Jump to content

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. Started by roollun,

Hej En fråga 0m vaccum har en 289 1965 med Autolite förgasare 4port med vaccum uttag på höger sida som går till strömfördelaren . Mitt vaccum på tomgång är 0 ? Det stiger med gaspådrag är detta normalt?

• 6 svar
    • 854 visningar
  2. Started by laxkungen,

Såg att det började läcka från ena cabkolven då jag fällde cabben. Problemet verkar vara att den packning som sitter i kolven följer med pistongen och gör att den läcker. Innan jag börjar montera ner kolven så undrar jag om det är någon idé att försöka få packningen på plats eller är det en ny kolv som måste köpas in?🤔

• 3 svar
    • 921 visningar
  3. Started by Mikael Rosén,

Hej, Jag har en mustang fastback 69 med en 351 w och en manuel 4-växlad toploader växellåda och jag undrar vad det ska vara för koppling. Undrar även vart det finns att köpa då jag har kollat på de flesta ställena.

• 0 svar
    • 580 visningar
  4. Started by laxkungen,

Håller på att sätta tillbaka min metallist och råkade dra av fästet som sitter i listen. Hur kan jag få den på plats igen? Några förslag som håller🤔

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Anders N,

Jag ska lacka min -65a i HoneyGold. Under åren har jag noterat att det finns två nyanser man kallar HoneyGold, en lite grönare och en mer i guld. Dessutom har jag båda dessa nyanser på insidan av baklucka och motorhuv. När jag letar färgkod blir jag inte klok på vem som är vem av de två eller varför det överhuvudtaget finns två. Min bil har förutom insidan av motorhuven den färgen som går mer i guld. Är det någon i klubben som själv vet eller känner till någon som vet hur det hänger ihop så jag kan komma rätt?

• 8 svar
    • 799 visningar
  6. Hej Har en Ford mustang 69 med 351 vindsor med en manual låda och undrar ifall man kan sätta in en Center Force koppling i den. Mvh Mikael

• 1 svar
    • 453 visningar
  7. Started by KenHT68,

Hej alla, en fundering; Vad har hålet i bakre skärmkant för funktion ? Bilen i fråga: En 66:a cab MVH KenHT 68

• 1 svar
    • 629 visningar
  8. Started by Mussemussepigg,

Hejsan all info därute ! Går det att utläsa någonstans ute i etern , via chassinummer när fordonet har sin tillverkningsdag i detta fallet sista siffrorna ..........315314. På dörrtaggen är det instampat där det borde stå tillverkningsdag ,nu istället ett stort C ...?! Har fått via Mustang decoder online all fakta utom just "date" . i den rutan står istället "code not found" . Mvh Jerry

• 13 svar
    • 2k visningar
  9. Started by Tom Ripley,

Bytte tankgivare då den inte visade fullt , dessutom nån liten elpryl bakom instrumentpanelen men tji fick jag, blev sämre än innan någon som har erfarenhet av detta?

• Thanks
    • 4 svar
    • 674 visningar
  10. Started by sirutad,

Hey Guys I hope all is well. I'm glad I came across this forum because I'm really in need of some parts for 1965 Fastback Mustang. For right now, would anyone be kind enough to please give some recommendation as to where I could possible get a Single Barrel Carburetor and a Fuel Filter! (Either Automatic or manual). Thanks in advance ST

• 3 svar
    • 727 visningar
  11. Har rost lite var stans , framför vindrutan (ventilations utrymmet) möjligtvis delar av framvagnsbalkar , delar av golv , ev torquebox , bakskärmar , bakstam . Hur/var hissa upp bilen lämpligast , 2st motorstöd i fram/bak eller en rullbar ram under dörrtrösklar eller ngt annat ? Vill ju inte att bilen deformeras när plåt byts + att det måste gå att komma åt på ett bra sätt.

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  12. Started by tompa756,

Jag har läckage mellan huvudbromscylindern och bromsservon. Jag antar att det är bromscylindern som är dålig, men är det någon som vet om det finns någon reparationssats/packning att få tag i till dom här? Eller är det bättre att byta ut den? Det är en 73:a

• 2 svar
    • 614 visningar
  13. Snart blir den till salu.. Eller, nja. Har en -65;a, originalbil med 289:a och 4 växlad manuell som jag haft i snart 20 år. Allt startade vid en växellådsrenovering för ett par år sedan. Då byttes även lamell. Allt såg fint ut och jag monterade ihop den tillsammans med nya knutkors i kardan. Efter detta var den hopplös att starta med. Dragläget gick fint men det sista lilla på kopplingspedalen var ett rent helvete. Hela bilen hoppade. Efter en halv säsong med strul och olust skickade jag den till en bekant som jobbar som bilmeck. Ocentrerad koppling var teorin. Men nej, lite oljefukt från bakre packbox var det enda som hittades. Iom att allt var nere på backen igen …

• 16 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by bosewallius,

Hejsan! Kan nagon indentifiera denna artikel fran ett svenskt magazine, troligen 1967. Tidning och nummer. Tackar for all hjalp. Mvh Bosse Sewallius CMC#342 Article 1 Google Transcription.docx

• 1 svar
    • 572 visningar
  15. Started by Tungdragarn,

Hej har en mustang Mach1 -69 där jag har problem med sidorutan som inte tätar i överkant bak på rutan. har provat att justera men ingen större framgång! någon som har några tips?

