Jump to content

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. Started by Janneberka,

Hello !om jag inte får tag på någon vinterplats inomhus finns det några andra alternativ?har egen tomt har någon erfarenhet av garagetällt?

• 6 svar
    • 783 visningar
  2. Started by Mustang Convertible,

Hej Har konverterat om min mustang 66:a från trumbromsar fram till skivbromsar. Men att få bromskraften rätt justerat och göra ett bromsprov, hur går man tillväga, någon som har erfarenhet av detta. Systemet har numera en ventil som man kan justera kraften med. Tacksam för svar mvh Magnus

• 2 svar
    • 629 visningar
  3. Started by Emma,

Snart dags att montera det nya innertaket i min HT-65, någon här som gjort detta förut? Tips? Ska man ge sig på det själv eller finns det någon i Syd som kan sådant? Det enda vi vet är det vi kan se på Youtube från CJ Pony parts...

4. Started by Janneberka,

Hello har blivit ägare till en musse 66a cab 289a bilen är jättefin men det sitter trummbromsar runtom tycker inte att frambromsarna håller måttet har inte tagit isär dom men är det värt att renovera el byta till skivbromsar?

• 2 svar
    • 663 visningar
  5. Started by a-hed,

Måste visa min för dagen nybesiktigade dragkrok, får dra 1380 kg. Sökte för ett tag på forumet efter någon som byggt egen krok, hittade ett inlägg från en medlem som även erbjud sig att tillverka fler. Så jag kontaktade denna medlem som svarade han skulle ta lite foto och återkomma, det gick en vecka inget svar så jag ringde igen han skulle återkomma, två veckor senare inget svar. Så jag byggde ett eget ! (med facit i hand var det bra att medlemen inte hörde av sig) För detta blev BRA !!!! Vad lär man sig av detta, jo erbjud inte tjänster till andra om man inte menar det !

6. Started by Boosse,

Har en 65:a HiPo som svajar i sidled vid gaspådrag. Har centrum/styrbultar med lång skalle, nya dämpare och bussningar. Går det att bygga bort fenomenet eller är det bara att vänja mig? Bilen är renoverad för att vara originalet trogen så inga omfattande ombyggnader hade jag tänkt. Tacksam för tips! http://mustang.bosgarage.se

7. Started by affek59,

kompresson går hela tiden men det blir inte kallt i kupen? Var sitter termostat brytaren för ac mustang mach1 -73 hls Alf

• 2 svar
    • 506 visningar
  8. Started by Stena,

Hej! Jag undrar hur hårt ska man dra åt nya stätdämpare. Ska gummibussningen platta ut sig helt, vilket den gör när jag drar muttern lika långt som på gammla dämparen. mvh Sten

• 2 svar
    • 483 visningar
  9. Started by affek59,

Hej kompressorn går hela tiden men det bli inge kyla i bilen? Var sitter termostat brytaren för ac någonstanns?Alf K

• 0 svar
    • 444 visningar
  10. Started by Boosse,

Jag är spekulant på en Fastback -67. Men enligt chassinummer (01 i pos 3-4) så är det en Hardtop. Hur skulle du gjort?

11. Started by soderd,

Tittar på vilken styrning man borde investera i... Har en 1970 med en rätt så vass 427a i (strokad 351w) några exempel nedan... inte lagt nån tid på att kolla till 100% så se dem bara som exempel. självklart skall även hjulupphängning och bromsar uppgraderas samtidigt rack pinion https://www.summitracing.com/parts/fla-fr300pw1/make/ford/model/mustang/year/1970 borgeson uppgradering av originalet https://www.borgeson.com/xcart/product.php?productid=1554&cat=104&page=1 originalet https://vp-autoparts.se/en/artiklar/ford-mercury/ford-mustang-65-73/steering-suspension/power-steering/p-s-…

• Like
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Tom Ripley,

Håller på med vattenpumpsbyte men misstänker att läcker mellan kamkedjekåpan och blocket ,ser ut och va en väldigt massa jobb någon med erfaring med detta

• 5 svar
    • 671 visningar
  13. Started by Sadeln,

Hej! Ny ägare av en Mustang cab 65. Har en fråga om någon vet om det finns en bra verkstad i Gävle som kan hjälpa mig med reparation av låsmekanismen då ena dörren inte går att låsa. M.v.h Peter😎🇸🇪

• 2 svar
    • 563 visningar
  14. Hej alla! Vi jobbar för stunden med innertaket på HT’n (66’a). Någon har en gång i tiden hittat på något dumt och skadat den centrala förstyvningsbalk enligt bifogade bilder. Den har uppenbarligen tagits bort vid något tillfälle och ”svetsats” dit igen felaktigt. Vi har bollat fram och tillbaka om det är värt ett försök att räta upp den befintliga balken eller byta ut den mot en ny. Dock har vi stött på problem då vi inte kan hitta denna detalj som produkt/köpvara i varken kataloger eller på internet. Har någon här någon info och kan slussa oss vidare i sökandet? Tacksam för all input vi kan få. Mvh Niklas och Thomas

• 3 svar
    • 807 visningar
  15. Started by Leijon CMC 855,

Nu, 10 år senare har vi börjat montera ihop vår 66`a. Under inventeringen hittade vi några artiklar som vi inte minns vad de är eller vart de satt. Denna är en av dessa. Vad är det för artikel och vart ska de sitta? De är en vikt detalj i hårt svart papper eller papp. Tacksam för hjälp. Mvh Niklas och Thomas

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by soderd,

Sitter någon och ruvar på ett el schema i pdf?

