förespråkar akrylatbensin för vinterförvaring. någon som har erfarenhet av produkten?priset är ju högre men bortsett från det, kör mina motorsågar o gräsklippare med det men kan det funka i en v8 -65a Har dock aldrig haft några problem att köra o vinterförvara med 98 oktan Har dock noterat avlagringar i tank o förgasare i några av mina veteranbilar

15. Started by carls,

Har tänkt köpa en 65-66 cab,min fråga är. Har alla el cab

• 2 svar
    • 296 visningar
  16. Started by Teodor,

Hej! Köpte en Mustang från 65 för ungefär 3 månader sedan , har gått riktigt fint tills igår då den stannade oväntat, vid hade åkt ungefär 4 mil så dog den helt plötsligt vid en sväng när varvtalet var lågt. Gick inte få den att tända efter detta , så sprutade in lite bensin i förgasaren direkt , efter 3 försök tände den och gick fint hem sedan. Under felsökningen såg jag att kablen till oljetrycksmätaren var dålig nästan av, kan det ha något med den att göra? Verkar som att den har svårt att få fram bränsle vid start, den har varit lite svårstartad vid kallstart men efter det gått riktigt bra. Tacksam för alla förlag på vad det kan vara och tips 🙂 Mv…

17. Started by göran svensson,

Hej har någon köpt detta från cj ponyparts? ser i recentioner att dom har dålig passform. finns det någon annan som säljer dom? eller om någon av er har någon liggande. Det är den plastdelen som sitter på sidan om baksätet. / Göran 0701-801799

18. Started by Cat69xr7,

Hej, Någon av er experter som vet en bra och pålitlig firma, som kan renovera en Ford FMX automat vxl-låda i sthlms området? Tacksam även för andra förslag, dvs utanför sthlm. Har även förstått att man dessutom kan förstärka denna låda. Typ byta/konvertera främre bandet till flex typ, samtidigt byta till "one piece piston". Vad är ett rimligt pris för detta? Lådan kommer sitta bakom en strokad 351 cleveland (+450hk) /Kenneth

19. Jag har under de senaste åren fått ett missljud från bakaxeln som låter "wow-wow-wow" och ökar i frekvens vid ökad hastighet. Har gjort en grundlig felsökning och service enligt nedan utan att ljudet försvinner. Har inga vibrationer eller andra missljud från drivpaketet. + Kollat och smort rörliga delar till bakbromsar (trummor) inklusive handbromsen + Kollat bromsbackar. Ligger inte an onormalt mycket. + Kollat bromstrummorna. Inte ovala eller onormalt slitna. + Kollat hjullager bak båda sidor. Hittar inget glapp och missljudet ändras inte vid sväng i kurvor eller vid rullning med Neutral eller Drive ilagd. + Demonterat och monterat drivaxel/kard…

20. Started by Speedwell67,

Ett bra boktips är att skaffa en Shop Manual för din bil. Den är till stor hjälp, även om kvaliteten på bilderna är i närheten av minBentley manual till min VW, så är det hät din bästa kompis.

• 0 svar
    • 151 visningar
  21. Hej allihop, nu har det hänt, jag har köpt en begagnad gammal Ford. Det blev en årsmodell 1965 Mustang med 289 cui V8 och, som det ser ut, i ganska bra skick. Kommer ta emot den vilda hästen nästa vecka, det finns vissa saker att fixa. Själv bor jag i Småland, på vägen att bli en riktig smålänning fast med tyska rötter. Det är inte min första veteranbil. Jag var ägare till - en Renault 16 årsmodell 1978 mellan 1991 och 2001 (det var bara en begagnad bil på den tid, med roligt att köra) - en Mercedes-Benz W123 240D, årsmodell 1981, mellan 2003 och 2007, synd att jag sålde den - en Austin 1100, årsmodell 1970, mellan 2009 och 2021 - den fick ja…

22. Started by Musse_68_cab,

Hej Är det någon som vet var man kan få tag i silikonlisten som gör glasrutan vikbar mvh Stefan

• 1 svar
    • 717 visningar
  23. Started by BjörnD,

Jag plockade ned min startmotor idag då den uppför sig lite konstigt det är tydligen en startmotor som är till automatlåda ,jag har manuell någon som har någon ställe o beställa på? startmotorn jag har idag är då: motorcraft D2A-11001-ca 3g16b som tydligen är till automat mvh Björn

24. Started by Mussen67,

Hej alla Jag har en Mustang -67 HT svart bilder finns / pris 320.000 Maila vid intresse

25. Started by Biker,

Hej på er Håller på med en -66 Mustang HT/coupe. Den är för närvarande helt "ren" i bagaget efter byte golvplåtar mm. På nätet finns gott om inredningar från firmor med bas i USA. Här i Sverige har jag hittat en inredning hos Dalhems i Vessigebro. Artikelnummer A4067A01. Misstänker att de i sin tur har tagit hem den från staterna. Någon som handlat motsvarande produkt av Dalhems? Är det en OK produkt? m v h Urban