• 1 svar
    • 645 visningar
  16. Started by Johan.83,

Hej, Jag har fått lite vibrationer i bak nånstans, ska byta knutkorsen först är tanken. Men såg att jag har en tagg på bakaxel som jag skulle vilja ha hjälp med att tyda i fall man måste göra nått ingrepp där i diffen Hoppas på hjälp 👍

• 1 svar
    • 593 visningar
  17. Started by JanneJ,

Jag har nog haft 5 olika avgassystem på min bil. X-pipa, H-pipa, ingen pipa, få dämpare, fler dämpare osv. Men alla har haft en irriterande resonans omkring 2000 rpm. Har kollat runt på andra forum och det verkar vara en sjuka som drabbar många jänkare så fort man frångår original. Är det någon som har en förklaring på vad det är som ger resonansen? Blir det en stående våg i ljuddämparen? röret? kommer någon del i egensvängning? Ni som har 2" eller 2,5" rör och inte har någon resonans, hur gjorde ni?

• 27 svar
    • 10,7k visningar
  18. Dekorlisten i framkant av cabben har släppt. -Vad är bäst att limma med? Göra så rent det går och limma med vanligt Kontaktlim, eller?? Nån med erfarenhet? ...måste ju tåla lite fartvind...! 🙂

• 1 svar
    • 642 visningar
  19. Started by Attila,

Bästa klubbmedlemmar! Har en Mustang 67:a med rak 6:a och 200 cui dvs. standard motorn, 3 vxl manuell. Planerar för att uppgradera standard ljuddämparen till en med mer muskelbil ljud, mer av djupa och låga frekvenser. Det är alltid en avvägning hur mycket det skall höras i cupen, gärna måttligt men inte för lite heller;) Tittat mest på Flowmaster 40, 2.25". Har någon av er samma er annan som ni är väldigt nöjda med?

• 2 svar
    • 814 visningar
  20. Started by Simon Lundqvist,

Hejsan, har ett litet problem som jag inte blir klok på. Bromsarna fungerade fint för några veckor sen innan jag installerade min line lock, efter line locken så behöver jag pumpa brumsarna 3-4 gånger innan dom ens börjar ta, systemet är luftat och jag har säkert dragit igenom över 5 liter bromsvätska för att vara säker på att det inte är någon luft i systemet. Jag har trummor bak och skivor fram, oken tog jag inte bort så där kan inget problem ligga, allt är spänt och jag kan inte se några synliga läckage även om jag känner på alla igångar med fingrarna efter att systemet har tryck i sig. Jag kan av någon anledning pumpa upp tryck och håller jag kvar t…

• Like
    • 8 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by Leffe61,

Jag behöver en ny skraplist (beltlist) till vänster sidoruta på yttre sidan, cab -66. Finns det någon som har en över så att jag slipper köpa en hel sats?

• 0 svar
    • 602 visningar
  22. Started by roggan62@Hotmail.com,

Söker en förarstol till en 66:a mustang.

23. Started by Blillpers,

Hej! Var ett bra tag sedan jag skrev något här. Funderade för några år sedan på en nyare Mustang men det rann då ut i sanden pga försäkringspriserna (åldern spökade). Men drömmen har levt vidare och jag började kika lite på Blocket igen senaste tiden. Men jag kom snabbt fram till att om jag ska lägga så pass mycket pengar på en bil, då ska jag köpa något jag verkligen vill ha. Och därmed började jag kika på 1:a generationens Mustang. Har alltid haft en förkärlek till dessa bilar även om jag aldrig ens suttit i en. Men har nu börjat fundera över att faktiskt köpa en att glida i till sommaren. Nu har jag aldrig ägt en så gammal bil, eller ens en jänkare, så det är…

• 17 svar
    • 1,9k visningar
  24. Started by Miximan,

Har idag lämnat in min Generator ( Motorcraft), och laddningsrelä för "provkörning" Tanken var/är att renovera dem men de lät meddela att man inte renoverar, eller reparerar, generatorer längre...lönar sig inte. Billigare att byta ut. Vill dock ha dem provade/testade innan beslut. Vill också veta hur mång amps generatorn ger. Min fråga är allmän.... Var/är Motocraft ett original till Mustang,eller en standard generator som passar till vad som helst?

• 4 svar
    • 1k visningar
  25. Started by darne1,

Hej igen Har varit ute och testat den nya Borgesonservon ordentligt nu när våren är här. Är mycket nöjd med servo, vägkänsla, respons mm. Det jag dock har haft problem med både nu och tidigare är att bilen inte vill styra tillbaka på ett bra sätt efter kurvtagning. Man får alltid hjälpa tillbaka lite med ratten. Gjorde framvagnsinställning för några år sen men den biten blev inte bättre. Nåt man får leva med eller?

• 12 svar
    • 1,8k visningar