• 6 svar
    • 993 visningar
  17. Pärlan gnäller lite från övre länkarmsfästet. Det verkar som att det ska sitta smörjnipplar på sidorna av axeln men på min bil är det bara två hål (trångt så går knappt att känna). När jag sprutar WD40 in genom hålen så tystnar missljudet. Nån som vet om mina tankar stämmer?

• Like
    • 2 svar
    • 631 visningar
  18. Started by jörgen gustafsson,

Bilen drar ca 2,5 amp när den är av stäng. Drog ur kontakten till laddningsrelä då blev det 0. Generatorn är ny. Mätningen gjordes mellan batteripolen och sladd. Kan det vara fel på laddningstider?

19. Started by tobbsen51,

Hej på er! Får ibland när bilen startas ett tjut ljud som låter som att det kommer från generatorn, ibland så fortsätter det under hela turen medans vissa gånger tystnar det när man ger lite varv. Bytte generatorn för ca 2 år sedan och ju tycka det är lite tidigt att byta igen.. men var på och mätte och har ca 13,5v på tomgång och ca 14v när man ger gas, dock laddar batteriet och den är aldrig svårstartad. Men skulle det kunna vara generatorn som ger ifrån sig detta tjutande ljud? Kollat jord, och att alla kablar sitter ordentligt. Är en 65a 289 55amp generator Tack på förhand! / Tobias kort ljudklipp vid start IMG_4017.MOV

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Pelle H,

Hej, Min Mustang 1970 har gamla Sebring/Roberk/Racing typ av yttre backspeglar, enl bild, helt anonyma men troligtvis inte original... Backspeglarna kan bara justeras genom att vrida hela huvudet, mått ca 140x95mm. Spegelglaset alltså inte justerbart i sig, utan sitter fast i en gummiprofil inne i huvudet. Spegelglasen är ju helt platta och det skulle vara trevligare om dom var konvexa... 1. Vad är det för typ av backspeglar? 2, Hur kan man byta till konvexa glas i dom? Finns det att köpa??

21. Started by BennyP,

Hej, jag har en Mustang ht -66 och vill byta framstolarna. "lådan" som orginalstolarna står på, är den bärande eller kan man modifiera den så jag kan få in stolar fr en Mustang -17 Behöver nog ta bort den om mitt projekt ska lyckas🤔 //Benny

• Thanks
    • 11 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by SFo,

Hej, Jag har ett problem med oljenivå/oljesticka på min 289 (-65) som jag hoppas nån kan hjälpa mej med. Problemet är att enligt stickan rymmer den mindre än 4 liter så något är fel (den ska ju ha närmare 5 liter enl spec). Jag tömde den efter låååång (månader) tid av stillastående så känner mej säker på att all olja kom ut och det var ca 4 liter (i det ingår även oljan som fanns i det gamla filtret). Fyllde på 4 liter olja inkl nån dl i filter och tittade på stickan och den visade ordentligt över ’add’. Med lite syftning kommer jag fram till att stickan går ner till nära botten på tråget (0-5 mm, antar 5 mm för måtten nedan) indikeringarna för …

• 6 svar
    • 765 visningar
  23. Started by roollun,

jag har en tag på bakaxel som det står CZ-F under bokstäverna står det 4FD 901 . har försökt googla på detta men kan inte bli klok på vad det betyder förutom då 4FD .(1964 juni vecka). bilen är en 19641/2 juni ska var utväxling 3,00:1 enligt plattan på dörr. någon som vet ?

• 1 svar
    • 570 visningar
  24. Hej. Jag tröttnade på min gamla utslitna motor och köpte en nyrenoverad 289-1965 med 302-1968 toppar av en känd Svensk motorbyggare. Satte in motorn i bilen i vintras och körde in kamaxeln i April. Inga problem. Motorn går bra och är stark. Oljetrycket är korrekt även på tomgång. När man startar motorn kall så är det inget ventil-tickande men när motorn och oljan når normal driftstemperatur så är det några ventiler som tickar. Jag kör på en mineralolja 10W-30 enligt rekommendation. (Jag valde SUNOCO som har extra zink). Har ställt ventilerna när motorn är igång och då dragit 1/2 varv extra efter att de slutar att klappra. (jag har ställt alla ventiler 3 gån…

• 13 svar
    • 3,1k visningar